2023-10-27, 14:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Och varför skulle Europa behöva försvara sig mot Ryssland? Vi köpte precis massa olja och gas därifrån innan USA sprängde Nord Stream.

Det där är inget argument alls.

Till och med Stalin-Sovjet och Hitler-Tyskland gjorde affärer med varandra, tills det största krig som Europa skådat mellan två länder (Sovjetunionen vs Tyskland) bröt ut.

Ryssland utgör ett stort hot mot Europa. NATO är vad som avskräcker Ryssland från ett anfall mot t.ex Baltikum. Annars hade de nog anfallit Baltikum innan Ukraina.

Däremot är det tveksamt om den avskräckande förmågan kvarstår om USA lämnar NATO. Då finns det risk att Ryssland tänker om. De enda som Ryssland verkligen fruktar är USA.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det gjorde Ukraina också och hade gasledningar genom sitt land. Men det gick ju si-sådär för Ukraina.
Citat:
Det beror ju på att de gjorde en statskupp mot Janukovitj och anföll den ryska minoriteten i Donbass, samt hotade med att gå med i Nato så att Krim skulle blivit en amerikansk flottbas.

Nu rabblar du upp rysk trollpropaganda från Kreml. Kriget har inget med det där att göra. Däremot ingår det i den ryska förljugna propagandan att hävda det.

Det var Ryssland som startade både kriget 2014 och kriget 2022 genom att anfalla Ukraina. T.ex så var det den ryska FSB-agenten Igor Girkin (+ hans team) som inledde oroligheterna i Donbass, och snart så var både ryska Wagner-gruppen och ryska reguljära trupper i Donbass och stred. Ukraina försvarade sig så gott de kunde.

Ukraina visar lite hur ett tänkt anfall mot europeiska länder (främst i östeuropa) kan gå till. Det ska vara lite oklart, hybridkrigföring och massor med desinformation. Ryska agenter och deras medhjälpare ska dränka informationsflödet med rysk desinformation.
Citera
2023-10-27, 14:58
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Okej, visa mig något bevis på att de tillsatte en sådan och om de nu gjorde det, vad spelar det för roll? De spelar isf bara Putins egna spel och spöar honom i det. För det är ju så Putin och ryssland fungerar.

"Seperatisterna" var ryska soldater som gick in för att starta ett krig. Du resonerar som en arab i gaza, "hamas utförde en masslakt på civila israeler och nu bombar Israel dom som svar, det är israels fel alltihop!"

Om de blivit medlemmar i NATO hade Ryssarna inte invaderat. Att du och resten av er lågbegåvade ryssar inte vet vad NATO är känns rätt skrämmande med tanke på hur ni agerar. Läs på lite om NATO. NATO är bara ett hot om du planerar att invadera ett land som är med i NATO. Varför tror du att Putler vill att NATO ska utesluta alla som gick med efter 97 eller vad de nu säger?

Hela världen hade mått bättre om Ryssarnas skepp sjönk till botten. Men vad jag vet har Ryssarna städer vid svarta havet på sin egen mark.

Läckta samtal där företrädare för USA diskuterar vilka som ska sitta i interimsregeringen:
https://www.bbc.com/news/world-europe-26079957
https://www.reuters.com/article/us-u...A1601G20140207

Interimsregeringen som ej är demokratisk vald startar krig mot separatisterna:
https://www.bbc.com/news/world-europe-27035196

När CNN fortfarande rapporterade objektivt om konflikten och intervjuar civila i Donbass som fått armar och ben bortsprängda av regimen i Kiev:
https://www.youtube.com/watch?v=1fsMqYqHnN0
Citera
2023-10-27, 15:06
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag tror du underskattar hur djupt Trump´s och MAGA-rörelsens nihilism faktiskt går. Samt dessa krafters tendens till att drivas av känslor i stället för fakta som underlag för sitt beslutsfattande.

Det finns mycket starka och talrika krafter i USA´s inrikespolitiska landskap som av olika skäl helt enkelt inte är intresserade av resten av världen, än mindre konsekvenserna för USA om man drar sig tillbaka från sina internationella åtaganden.

Nu ser vi olika på mycket när det gäller politik, men jag får säga mig i stort sett enig i detta. Jag ser många fördelar för världen med Trump, men detta är inte en av de fördelarna, snarare tvärtom.

Med det sagt så tror jag att Europa klarar sig själva mot Ryssland i dagsläget och i den närtid som kommer, om det skulle behövas, men det skulle också behöva generera en hel del omtag när det gäller hur vi ska utveckla vidare samarbeten med varandra och funktioner som behövs.
Citera
2023-10-27, 15:32
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Med det sagt så tror jag att Europa klarar sig själva mot Ryssland i dagsläget och i den närtid som kommer, om det skulle behövas, men det skulle också behöva generera en hel del omtag när det gäller hur vi ska utveckla vidare samarbeten med varandra och funktioner som behövs.

Skulle jag tänka längre i den här frågan så ser jag mig en möjlig lösning med ett "Nord-NATO" med de Nordiska/Skandinaviska länderna i allians tillsammans med Storbritannien som då främst tillhandahåller kärnvapenkomponenten/paraplyet precis som i dag, samt sjöstridskrafter för Nordatlanten. Tyskland har tyvärr mycket att bevisa, framför allt inrikespolitiskt, innan de går att lita på fullt ut.

Sverige och GB samt viss Norsk försvarsindustri fortsätter producera och tillhandahåller materiel precis som i dag för att garantera uthållighet. Dessa länders säkerhetsintressen sammanfaller till 99% så det borde vara lätt ordnat.

I förlängningen så bör vi också göra oss mer robusta när det gäller bland annat halvledarkomponenter och vissa råvaror med en delvis gemensam industri och råvarupolicy. Så får det ju gå hur det vill med Taiwan, inte vårt problem i det fall att USA vänder Europa ryggen.

Knäckfrågan blir Baltstaterna, ser inte att det finns utrymme för en sådan allians att även kunna garantera deras säkerhet. Men där får väl främst Tyskland och Polen ta ansvar.
Senast redigerad av DaEzz 2023-10-27 kl. 15:37.
Citera
2023-10-27, 15:38
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Skulle jag tänka längre i den här frågan så ser jag mig en möjlig lösning med ett "Nord-NATO" med de Nordiska/Skandinaviska länderna i allians tillsammans med Storbritannien som då främst tillhandahåller kärnvapenkomponenten/paraplyet precis som i dag, samt sjöstridskrafter för Nordatlanten. Tyskland har tyvärr mycket att bevisa, framför allt inrikespolitiskt, innan de går att lita på fullt ut.

Sverige och GB samt viss Norsk försvarsindustri fortsätter producera och tillhandahåller materiel precis som i dag för att garantera uthållighet. Dessa länders säkerhetsintressen sammanfaller till 99% så det borde vara lätt ordnat.

Knäckfrågan blir Baltstaterna, ser inte att det finns utrymme för en sådan allians att även kunna garantera deras säkerhet. Men där får väl främst Tyskland och Polen ta ansvar.

Jag ser inga problem med denna tanke, även om jag efterfrågar Finlands roll?

Jag tror nog att vi kan, om vi vill. Problemet är att USAs militärmakt och hegemonin som sprungit därur varit som en snuttefilt för bortskämda barn i allt för många årtionden. Vi är inte beredda på att vi kanske måste lägga runt 4% av vår BNP på försvaret, och att återigen göra totalförsvaret till samhällets egentliga definition. Det är nog mycket där skon klämmer idag.

Svaret på all aggression österifrån är alltid olika varianter av att USA kommer till undsättning, och följden av det svaret har blivit att många länder i Europa successivt lämnat över allt ansvar till USA.

Jag kan förstå Trumps antipati mot de här länderna. Blodet kokar fortfarande när Trumps varningar om energipriset och beroende av Ryssland skrattas ut av tyskarna...
Citera
2023-10-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Rolling Stone Magazine berättar om att Trump har som en del av sin plattform inför nästa års val att USA ska lämna NATO om han kommer tillbaka till makten.

Han ville egentligen lämna NATO under sin första mandatperiod. Men övertygades av rådgivare i administrationen att istället ställa krav på de andra NATO-medlemmarna.

Den här gången har han fått nog av de han kallar "NATO-lovers" som han säger inte längre kommer att vara välkomna i hans administration under nästa mandatperiod.

Trump anser även att USA under inga omständigheter bör respektera Artikel 5 i NATO:s fördrag.

Även andra Republikanska kandidater har uttalat sig positivt till att USA lämnar NATO efter valet nästa år. Vivek Ramaswamy som också är en ledande kandidat inom det republikanska partiet säger att det är fullt rimligt att USA lämnar NATO.

Mycket tyder på att Republikanska partiet då kan anamma ställningstagandet vid RNC, partiets kongress, nästa år.

John Bolton, en av rådgivarna som övertygade Trump att inte lämna NATO under sin första mandatperiod, säger att USA med all sannolikhet lämnar NATO om Trump blir återvald.

Källor:
https://www.rollingstone.com/politic...to-1234860016/
https://thehill.com/homenews/campaig...to-reasonable/
https://thehill.com/blogs/blog-brief...ond-term-nato/

Frågor att diskutera:

Vad kommer att hända om USA lämnar NATO?
Kommer EU att ta över i samarbete med Kanada?
Hur blir det med Sveriges NATO-ansökan om Sverige ska ingå i en militärallians där Turkiet har den största militären?

fy fan vad gött, kul för Sverige som gick in just för att usa ska skydda oss
Citera
2023-10-27, 15:48
Medlem
Citat:
Läckta samtal där företrädare för USA diskuterar vilka som ska sitta i interimsregeringen:
https://www.bbc.com/news/world-europe-26079957
https://www.reuters.com/article/us-u...A1601G20140207

Interimsregeringen som ej är demokratisk vald startar krig mot separatisterna:
https://www.bbc.com/news/world-europe-27035196

När CNN fortfarande rapporterade objektivt om konflikten och intervjuar civila i Donbass som fått armar och ben bortsprängda av regimen i Kiev:
https://www.youtube.com/watch?v=1fsMqYqHnN0

Du kanske ska använda riktiga länkar i framtiden? Det där är inte den riktiga BBC. Gå in på bbc.com och jämför hur sidorna ser ut sida vid sida.
Citera
2023-10-27, 15:48
Medlem
NATO tappar USA mycket inflytande.

Om Trump vinner är det nog bäst att de går ur, han är ju sjukt oberäknelig. Med en statsmannamässig president får de gärna vara kvar.

Hoppas att Erdogan hoppar av också. Ett NATO med dem två är livsfarligt.
Citera
2023-10-27, 15:49
Har väl redan nämnts i tråden men det är svårt att tro att vapenindustrin skulle tillåta ett utträde ur Nato. De tjänar ju stora pengar på att Nato-medlemmar företrädesvis köper amerikanska vapensystem.

Med det sagt så har Trump rätt till viss del. Europa har haft 70 år på sig att bygga egna försvar men flertalet länder har valt att åka snålskjuts på Usa.
Senast redigerad av Natalz2 2023-10-27 kl. 15:51.
Citera
2023-10-27, 15:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Du kanske ska använda riktiga länkar i framtiden? Det där är inte den riktiga BBC. Gå in på bbc.com och jämför hur sidorna ser ut sida vid sida.

Ni konspirationsteoretiker är för roliga Ser du att det står bbc.com i länkadressen?
Citera
2023-10-27, 15:55
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag ser inga problem med denna tanke, även om jag efterfrågar Finlands roll?

Jag tror nog att vi kan, om vi vill. Problemet är att USAs militärmakt och hegemonin som sprungit därur varit som en snuttefilt för bortskämda barn i allt för många årtionden. Vi är inte beredda på att vi kanske måste lägga runt 4% av vår BNP på försvaret, och att återigen göra totalförsvaret till samhällets egentliga definition. Det är nog mycket där skon klämmer idag.

Svaret på all aggression österifrån är alltid olika varianter av att USA kommer till undsättning, och följden av det svaret har blivit att många länder i Europa successivt lämnat över allt ansvar till USA.

Jag kan förstå Trumps antipati mot de här länderna. Blodet kokar fortfarande när Trumps varningar om energipriset och beroende av Ryssland skrattas ut av tyskarna...

Min fetning, jag var otydlig tror jag. Självklart ska Finland räknas in, de blir med sin långa nationsgräns bålverket mot Ryssland för vi ska inte ha några illusioner. Det är Ryssland som är och förblir hotet nu och framöver.
Citera
2023-10-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ni konspirationsteoretiker är för roliga Ser du att det står bbc.com i länkadressen?

Okej. Jag kollade. Ingenting i bbc länken finns det något som du påstår. Har du lyssnat själv eller kan du inte engelska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in