2026-01-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Maybe we should have put NATO to the test: Invoked Article 5, and forced NATO to come here and protect our Southern Border from further Invasions of Illegal Immigrants, thus freeing up large numbers of Border Patrol Agents for other tasks."

Självklart inte.
Men han har pissat i det blå skåpet igen.
Högst troligt var det en hämndbazooka igen.
Han fick kränka många i ett svep.

Det fullkomligt KOKAR i utländsk media.

I en intervju nyss med Fox News upprepade Trump sin kritik av Nato och sa att han inte var "säker" på om alliansen skulle "vara där om vi någonsin behövde dem".

”Vi har aldrig behövt dem.
De kommer att säga att de skickade några trupper till Afghanistan... och det gjorde de, de höll sig lite tillbaka, lite utanför frontlinjerna.”

USA är det enda landet som har åberopat alliansens kollektiva försvarsbestämmelse dvs artikeln 5.
Vid terrorattackerna den 11 september 2001, vilket ledde till en USA-ledd invasion av Afghanistan.

◾️Storbritanniens försvarsminister, John Healey: "Natos artikel 5 har bara aktiverats en gång. Storbritannien och NATO-allierade svarade på USA:s uppmaning. Och mer än 450 brittiska personal miste livet i Afghanistan."

"De brittiska trupperna bör bli ihågkomna för vilka de var: hjältar som gav sina liv i vår nations tjänst."
......

Trumps ord kommer att vara ett slag i magen för familjerna till de 1160 icke-amerikanska koalitionssoldater som dödades i Afghanistan.

Det kommer också att vara ett slag i magen för de tusentals fler som skadades i kriget, många lämnades utan lemmar.

Och det kommer att vara ett slag i magen för soldaterna från så många nationer som stod upp för att slåss tillsammans med amerikanska soldater vid frontlinjen och för vilka det inte kommer att gå en dag utan att de tänker på sina upplevelser i det kriget.

Afghanistan var Amerikas krig. Amerikas vänner stod upp och svarade på kravet på stöd efter 11 september.
https://news.sky.com/story/i-was-in-helmand-with-uk-troops-draft-dodging-trumps-words-are-a-gut-punch-to-those-killed-13497851

Storbritannien och Kanada höll sig inte långt ifrån frontlinjen utan placerade trupper i de farligaste provinserna av alla – talibanernas hjärtområden Helmand och Kandahar. I Helmand, skådeplatsen för de hårdaste striderna, fick brittiska trupper sällskap av danska och estniska soldater.

◾️Ben McBean, skrev på sociala medier: ”När jag sitter här med två lemmar saknade, vänner borta, och försöker hålla ihop allt för min familj, är det upprörande att höra detta komma från Donald Trumps mun”.

Kanadensarna, esterna, danskarna och många andra nationer, inklusive Förenade Arabemiraten, satte in sina trupper i några av de farligaste delarna av landet, till stöd för den USA-ledda Operation Enduring Freedom.
https://www.bbc.com/news/live/cdxjjwjvkkzt?page=2

Om man uttrycker antalet Nato-dödsfall i Afghanistan i proportion till dessa länders befolkning, hade USA 7,9 dödsfall per miljon, tätt följt av Danmark med 7,7, Storbritannien med 7,2 och Estland med 6,7.

◾️Bob Seddon var chefsteknisk officer för ammunition (PATO) i Afghanistan från 2008 till 2011.
Den brittiska arméns tidigare högsta officer inom bombsanering i Afghanistan säger att han är "bestört" över Trumps "känsliga" kommentarer.

◾️Polens försvarsminister Wladyslaw Kosiniak-Kamysz:
”Den polska armén deltog, arm i arm med sina allierade, bland annat i uppdrag i Afghanistan och Irak. Den är idag närvarande i uppdrag och operationer som utförs av Nato”.

Mer än 33 000 polska trupper och militärpersonal tjänstgjorde i Afghanistan, och 43 polska soldater och en civil anställd dödades där.

◾️Starmer om Trumps uttalanden:
"förolämpande och uppriktigt sagt förskräckliga" .

◾️Mick Mulroy, fd amerikansk marinsoldat, CIA-officer och tidigare biträdande försvarsminister i Pentagon:
Mulroy berättar att han "stod vid rampen under den värdiga förflyttningen av de fallna soldaterna när de återvände till sina hemländer i Europa".

"Jag kan otvetydigt säga att våra Nato-partners tjänstgjorde med mod och engagemang i frontlinjen".

”Alla amerikaner borde hedra de uppoffringar som våra Nato-allierade gjorde under de 20 åren i strid”, tillägger han. ”De [Nato-allierade] har rätt att vara arga.”

◾️Mamman till en skotsk soldat som dödades i Afghanistan.
Sean Binnie var en 22-årig tillförordnad sergeant.

"Han har förringat allt som våra barn har gjort."

"Jag skulle gärna vilja att president Trump kom och träffade mig.
"Jag skulle snart berätta för honom hur det är att vara arméfru och armémamma, och hur det är att förlora ett barn under sådana omständigheter, något som han inte vet någonting om."
https://www.bbc.com/news/live/cdxjjwjvkkzt

Min anm:
Trump själv undvek inkallelse i Vietnamkriget fem gånger. Fyra ggr pga studier, den femte inkallelsen fick han ett läkarintyg för "bensporrar".

Det har verkligen tagit hus i helvetet.

Följer just nu livesändningarna på Sky, BBC och CNN och raden av statsministrar, militärerexperter, soldater, anhöriga som är fly jävla urförbannade på Trump och hans kommentarer tar inte slut.
Citera
2026-01-23, 21:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommel
Det har verkligen tagit hus i helvetet.

Följer just nu livesändningarna på Sky, BBC och CNN och raden av statsministrar, militärerexperter, soldater, anhöriga som är fly jävla urförbannade på Trump och hans kommentarer tar inte slut.
Full storm för att Trump är kinkig.
Rutte satt och förklarade exakt detta i samband med Davos, men han vill inte höra.
Suget att kränka och nedvärdera är större hos narcissisten.
Han är speciellt pinsam som överbefälhavare med frisedel...
Citera
2026-01-23, 21:23
Medlem
Citat:
Full storm för att Trump är kinkig.
Rutte satt och förklarade exakt detta i samband med Davos, men han vill inte höra.
Suget att kränka och nedvärdera är större hos narcissisten.
Han är speciellt pinsam som överbefälhavare med frisedel...

Captain Bone spurs strikes again

Skrämmande att världen måste stå ut med fanskapet ytterligare 3 år.
Citera
2026-01-23, 21:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Captain Bone spurs strikes again

Skrämmande att världen måste stå ut med fanskapet ytterligare 3 år.
Har aldrig sett maken till tempo att vara överallt och dra fram som en destruktiv flodvåg.
Blir utmattad av bara tanken att det 3 år kvar...

Men jag tror det händer nåt innan dess, Vita huset och departementen har snart inga gränser ang normalt beteende och Trump själv skenar.
Berusad av sin egen person..
Citera
2026-01-23, 22:12
Medlem
Citat:
Har aldrig sett maken till tempo att vara överallt och dra fram som en destruktiv flodvåg.

Men jag tror det händer nåt innan dess, Vita huset och departementen har snart inga gränser ang normalt beteende och Trump själv skenar.

Flera scenarier

Dem vinner både Huset och Senaten vid primärvalet. Då begränsas hans makt även om han skiter i vad de säger/beslutar

Dem med stöd av modiga Rep åberopar #25AM och får bort honom.

Ställs inför ny riksrätt och fälls. Då måste han lämna ämbetet har jag för mig

Hans grandiosa persona/psykiska instabilitet leder till väpnad konflikt eller orsakar konkret hotbild mot rikets säkerhet aka clear and present danger

Han diagnostiseras som icke-tillräknelig, sinnessjuk, inte vid sina sinnens full bruk och avsätts.
Citera
2026-01-23, 22:15
Medlem
Citat:

"ÅÅÅÅH NEJ - INTE HAN IGEN !!"

Full sympathy here
Citera
2026-01-23, 22:19
Medlem
LadyMcJill-Phds avatar
Jag gillar det mesta Trump har gjort utrikespolitiskt och mot illegala invandrare och mot wokevänstern. Dock anser jag att hans sätt att behandla europeiska allierade är fullständigt bisarrt. På kort sikt kanske hans stil ger av honom önskade resultat men på längre sikt underminerar den det västerlandets sammanhållning och förtroendet för USA. Ur säkerhetsskäl förstår jag att han 1) vill ha militärbaser på Grönland (vilket han redan har) och 2) Inte vill att Grönlands mineraler tillfaller Kina eller Ryssland.

Men bägge dessa ting hade enkelt kunnat uppnås utan att han hotade Danmark med krig.

Han har visserligen backat men den diplomatiska skadan är redan gjord. Jag har svårt att tänka mig att Marco Rubio och USA:s generaler var glada över det här störda beteendet.
Citera
2026-01-23, 22:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Flera scenarier

Dem vinner både Huset och Senaten vid primärvalet. Då begränsas hans makt även om han skiter i vad de säger/beslutar

Dem med stöd av modiga Rep åberopar #25AM och får bort honom.

Ställs inför ny riksrätt och fälls. Då måste han lämna ämbetet har jag för mig

Hans grandiosa persona/psykiska instabilitet leder till väpnad konflikt eller orsakar konkret hotbild mot rikets säkerhet aka clear and present danger

Han diagnostiseras som icke-tillräknelig, sinnessjuk, inte vid sina sinnens full bruk och avsätts.
Ja, jag tror dems plockar in via midterms.
Pga Trump och hans administrations framfart.

Vet inte vart de ska hitta dessa modiga republikaner, de borde kliva fram innan det är för sent.
Hans megalomani tycks redan ha berusat honom till yttersta gränsen där narcissism och paranoia övergår i ren dårskap.

Just nu är det höjda röster pga hot mot Grönland, förstörda relationer via tullhot och attacker på Nato och skadat förtroende.

Problemet är nog inte Magafanatiker men att de mer normala hukar inför hans hot inför val.
Det är väldigt mjäkigt när resolutioner läggs fram.
De går som på äggskal.

Problemet är att Vance kan bli ett värre problem, hur paradoxalt det än låter...
Citera
2026-01-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ja, jag tror dems plockar in via midterms.
Pga Trump och hans administrations framfart.

Vet inte vart de ska hitta dessa modiga republikaner, de borde kliva fram innan det är för sent.
Hans megalomani tycks redan ha berusat honom till yttersta gränsen där narcissism och paranoia övergår i ren dårskap.

Just nu är det höjda röster pga hot mot Grönland, förstörda relationer via tullhot och attacker på Nato och skadat förtroende.

Problemet är nog inte Magafanatiker men att de mer normala hukar inför hans hot inför val.
Det är väldigt mjäkigt när resolutioner läggs fram.
De går som på äggskal.

Problemet är att Vance kan bli ett värre problem, hur paradoxalt det än låter...

Tycker mig se allt fler Rep som vacklar och vågar säga emot. Vet att de som nu stöttar Dem inte ställer upp för omval men det lär finnas fler som bakom stängda dörrar avskyr hans framfart, de kanske vågar steppa upp innan det är försent. Även om det innebär politiskt självmord

CNN-folket som rapporterar från The Hill har flera ggr berättat om Rep som viskar bakom hans rygg och i förtroende pratat med CNN vad de egentligen tycker och känner.

Vi har ju redan 4-5 som hoppat på Epstein-tåget och dokusläpp-kraven. Visserligen inga för omval men ändå
Citera
2026-01-23, 23:37
Medlem
Mindbusinesss avatar
Trump senaste utspel om Afghanistan och NATO tror jag blev spiken i likkistan för USAs allierade.
”Trump leaves NATO allies "dumbfounded" and "disgusted" with remarks dismissing sacrifices in Afghanistan”
https://www.cbsnews.com/news/trump-nato-allies-disgusted-and-outraged-over-remarks-afghanistan-war/

Tror inte han inser att den här gången gick han för långt med sina förolämpningar.
”Politiker och militärer i Storbritannien och Polen känner sig förolämpade av den amerikanska presidentens kommentarer om deras insatser i Afghanistan.”
https://yle.fi/a/7-10092034

”'The ultimate insult': Trump downplaying NATO's Afghanistan involvement causes distress in UK”
https://abcnews.go.com/International/wireStory/ultimate-insult-trump-downplaying-natos-afghanistan-involvement-causes-129485391
Senast redigerad av Mindbusiness 2026-01-23 kl. 23:40.
Citera
2026-01-23, 23:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Tycker mig se allt fler Rep som vacklar och vågar säga emot.
Ja. I frågan om attacker på.Grönland, NATO och EU.
Men inte annars.
Citat:
Vet att de som nu stöttar Dem inte ställer upp för omval men det lär finnas fler som bakom stängda dörrar avskyr hans framfart, de kanske vågar steppa upp innan det är försent. Även om det innebär politiskt självmord
Det gör det, vilket flera av de reps som motsätter sig attack mot just Grönland påtalat om det så är Tillis, Bacon, Rand, Collins, McConnell, Thun, Murkowski etc.
Men de kryper och det märks mycket väl.
Grönland är vattendelaren, annat är inte märkbart.
Citera
2026-01-24, 00:26
Medlem
Citat:
Ja. I frågan om attacker på.Grönland, NATO och EU.
Men inte annars.

Det gör det, vilket flera av de reps som motsätter sig attack mot just Grönland påtalat om det så är Tillis, Bacon, Rand, Collins, McConnell, Thun, Murkowski etc.
Men de kryper och det märks mycket väl.
Grönland är vattendelaren, annat är inte märkbart.

En jag inte får kläm på är Rand. Han har ju varit MAGA så det skriker om det.

Tror som sagt att det finns både flera senatorer och representanter som vacklar där var och en tycker annat i olika frågor typ inom klimat, elkostnad, matpriser, företagande, windmills, obamacare etc. Som inte accepterar Trumps linje bakom stängda dörrar men att de måste. Kan ju finnas vattendelare där och inte nödvändigtvis de stora som Grönland, NATO..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in