Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Möjligt, jag refererar enbart till vad som plägar framhållas som orsak. Det finns, eller har åtminstone funnits, bilar där det mot pristillägg kunnat levereras med reservhjul. Sedan tillkommer givetvis även domkraft samt verktyg för att kunna byta hjul på bilen.
Verkstäderna tjänar på att folk får bärga sin bil till verkstad vid punka, så ska bilen stå där sen i X antal dagar för några däck har man sedvanligen inte på lager på plats - då tjänar man på att beställa dessa med till ett högre pris än om du beställer själv eller kanske får något billigare på en däckverkstad.
I samband med detta får man hyra en lånebil - såvida man inte har assistans på det aktuella stället/återförsäljaren så kan den bilfirman tjäna några hundra extra där med på den biten.
Jag tillhör den äldre generationen som stör mig något förbannat på detta jävla trams med att man har tagit bort reservhjul från baljan bak.
Anledningen är främst all den krångel detta medför.
Flera nya modeller har inte ens reservhjul som extra tillval längre, och utrymmet bak i skuffen (även på större SUV eller kombi) har design så det inte går att ha med något där, då alltså av minityp - fullstora hjul kan man glömma helt sedan flera år tillbaka.
Så istället för att byta hjulet på 10 min så kan man få krångel i flera dygn pga en skitsak som punka.
Har denna problematik på de jobb jag har och det är ett riktigt jävla mög när det händer.