2023-10-28, 04:05
Medlem
Hem_bränts avatar
Därför att majoriteten utav alla svenssons som sysslar med aktier inte har en djävla aning om vad dom håller på med. 99% utav dom som tjänar dom stora pengarna har alltid varit och kommer att förbli människor högre upp i näringskedjan med tillgång till information.
Senast redigerad av Hem_bränt 2023-10-28 kl. 04:09.
Citera
2023-10-28, 04:54
Medlem
Pungsvings avatar
Det har väl med skatten också att göra. Så fort det går bra kommer staten och tar pengarna. Men så vill svenskarna ha det.
Citera
2023-10-28, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Därför att majoriteten utav alla svenssons som sysslar med aktier inte har en djävla aning om vad dom håller på med. 99% utav dom som tjänar dom stora pengarna har alltid varit och kommer att förbli människor högre upp i näringskedjan med tillgång till information.

Fast nu är det ju bevisat att en pilkastande apa slår experterna.
Citera
2023-10-28, 07:14
Medlem
KalleXs avatar
För fyra-fem år sen var det idiotlätt att fatta att Tesla skulle explodera i värde.
De som köpte aktier för 14 dollar styck då har tjänat ganska mycket idag.
Citera
2023-10-28, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag kollade med min bank och det visade sig att Atlas Copco ger utdelning 2 gånger om året så då blir det ju 1800 kr i årlig utdelning. Och så får jag 2X409 kr i utdelning för mina Epiroc-aktier som jag fick på köpet. Då blir det ju 2600 kr årligen, alltså 26% på de 10 000 jag investerade. Det räcker ju till flera busskort! Synd att jag inte satsade 100 000 den gången!

Om det är Atlas Copco B du äger och värdet är kring 170000kr så borde du äga runt 1359 aktier i bolaget. Om bolaget delar ut 1.15kr så borde du få 1563kr i utdelning och det per gång. Atlas delar ut två gånger per år, så årsvis får du ut 3126 i utdelningar. Bara en tanke :-)
Senast redigerad av koppen85 2023-10-28 kl. 08:29.
Citera
2023-10-28, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
För fyra-fem år sen var det idiotlätt att fatta att Tesla skulle explodera i värde.

Om det hade varit idiotlätt att fatta skulle inte priset varit 14 dollar då.
Citera
2023-10-28, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Det brukar vara jätteenkelt att i efterhand veta vad man skulle köpt och vad man inte skulle köpt.
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Det har väl med skatten också att göra. Så fort det går bra kommer staten och tar pengarna. Men så vill svenskarna ha det.
Vad menar du? Just nu är det snarare tvärt om. Skatten på ISK ökar, när börsen inte går så bra. Skatten beräknas på statslåneräntan.
Citera
2023-10-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Finns mycket skrivet om aktieklippare och miljardärer som tjänar hur mycket som helst på aktier.

Och många vanliga Svenssons har tjänat bra på att spara i fonder.

Men bland vanliga Svenssons som jag träffat genom alla år på jorden tror jag aldrig jag har hört någon som tjänat på att handla med aktier. Visst, enstaka gånger som under fingerprintshypen så har man hört hur bra det går, men sådana tystnar alltid, och det verkar sluta i moll.

De som tjänar pengar i längden bland vanligt folk på aktier....finns dom?
Många har nog svårt att spara en tusenlapp på sitt sparkonto varje månad. De väljer då att konsumera upp pengarna istället. Om man däremot har ett aktieintresse så ökar chansen för att man faktiskt avsätter den där tusenlappen på sparande. Även om man gör dåliga investeringar så har man åtminstone ett antal hundralappar kvar i sin portfölj vilket är bättre än noll.

Det är för många svårt att sätta in pengarna på sparkontot, lättare att motivera sig att spara i aktiefonder och kanske ännu lättare att motivera sig att spara i enskilda aktier om man får upp intresset. Utvecklingen är mindre viktigt då alternativet för många varit att bränna pengar på onödigt skit.
Citera
2023-10-28, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Om det är Atlas Copco B du äger och värdet är kring 170000kr så borde du äga runt 1359 aktier i bolaget. Om bolaget delar ut 1.15kr så borde du få 1563kr i utdelning och det per gång. Atlas delar ut två gånger per år, så årsvis får du ut 3126 i utdelningar. Bara en tanke :-)

Om bolaget delar ut 1.15kr och har två utdelningar per år så får du oftast hälften varje gång delar dom ut 4 gånger får du en fjärdedel osv. Det bolaget har i utdelning betyder vad dom delar ut det börsåret väldigt sällan man menar vad dom delar ut per gång under året. Flera bolag har olika mycket per gång tex 3/4 på våren och 1/4 på hösten osv
Citera
2023-10-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt

Håller med.

Men det är inte speciellt svårt att få pengarna att växa problemet är att dom flesta Svenssons vill ha väldigt hög avkastning väldigt fort.och tar högre risker gör konstiga beslut och hakar på tokiga trender.

Nöjer du dig med 5-6% per år så är de inte så svårt. Men det ger inte speciellt mycket för nån med några tusen investerat.
Citera
2023-10-28, 09:52
Medlem
De enda affärerna man kanske pratar om är just raketer

Känns inte som nån skulle bry sig om att man månadssparat i en aktiefond i 10 års tid och ligger +50%
Citera
2023-10-28, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Om bolaget delar ut 1.15kr och har två utdelningar per år så får du oftast hälften varje gång delar dom ut 4 gånger får du en fjärdedel osv. Det bolaget har i utdelning betyder vad är dom delar ut det börsåret väldigt sällan man menar vad dom delar ut per gång under året. Flera bolag har olika mycket per gång tex 3/4 på våren och 1/4 på hösten osv

Nej, 1.15kr är baserat på hälften. Atlas delar ut 2.30kr per aktie årsvis 2023. 1.15kr i maj och 1.15kr i oktober i år.

Skickar dig en länk, ”scrolla” ner till utdelning så ser du.

https://www.atlascopcogroup.com/se/investor-relations/atlas-copco-share/share-information
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in