2023-12-06, 09:50
Medlem
Limma skinkbits avatar
När jag fortfarande bodde hemma och vi hade både garage och carport till villan så var det självklart att göra det själv. Som omväxlande student respektive arbetslös så var det också värt besväret rent ekonomiskt. Och så länge föräldrarna bodde kvar i villan kunde man åka dit göra jobbet där även när man hade flyttat hemifrån.
Sen några år tillbaka finns inte den möjligheten och jag har både blivit bekväm och fått bättre inkomst. Nu är det däckhotell som gäller. Men att det skulle finnas ett nyhetsvärde, utanför storstäderna, att någon byter hjul själv låter märkligt.
Citera
2023-12-06, 11:29
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Möjligt, jag refererar enbart till vad som plägar framhållas som orsak. Det finns, eller har åtminstone funnits, bilar där det mot pristillägg kunnat levereras med reservhjul. Sedan tillkommer givetvis även domkraft samt verktyg för att kunna byta hjul på bilen.

Verkstäderna tjänar på att folk får bärga sin bil till verkstad vid punka, så ska bilen stå där sen i X antal dagar för några däck har man sedvanligen inte på lager på plats - då tjänar man på att beställa dessa med till ett högre pris än om du beställer själv eller kanske får något billigare på en däckverkstad.

I samband med detta får man hyra en lånebil - såvida man inte har assistans på det aktuella stället/återförsäljaren så kan den bilfirman tjäna några hundra extra där med på den biten.

Jag tillhör den äldre generationen som stör mig något förbannat på detta jävla trams med att man har tagit bort reservhjul från baljan bak.

Anledningen är främst all den krångel detta medför.

Flera nya modeller har inte ens reservhjul som extra tillval längre, och utrymmet bak i skuffen (även på större SUV eller kombi) har design så det inte går att ha med något där, då alltså av minityp - fullstora hjul kan man glömma helt sedan flera år tillbaka.

Så istället för att byta hjulet på 10 min så kan man få krångel i flera dygn pga en skitsak som punka.

Har denna problematik på de jobb jag har och det är ett riktigt jävla mög när det händer.
Citera
2023-12-06, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Jag har ägt många bilar de sista 20åren, kört runt 3000mil per år.
Fått punktering en gång. Det löste sig smidigt då det låg en verkstad 500m från platsen. Det var ventilen som hade havererat.
Om man inte kör slut däcken ner til corden så är ärligt talat chansen för punktering minimal, om man inte är väldigt dålig på parkering längs gatkanter.
Att åka runt med ett extrahjul i bilen 2023 känns ganska onödigt. På 70 talet var kvaliteten på däck nåt helt annat och det byttes däck mest hela tiden.
Gubb-bilar för folk som körde bil på 70-talet bör alltså ha reservhjul i skuffen och mekaniska radioknappar över hela instrumenteringen för att sälja.
Anekdot: Var på en resa i östeuropa på 90-talet, och noterade att jag såg ovanligt många däckbyten längs vägarna. Slitna sovjet-däck. Inte bara personbilar, men bussar och lastbilar också.
Då har du väl haft tur som bara haft punktering en gång, andra har otur och får punka oftare utan att varesig ha nerslitna däck eller 70-talsbil. En punktering kan sabba otroligt mycket vid fel tillfälle och ett reservhjul kan enkelt rädda situationen så varför man frivilligt åker runt utan begriper jag inte ärligt talat.
Citera
2023-12-10, 21:19
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Bara sojapojkar som blir påsatta i röven låter någon annan skifta däck. Riktiga män gör det själva

Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Aa fyfan så manligt det är att stå på en skitig blöt uppfart med biltemas domkraft. Man känner hur det växer ut extra hår på bröstet när man får släpa ut sina däck längst in i förrådet bakom kärringens fula utemöbler som aldrig blir kastade.
Eller så tar man däckhotell så är skiftet klart innan du hunnit få upp kortet ur plånboken.
Jag tror Kahuna ringade in en sojapojke här
Om du inte gillar att göra skiftet när det är blött så är väl tipset att göra skiftet när vädret är ok enligt dina premisser. Biltema har domkrafter som duger förträffligt när de används 10 ggr/år.
Låter jättejobbigt att rulla ut däcken. Fy fan, man kan ju nästan få lite vardagsmotion. Hemska tanke!!

Men det finns så klart goda skäl till att använda däckhotell:
1) Du har ingen plats att förvara däcken.
2) Du är skraltig i kroppen och ingen anhörig eller vän kan hjälpa till.
3) Du är kvinna och har noll kunskap och ingen anhörig eller vän kan hjälpa till.

Mindre goda skäl:
1) Du är en sojapojke.
Citera
2023-12-10, 21:36
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Har man en ordentlig domkraft hemma, så kan man fixa däckbytet själv. Det är inte så svårt som det låter, även om man bara använder fälgkors. Själv har jag aldrig använt mutterdragare vid däckbyte.
Citera
2023-12-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Har man en ordentlig domkraft hemma, så kan man fixa däckbytet själv. Det är inte så svårt som det låter, även om man bara använder fälgkors. Själv har jag aldrig använt mutterdragare vid däckbyte.

Det är nog, som framgått i tråden, andra orsaker som gör att allt färre hanterar hjulskiftning själva. Hantering av stora och tunga hjul samt förvaring av dessa misstänker jag är vanligast.
Citera
2023-12-11, 23:02
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är nog, som framgått i tråden, andra orsaker som gör att allt färre hanterar hjulskiftning själva. Hantering av stora och tunga hjul samt förvaring av dessa misstänker jag är vanligast.

Ja, om man inte har ett garage eller förråd för däcken och en bra domkraft, så påverkar det naturligtvis var/när/hur man byter sina däck. Bor man i en lägenhet inne i stan så får man inte förvara däck i källarförrådet exempelvis, av brandsäkerhetsskäl.
Citera
2023-12-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Ja, om man inte har ett garage eller förråd för däcken och en bra domkraft, så påverkar det naturligtvis var/när/hur man byter sina däck. Bor man i en lägenhet inne i stan så får man inte förvara däck i källarförrådet exempelvis, av brandsäkerhetsskäl.

Är det så alltså? Vad får man mer inte förvara, typ saker av trä, plast, tyg mm. De är ju minst lika brandfarliga material....
Citera
2023-12-12, 09:25
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag gjorde det fram till 2013 sen flyttade vi utomlands ett par år där man inte bytte hjul. Jag har inte gjort det efter att vi kom hem, helt enkelt för att jag inte har lust, känns enklare att leja bort det.
Citera
2023-12-12, 21:47
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag gjorde det fram till 2013 sen flyttade vi utomlands ett par år där man inte bytte hjul. Jag har inte gjort det efter att vi kom hem, helt enkelt för att jag inte har lust, känns enklare att leja bort det.

Jag har valt att göra det själv, en del har det väl att göra med att för farsan så hade han lämnat in en bil hos VW och på vägen hem så gick den lite ojämnt efter ett tag, han konstaterade att de inte dragit åt bilarna på ett av hjulen. Ska sådana fel ske så gör jag dem helst själv..
Citera
2023-12-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Är det så alltså? Vad får man mer inte förvara, typ saker av trä, plast, tyg mm. De är ju minst lika brandfarliga material....
Har aldrig hört talas om något generellt förbud att förvara däck i förråd. Enstaka fastighetsägare kan givetvis ha bestämt allehanda detaljer, nämnda förbud inkluderat, kring vindsförråden.
Citera
2023-12-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag har valt att göra det själv, en del har det väl att göra med att för farsan så hade han lämnat in en bil hos VW och på vägen hem så gick den lite ojämnt efter ett tag, han konstaterade att de inte dragit åt bilarna på ett av hjulen. Ska sådana fel ske så gör jag dem helst själv..

Därav att man ska efterdra. Skruvarna var förmodligen åtdragna, men hjulet hamnat lite snett eller nått. Har varit med om att trots att man dragit ordentligt, korsdraget mm och likväl efter några mil så hör man nått klonk och får ut och efterdra allting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in