2023-11-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrot-samlaren
Nackdelarna är ju minimala jämfört med fördelarna…?
Hålla ned vikten på bilen anses nog rätt väsentligt, i synnerhet när de blivit så tunga så de närmar sig tre ton. Min elbil har en tjänstevikt på drygt 2,6 ton, bra att slippa en del extra vikt då!
Citera
2023-11-29, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hålla ned vikten på bilen anses nog rätt väsentligt, i synnerhet när de blivit så tunga så de närmar sig tre ton. Min elbil har en tjänstevikt på drygt 2,6 ton, bra att slippa en del extra vikt då!
Fast ett reservhjul väger väldigt lite i sammanhanget, och speciellt den smala typen av nödhjul. Finns garanterat andra prylar att välja bort att åka runt med i bilen, istället för att prioritera bort en såpass viktig detalj som ett reservhjul.
Citera
2023-11-29, 22:23
Medlem
Citat:
Fast ett reservhjul väger väldigt lite i sammanhanget, och speciellt den smala typen av nödhjul. Finns garanterat andra prylar att välja bort att åka runt med i bilen, istället för att prioritera bort en såpass viktig detalj som ett reservhjul.

Möjligt, jag refererar enbart till vad som plägar framhållas som orsak. Det finns, eller har åtminstone funnits, bilar där det mot pristillägg kunnat levereras med reservhjul. Sedan tillkommer givetvis även domkraft samt verktyg för att kunna byta hjul på bilen.
Citera
2023-12-02, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Bara sojapojkar som blir påsatta i röven låter någon annan skifta däck. Riktiga män gör det själva

Håller med faktiskt, många är inte män i det här landet, om man fan inte klarar byta hjul borde man fan inte kalla sig "man" utan något annat.

Många så kallade män idag i Sverige är så jävla födda igår, speciellt Genx generationen som inte ens kan laga mat utan ringer på Foodora för att få hem mat, vilken jävla "sojaboy" generation.
Citera
2023-12-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insamlingskontroll
Vi gör oss till slavar under olik abonnemang. Telefoner, internet, kalsonger, hjulskifte osv. Har bytt på två bilar och ett boogiesläp. Går fort. Samtidigt får tar du en liten koll. Slipper köa. Balansera behöver du inte göra varje år. Att skifta själv spar tid, spar pengar och ger lite fysisk aktivitet.

Kanske skulle man ge kurser i hur man gör...

Dom flesta däckbytare kan inte byta hjul heller på korrekt sätt, dom flesta av dessa åker till nån bensinstation där det står gorillor som skiftar hjulen med en lastbilsdragare.

Hur många ggr har man inte hört på jobbet där nån kollega klagat på att bulten blev rund eller den gick av för att nån gorilla har dragit fullt ut med en mutterknackare.

Bultarna ska dras med moment, dvs runt 100-120Nm, hur många av dessa skojare gör det?

Folk fattar inte vad dom betalar för utan är så jävla lata och bekväma tills den dag de inte får loss bultarna.
Citera
2023-12-02, 16:02
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Bara sojapojkar som blir påsatta i röven låter någon annan skifta däck. Riktiga män gör det själva
Aa fyfan så manligt det är att stå på en skitig blöt uppfart med biltemas domkraft. Man känner hur det växer ut extra hår på bröstet när man får släpa ut sina däck längst in i förrådet bakom kärringens fula utemöbler som aldrig blir kastade.
Eller så tar man däckhotell så är skiftet klart innan du hunnit få upp kortet ur plånboken. Så kan du lägga all extra tid på att äta rå lever och spöa kärringen istället.
Citera
2023-12-05, 22:11
Medlem
Skiftar själv på två bilar hemma på uppfarten, precis när jag känner för det. Och det handlar inte om pengarna, jag har råd med både däckhotell och skiften. Det tar mig några minuter att plocka fram hjulen och verktygen från garaget, sen fyra minuter per hjul för lyft och skifte. Men jag passar samtidigt på att göra rent i hjulhusen, hjulupphängningarna och bromsarna när hjulen är borta. Sen tvättar jag de avtagna hjulen grundligt, och ibland även vaxar fälgarna och smörjer in däckssidorna. Så totalt tar det längre tid. Är också mån om att inte repa något.

Jag hade kunnat lasta in hjulen i bilen och åka bort till någon klåpare som skiftar åt mig, sen hem och lasta ur dem igen. Men det tar dubbelt så lång som att göra det själv hemma, och sen måste jag upprepa proceduren med andra bilen. Och då får man med sig skitiga hjul hem, all smuts i hjulhusen sitter kvar och troligen är några hjulbultar sönderdragna. Jag bryr mig om sådant men många gör det inte.

Eftersom jag har plats att förvara hjulen hemma så känns det onödigt att betala tusenlappar för att få dem förvarade i någon skitig container utan uppsikt, aka ”däckhotell”.

Hade jag däremot haft tjänstebil eller leasingbil så hade jag inte lagt samma omsorg på detta.
Citera
2023-12-05, 22:19
Bannlyst
Gör det själv och när du ändå har verktygen inkl vettig lyft , erfarenhet och platsen som behövs kan du erbjuda folk du känner tjänsten med. Jag fick 500kr för en halvtimmes arbete av en, 400 av en annan och 250 av en tredje hittills i år. Den tredje var dessutom den som tog längst tid. Lär vart fel muttrar som var på alufälgen, men med rätt hylsa gick det ändå

Har man ett säkert ställe att förvara på så kan man ju agera däckhotell också
Senast redigerad av Loveletter666 2023-12-05 kl. 22:23.
Citera
2023-12-06, 09:03
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Har man ett säkert ställe att förvara på så kan man ju agera däckhotell också

Försäkringarna för att agera däckhotell är inte billiga kan jag lova.
Men det finns nog många däckhotell som förvarar alla hjulen helt oförsäkrade.
Dom tar en chansning helt enkelt.
Men brinner ett hjul så brinner alla.
Citera
2023-12-06, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Försäkringarna för att agera däckhotell är inte billiga kan jag lova.
Men det finns nog många däckhotell som förvarar alla hjulen helt oförsäkrade.
Dom tar en chansning helt enkelt.
Men brinner ett hjul så brinner alla.

Däck kan ju bli varmt när det brinner
Citera
2023-12-06, 09:30
Medlem
De flesta som har garage byter väl själv.
Citera
2023-12-06, 09:38
Medlem
Citat:

Jag har ägt många bilar de sista 20åren, kört runt 3000mil per år.
Fått punktering en gång. Det löste sig smidigt då det låg en verkstad 500m från platsen. Det var ventilen som hade havererat.
Om man inte kör slut däcken ner til corden så är ärligt talat chansen för punktering minimal, om man inte är väldigt dålig på parkering längs gatkanter.
Att åka runt med ett extrahjul i bilen 2023 känns ganska onödigt. På 70 talet var kvaliteten på däck nåt helt annat och det byttes däck mest hela tiden.
Gubb-bilar för folk som körde bil på 70-talet bör alltså ha reservhjul i skuffen och mekaniska radioknappar över hela instrumenteringen för att sälja.
Anekdot: Var på en resa i östeuropa på 90-talet, och noterade att jag såg ovanligt många däckbyten längs vägarna. Slitna sovjet-däck. Inte bara personbilar, men bussar och lastbilar också.
Senast redigerad av Gullpotet 2023-12-06 kl. 09:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in