Citat:
Ursprungligen postat av
remixutoheaven
Trump har både rätt och fel, rätt att han säger att vi i Europa inte har spenderat tillräckligt på våra militärer och levt i ett naivt hopp om att krig som förut aldrig kommer ske. Vi har även levt på hoppet om ett stort amerikanskt understödd i ett eventuellt krig, därav inga stor satsningar samt inte hållit uppe löftet om att spendera 2%. Och jag förstår honom samt andra amerikaner, varför skall de skicka trupp och materiell till ett rikt Europa som kan stå på sina egna ben men väljer att inte göra det pga bekvämlighet?
Fel om att att USA aldrig kommer hjälpa oss i Europa eftersom det skulle skada den amerikanska maktställningen i världen. Det skulle vara en fullständigt geo-och säkerhetspolitisk katastrof om inte USA håller i ett avtal som NATO eller hjälper sina allierade.
- - -
Själv tror jag han säger sådana uttalande för att få oss européer att börja storsatsa och detta är sättet, enligt honom, att banka in det i skallen på oss genom att hota med att lämna NATO tex.
Jag gillar inte Trump, men jag kan hålla med dig. Europa har förlitat sig på att USA skall rädda oss om vi blir anfalla. Att till exempel Tyskland har minskat sina försvarsanslag under brinnande krig i Europa är svårt att förstå.
Det är dags att Europa får stå på egna ben, gärna som allierat med USA men inte helt beroende.
Men övergången till ett eget Europeiskt försvar måste få ta tid och kärnvapenfrågan måste lösas.
Frågan är om vi har den tiden. Ukraina kan falla när som helst. Ryssarna avvaktar troligen tills Trump kommer till makten innan de går till anfall. Övergången till ett eget Europeiskt försvar kommer att ta 5 - 10 år.