2023-11-27, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insamlingskontroll
Vi gör oss till slavar under olik abonnemang. Telefoner, internet, kalsonger, hjulskifte osv. Har bytt på två bilar och ett boogiesläp. Går fort. Samtidigt får tar du en liten koll. Slipper köa. Balansera behöver du inte göra varje år. Att skifta själv spar tid, spar pengar och ger lite fysisk aktivitet.

Kanske skulle man ge kurser i hur man gör...

När jag tog körkort ingick hjulbyte som delaktivitet.
Vid uppkörning torskade en körkortssökande varje dag på att byta hjul under inspektörens argusögon.
Vid besiktningen torskade man om man inte hade fräscha domkraftsfästen.
Har själv fått tvåa på domkraftsfästen på VW typ 1 en gång i tiden.
I dag behöver man inte ha reservhjul och än mindre hjulbytesutrusning.
Mina 3 bilar har reservhjul och bytesutrustning - nyaste bilen Honda CR-V 2016.
Citera
2023-11-27, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Vid uppkörning torskade en körkortssökande varje dag på att byta hjul under inspektörens argusögon.
Helt galet egentligen att dom flesta (kanske alla?) nya bilar saknar ett reservhjul, borde fan vara standard att det finns.
Citera
2023-11-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrot-samlaren
Helt galet egentligen att dom flesta (kanske alla?) nya bilar saknar ett reservhjul, borde fan vara standard att det finns.
Nyttan med det i jämförelse dess nackdelar lär vara orsaken. Det började redan för drygt 40 år sedan med "nödreservhjul", men numera finns sällan plats för ens ett dylikt.

Punktering har märkligt nog blivit vanligare på senare år, men sällan annat än spik/skruv som genererat ett hål där det sakta läcker ut. Varianten när det blir tvärt tomt och luften går rakt igenom råkade jag på i somras, men var nog 25 år sedan sist. Det blev givetvis att skicka iväg bilen med bärgare och sedan vänta några dagar tills däck av rätt dimension fanns att tillgå.
Citera
2023-11-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nyttan med det i jämförelse dess nackdelar lär vara orsaken. Det började redan för drygt 40 år sedan med "nödreservhjul", men numera finns sällan plats för ens ett dylikt.
Några större nackdelar i jämförelse med nyttan har jag ju svårt att se... Ok, det förskjuter en del av det ekonomiska ansvaret från biltillverkaren till kunden att skippa reservdäcket.
(Men den dagen man står med sabbat däck och kan slänga på det själv / få hjälp av någon medtrafikant om man är handikappad, kvinna eller åldring tjänar man snabbt in vad en bärgare kostar.)
Citera
2023-11-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Några större nackdelar i jämförelse med nyttan har jag ju svårt att se... Ok, det förskjuter en del av det ekonomiska ansvaret från biltillverkaren till kunden att skippa reservdäcket.
(Men den dagen man står med sabbat däck och kan slänga på det själv / få hjälp av någon medtrafikant om man är handikappad, kvinna eller åldring tjänar man snabbt in vad en bärgare kostar.)
Nackdelarna är i första hand: 1 Hjulet är utrymmeskrävande. 2 Hjulet ökar bilens tjänstevikt.

Assistansförsäkringar har blivit väldigt vanliga, misstänker att punkteringar är en vanlig orsak till utryckning. Vad som tydligen tillkommit på senare år är att du kan få hjälp med en temporär pluggning av däcket på plats istället för att bilen ska bärgas.
Citera
2023-11-27, 23:41
Medlem
Citat:
Nackdelarna är i första hand: 1 Hjulet är utrymmeskrävande. 2 Hjulet ökar bilens tjänstevikt.
Ja. Och det tycker jag är nada i sammanhanget...
Citera
2023-11-27, 23:44
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Har du startvev och handtag för fönstren också?
Extra nippel till förgasaren? Fräscha tändstift? Olja? Fläktrem?

Varför tror du bilåkning är som en rullande verkstad? Bilen ska funka, punkt. Gör den inte det ringer man på hjälp.
Citera
2023-11-28, 10:27
Medlem
Citat:

Är övertygad om att biltillverkarna huvudsakligen uteslutit reservhjulet och hjulbytesutrustningen för att spara pengar.

Läste för övrigt för inte så länge sedan att vissa länder kräver att reservhjul SKALL finnas.
Om jag inte missminner mig så är Argentina ett av dessa länder.
Därför en del kombibilar i Argentina i stället för topphängda bakdörrar/-luckor har sidohängda dito med utanpåhängda reservhjul.
Citera
2023-11-28, 10:29
Medlem
Liberationfronts avatar
Har man yta och fälgkors domkraft så vaaörför inte mutterknack är ju smidigare
Citera
2023-11-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Har man yta och fälgkors domkraft så vaaörför inte mutterknack är ju smidigare
en elmutterknack klarar oftast inte verkstan luftknackare
ett längre ledhandtag är oumbärligt
Citera
2023-11-28, 10:42
Medlem
Bara sojapojkar som blir påsatta i röven låter någon annan skifta däck. Riktiga män gör det själva
Citera
2023-11-29, 19:54
Avslutad
Citat:

Assistansförsäkringar har blivit väldigt vanliga, misstänker att punkteringar är en vanlig orsak till utryckning. Vad som tydligen tillkommit på senare år är att du kan få hjälp med en temporär pluggning av däcket på plats istället för att bilen ska bärgas.
Nackdelarna är ju minimala jämfört med fördelarna…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in