2023-10-28, 01:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Det skvallrar om att du är dumsnål och efterbliven, vem fan släpar på däck och skit när du kan få hotell, hjulinställning och kopparpasta m.m. direkt hos en däckverkstad...

Du är korkad om du trasslar med det själv!
Beror väl på vad man vill betala? Däckhotell med skiftning brukar landa på 1000 - 1800kr om år.
Inget jag skulle betala för något jag gör själv på ca en timma. (både vinter och sommar då)

En gång har jag inte bytt själv på över 40 år, då skulle jag med bilen på verkstad för något (stötdämpare, fjäder?) Ta med däcken när du kommer så byter jag åt dig sa den snälla mekaren.. på räkningen stod det 500kr för hjulskifte, och då hade jag ju ändå burit ut däcken och stuvat in de i bilen, och fick bära tillbaka de utbytta däcken, det som är det jobbigaste. Lämnade aldrig någon fler bil på den verkstaden efter det fast jag varit kund där många år.

Men det är klart är du en vek slipps som inte orkar så betala du..
Citera
2023-10-28, 01:27
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Folk som är opraktiska byter inte själva.. kontorsråttor i stadsmiljö

Och bidrar med skatt till lösdrivare på landsbygden så de kan gå runt lortiga, och så undrar de varför alla tjejer lämnar utanförskapet och söker sig till de större städerna.
Citera
2023-10-28, 01:30
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KEYFRAME
Va, för vad? det handlar om att skruva 5(4)bultar för varje hjul två gånger. Vad skulle ens kunna gå fel.. Anledningen till att man lämnar bort det är själva arbetsinsatsen, det är tungt kroppsarbete men inte komplicerat på något sätt

och försäkringar, det kan hävda i tvist.
Citera
2023-10-28, 01:31
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Huruvida man gör det själv eller inte beror väl även lite på hur man bor. Har man eget garage där man kan pyssla med bilen ifred, lagra sina däck, fälgar, etc. är det förstås enklare att sköta bytet på egen hand. Bor man istället i en lägenhet och parkerar utomhus är det mindre praktiskt.
Då bär man ut däcken från förrådet/vinden, åker till ett valfritt parkeringshus (brukar finnas i städer) och byter där - kostnad 50kr eller så.
Citera
2023-10-28, 01:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Och bidrar med skatt till lösdrivare på landsbygden så de kan gå runt lortiga, och så undrar de varför alla tjejer lämnar utanförskapet och söker sig till de större städerna.
Antagligen äter du mat som "de lortiga lösdrivarna producerat" Tänk om det skulle ta slut, vad skulle du då göra? Jaga älg?

På landet klarar man sig själv, man byter sina däck, man dra upp bilar ur diken med traktor, man producerar mat till Hallbarhetnolla (08or) som knappt kan torka sig i baken själv.
Citera
2023-10-28, 01:39
Medlem
KEYFRAMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
och försäkringar, det kan hävda i tvist.
tvist om vad.. Jag har varit med om en bult som satt så in i helvete att jag var tvungen att åka till en verkstad för att lossa den, men i övrigt kan inget gå fel om man inte är helt oäven. Enda felet jag kan tänka mig är att domkraften ger upp eller sitter fel så att bilen faller ned i marken, knappast vanligt men inte heller helt otänkligt. Förutom det så är det en timmes jobb, med ont i ryggen eller handleder som följd, och tycker man det är värt det så lej bort det, hade jag gott om pengar så hade jag nog också gjort det.
Citera
2023-10-28, 01:43
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
tvist om vad.. Jag har varit med om en bult som satt så in i helvete att jag var tvungen att åka till en verkstad för att lossa den, men i övrigt kan inget gå fel om man inte är helt oäven. Enda felet jag kan tänka mig är att domkraften ger upp eller sitter fel så att bilen faller ned i marken, knappast vanligt men inte heller helt otänkligt. Förutom det så är det en timmes jobb, med ont i ryggen eller handleder som följd, och tycker man det är värt det så lej bort det, hade jag gott om pengar så hade jag nog också gjort det.

Men om du har slitna däck vid en olycka, och felet råkar att ligga på dig, eller åtminstone peka dit?
Citera
2023-10-28, 01:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Kopparpasta när man sätter dit dem och en butanbrännare från Klasse för 100kr om de sitter för hårt (var försiktig med centrumgrejen på fälgen med "märket" om den är i plast, min smälte en gång)
Citera
2023-10-28, 01:48
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Då bär man ut däcken från förrådet/vinden, åker till ett valfritt parkeringshus (brukar finnas i städer) och byter där - kostnad 50kr eller så.

Vilket dock är mer jobb än att dra på sig ett par tofflor och hasa iväg till det egna garaget, varför även däckhotell och verkstadsbesök blir mer attraktivt.
Citera
2023-10-28, 01:49
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Men om du har slitna däck vid en olycka, och felet råkar att ligga på dig, eller åtminstone peka dit?
Slitna däck? var det väl inte tal om, man skiftar hjul sommar och vinter. Gör man det själv har man ansvar för att dra åt alla muttrar.
Citera
2023-10-28, 01:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Vilket dock är mer jobb än att dra på sig ett par tofflor och hasa iväg till det egna garaget, varför även däckhotell och verkstadsbesök blir mer attraktivt.
Smaksak, finns ju folk som inte orkar steka sig en hamburgare själva också... Då skall du och de aldrig någonsin gnälla att ni är fattiga heller.
Citera
2023-10-28, 01:53
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Man får väl lära sig byta hjul på bilskolan va?

Nej, de gör det inte. Jag har senaste året frågat nyanställda om de kan det, i 10 av 10 var svaret att de aldrig gjort det, än mindre vet hur man gör.

Jag önskar jag kunde skoja om det men det är sant.

Jag gör det själv, har gjort det i flera år. Har t.o.m. bytt däck på en FH480, men det var närmast efterblivet och skulle ej göra det igen om så ens någon höll en pistol mot huvet på mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in