Citat:
Ursprungligen postat av
MrFishboy
Den hade ju kunnat gjorts igen. Fast då ska etniska svenskar ge plats för kolonisatörer från Mellanöstern. Framväxten av etniska enklaver i förorterna med tillhörande moskéer är ju väldigt träffande. Allt inringat av citatet från Mona Sahlin; ” Jag hatar allt genuint typiskt svenskt.” Expressen, 26 juli 2002.
”Det finns inga svenskar.” SVT 2021 Om den etniska rensningen av Sverige.
Beträffande citatet du tillskriver Mona Sahlin så lyder det i sin helhet:
Citat:
Jag hatar allt genuint typiskt svenskt. De flesta svenskar är fula. Tunt blont hår som är för tunt att sätta upp i en tofs, blekfet blåvit hud med röda utslag som blir pionröd i solen, asugly helt enkelt.
Märk särskilt hur det rör sig om ytligheter och hur avslutningen är formulerad, den låter som om en tonåring skulle ha skrivit texten.
Det är dock inte Sahlins ord, utan Linda Skugges.
Vi får väl acceptera att den då ganska unga (29 år) kvällsblaskeanställda Skugge uttrycker en åsikt i linje med hennes (dåvarande) attityd. Att den skulle tjäna som vägledande för någon politisk opinion, så här drygt 20 år senare, det är mindre troligt.
Att Sverigedemokraterna Mattias Karlsson och David Lång(-sint?) tyckte att det var lämpligt att ta upp citatet i
en motion om påstådd sk "svenskfientlighet" för 10 år sedan visar på en oförmåga att lämna saker som inte längre har någon betydelse. Anekdotisk bevisföring kanske går bra i en motionstext, men för lagstiftning fordras först utredningar.
Jag vet inte om du tycker som jag; att sitta på kammaren och begrunda det förflutna med mörka och djupa tankar är inte särskilt produktivt eller nyttigt för den psykiska hälsan.