2024-02-12, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Klumpigt utryckt av Trump men man skall koma ihåg att det var en återskapande av en dialog under en förhandling där Natoländerna skulle hedra det dom faktiskt förbundit sig att göra genom att stärka sin egen militär och lägga 4%. Detta skulle ju medföra ett starkare Nato inte svagare och vi skall nog inte vara naiva att tro att USA skall lösa våra problem (faktum är att dom är orsaken till många av problemen) Kombinerar vi detta med Trumps motstånd mot Nordstream och att europeiska länder skulle göra sig energiberoende av Ryssland så klarnar bilden att Trump faktisk är den som som hade en ganska nykter syn på situationen och värnade USAs intressen och mot dom Ryska.

Det första Biden gjorde var att välsigna Nordstream 2 vid sitt tillträde och Ryssland fick nog vatten på sin kvarn då ett flertal länder inom Nato skulle bli mer beroende av Ryssland IOM detta. Att Tysklands val av Rysk gas och Bidens välsignelse av den samma var den största vinsten Ryssland gjort på decennier på den utrikespolitiska sidan. USA utnyttjade sedan Tysklands naivitet och bombade sedan denna pipeline för att sedan själva sätta press på Tyskland att sluta upp under Ukraina konflikten samt naturligtvis tvinga dom att köpa Amerikansk energi istället till 4X vad den Ryska skulle ha kostat. Kinas industri jublar ju naturligtvis precis som den Amerikanska då dom precis konkurrerat ut den Tyska industrin genom skenande energikostnader samtidigt som dom gör pengar på deras naivitet som lök på laxen.

"USA är inte ett land det är en affärsrörelse"

NATO som det är idag bygger på en uppgörelse som skadar mer eller mindre alla förutom en mindre elit.

USA lägger 900 000 000 000 dollar per år på sin militär samtidigt som de knappt har fungerande tåg och en statsbudget som går totalt back. I gengälld tvingas vi acceptera USA som globalt finanscentrum. Det betyder att USA får en enorm makt över oss och att Amerikanska banker suger ut välstånd ur resten av världen. USAs elit kan rigga spelreglerna till sin fördel och vi tvingas stå för kalaset.

Det ger Amerikanska banker, techbolag, försäkringsbolag, fastighetsbolag och mediebolag en fantastisk position där de de kan dra in miljarder på att vara platsen där världens affärer händer.

För den Amerikanska befolkning är situationen inte lika kul. När hela världen använder dollarn så blir Amerikanska bostadspriser så upphissade att Östermalm framstår som billigt. College och sjukvård blir inte billigt i ett finansiellt centrum. Resultatet blir att industrier dör och att USA får en stor grupp människor som lever på att sälja tjänster till eliten. Deras lön är bra i kronor men med 3000 dollar i månaden blir livet inte lätt i San Fransisco.

Trumps väljare är människorna som inte gynnas av ett globalt Amerikanskt imperium. Deras skatter går till militären samtidigt som deras levandskostnader gör att de inte klarar sig.

Medie-klass, finans och techbolagen vars existens är beroende av USA som finanscentrum och Trumpväljarna är i en rejäl konflikt.

Svenskarnas intresse är ett starkt svenskt försvar, inte att bli en utpost åt Amerikanska storbanker.
Citera
2024-02-12, 14:43
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Men herregud. Han är inte allierad med Ryssland. Han har i många år sagt att Europa betalar för lite till NATO.

Förstår honom mycket väl. Varför skall USA stå för den största kostnaden. Vill man vara med i Nato får man väl då betala.
Jag gillar inte NATO och tycker Sverige borde hålla sig ifrån det men men länderna som är med betalar väldigt olika.

Siffror lite längre ner på sidan.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/nato-spending-by-country
Det är ju USA som tjänar på att ha massa andra länder med i NATO. Dom är USA som muckar med massa länder för egen vinning och sedan säger anfaller ni oss så kommer dom här dom här och dom här för vi är NATOland med våra allierade. USA använder ju andra länder som sköld. Det är USAs egentliga betalning. Det är ju inte så att USA har gjort en massa för alla andra länder gratis som du och andra människor verkar tro.
Citera
2024-02-12, 14:58
Medlem
Min högst personliga åsikt är att Trump är en knasboll.
Citera
2024-02-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Trump stryker bara skaftet på sin inavlade väljarkår som trots allt väljer mellan en orange narcissist och en dement gubbe i vuxenblöja.

Den här hotfulla retoriken fanns mot NATO innan han blev vald sist också, men som vi lärde oss då så är presidenten inte mycket mer än en marionettdocka som hänger och dinglar där för att ge en illusion av demokrati.

Det är Coca-Cola och försvarsmakten som styr USA, ingen annan
vad säs om NATO hotfulla retotik mot Ryssland?? De vill påstå att Ryssland vill anfalla, däremot de som hetsar människorna till krig.
Citera
2024-02-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Varenda krig är styrkt. Att jag uttryckte mig vagt, gjorde jag för att det är allmänt känt hur det ligger till och jag inte orkade vara goofy. Det finns liksom inget att bevisa. Allt ligger redan på bordet, och om det är något vi verkligen dissikerat är war on terror, Afghanistan, Irak samt Syrien. Du ska veta att jag skiter i vilket. Det finns ingen som blir gladare än jag när araber dödas. Det är bara det att jag är anal med fakta. USA kan gott betala NATO. Tror du att några svenska företag fått vara med att bygga upp Irak?

Nu går vi igenom Irak, där jag stred som PMC.

Beslutet att invadera Irak fattades i amerikanska kongressen 2003. När Irakkriget inleddes i mars 2003 hade president George W Bush stöd hos den amerikanska befolkningen för sitt beslut att invadera Irak med målet att störta Saddam Hussein.

Men redan 1998 godkände Bill Clinton och Kongressen ett dokument som sade att det var USA:s presidents skyldighet att arbeta för att få bort Saddam Hussein från makten. I december samma år genomfördes under fyra dagar ett massivt bombardemang mot irakiska mål (Operation Desert Fox) som decimerade resterna av Iraks försvarsmakt och även tillintetgjorde mycket av den redan förstörda civila infrastrukturen.

När det gäller USA så förbrukar de hälften av alla droger som produceras i världen, 70% är smällfeta obese sjukligt feta, bortåt 50000 amerikaner dödas varje år av vapen. Hälften genom mord, andra hälften genom självmord. De har högst andel mentalt sjuka på jordklotet. De innehar dessutom hälften av allt krigsmaterial på jorden. Skall vi låta dessa psyksjuka, fetton och vapenfetischister till narkomaner få bygga baser i Sverige?

Ja det var väl bra att Saddam försvann🙂
Citera
2024-02-12, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky12
vad säs om NATO hotfulla retotik mot Ryssland?? De vill påstå att Ryssland vill anfalla, däremot de som hetsar människorna till krig.

Efterblivet påstående! Det är ju snarare ryssjävlarna som hotar sin omvärld.
Citera
2024-02-12, 15:29
Avslutad
Ändra rubrik. Kan du inte stava eller?
Citera
2024-02-12, 15:35
Bannlyst
Citat:

Mig veterligen så är det Ryssland som startat anfallskrig, fängslat kritiker och giftmördat ryssar som lever i exil i London.

Detta är inget som NATO sysslar med eller vill syssla med, mitt intryck är att NATO vill visa upp musklerna snarare än och använda dom, vilket jag stödjer och ser som något bra.
Citera
2024-02-12, 15:38
Medlem
Som Suvorov sa, Hela världen är inte värd ens en droppe onödigt utgjutet blod.

Jag kommer slås för Ryssarna alla dagar i veckan. De har en betydligt mer grundläggande respekt för människovärde än vad västvärlden har.
Citera
2024-02-12, 15:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nä, det har NATO inte ens den allra minsta tanke på att göra.
Och aldrig har NATO haft direkt hotfull retorik, dock ser NATO det vi alla ser och det storhetsvansinne nazisten putin fått.
Och alla vet den dagen Ukraina besegras och om den kommer, så kommer bara nazisten rikta blicken till nästa land, för det är vad hen pysslat med de senaste decennierna.

Hotfull retorik
NATO är ju bara en försvarspakt.
Citera
2024-02-12, 15:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2PistolerIMinBil
Som Suvorov sa, Hela världen är inte värd ens en droppe onödigt utgjutet blod.

Jag kommer slås för Ryssarna alla dagar i veckan. De har en betydligt mer grundläggande respekt för människovärde än vad västvärlden har.
Genom tortera, våldta(både män, kvinnor och barn.) och mörda massa Ukrainare?
Det låter verkligen ett grundläggande människovärde

Varför åker du då inte slåss för ryssland då, de har lite problem med alla soldater som dör, så du kan ju dra ditt stå till stacken
Men såklart, nu blev det inte alls lika roligt längre vatnik.
Citera
2024-02-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Anledningen till att USA skall betala mest är att de ligger bakom alla krig och mjölkar sedan ur stålarna för att bygga upp. Finns inget annat land i världen som krigat på samma vis och gjort stålar på det. CIA är tex ansvariga för fler krig än profeten Muhammed.

Så otroligt fel i sak du har där och erkänn det att du inte kan vår historia.
Frihandeln på Röda havet är påverkad just nu för västvärlden och Sverige har inga båtar som fungerar på vatten med militär närvaro. USA kommer till undsättning. Ryssland startade ett krig och USA kommer till undsättning. Iran och Nordkorea visar sitt demokratiska ansikte för beskådan. Sverige litenhet kan bara vädja till Irans diplomater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in