Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Ett skäl varför man är tyst är att hela väst har problem med islamistiska tokstollar/terrorister. Så jag tror man nog säga att väst förstår det hela och kan tolerera en del. Sen finns hur mycket länder tolererar är ju olika.
USA är på Israel i det tysta. de har skickat en trestjärnig general och 200 militära rådgivare till Israel för att försöka få Israel att minska sina mål och bete sig bättre. Och man ska komma ihåg det är i princip bara USA som kan påverka Israel åt något håll. Det är snart val i USA. Så judiska väljare i USA är viktiga. Dessutom har faktiskt Hamas kidnappat amerikanska medborgare och USA försöker verkligen inte lämna någon. Egentligen vill ju USA lämna MÖ. men de blir indragna där hela tiden.
Jag undrar om USAs 26e marins kommer sättas in vid gränsen mellan Egypten och Gaza. Det ryktas att Hamas inte låter amerikanska palestinier lämna Gaza. De är nog också beredda att gå in i Beirut för att få hem amerikaner. Det ska finnas 86 000 tusen amerikaner i Libanon (Internet). Hur många som finns i Gaza vet jag inte.
Tystnaden tolkar i alla fall jag som en sorts medgivande utan att man för den skull ställer sig och vevar med några israeliska flaggor. Sen har vi som bekant ett antal länder i Europa som röstade för ett eld-upphör i FN-omröstningen i helgen som var, trots att många anser det problematiskt att FN inte uttryckligen fördömde Hamas-attackerna i samband med omröstningen — att ta ställning i det ingick inte, s.a.s.
Här i Europa handlar det alltså snart sagt uteslutande om synen på kriget i moraliskt och/eller rättsligt hänseende. Det finns kanske inget direkt egenintresse bakom de europeiska staternas olika ställningstaganden, fast även Europa har problem med islamistiska tokstollar/terrorister.
USA, däremot, agerar till viss del i eget intresse, vilket du belyser på ett bra sätt.