• 1
  • 2
2023-10-25, 21:24
Medlem
Vad tycker ni om denna serie?
Det finns inga smålänningar är en svensk tv-serie som sändes i Sveriges Television i fyra delar under perioden 3–24 september 1981. Seriens titel är en travesti på ett citat från Golda Meir: "Det finns inga palestinier"
1948 beslutar FN dela Småland för att ge den urgamla och förföljda folkstammen virdarna, som en gång levt i Småland, ett eget land - Värend. Beslutet leder till inbördeskrig. Mer än 150 000 smålänningar tvingas fly till Östergötland, Västergötland och Skåne. FN-beslutet att skapa nationen Värend i Småland ledde till inbördeskrig 1948. Småbrukaren Erik Jonsson i Edshult tvingades fly med sin fru och sin sons familj.
Serien bygger alltså på att skåningar (palestiner) fördrivs av virdarna (judarna).

Väldigt angelägen att se serien nu när Israel fortsätter sin etniska rensning av palestiner och fortsätter förneka palestinska folket.
Israeli minister says 'no such thing' as Palestinian people
https://www.reuters.com/world/middle...le-2023-03-20/

Serie kan ses här på SVT play https://www.svtplay.se/det-finns-inga-smalanningar
Citera
2023-10-25, 21:31
Medlem
Eponumoss avatar
Tack för tipset. Ska ses vid tillfälle.
Stötte på en ungdom som inte visste något om konflikten och saknade något som satte den i ett sammanhang.

Men, Jesus föddes väl inte i Jönköping i serien?
Citera
2023-10-25, 21:57
Medlem
grungewhores avatar
Kulturmarxistisk relativisering. Mer relevant är väl vår egen samefråga, men den vågar de inte peta i de jävla klappträna..
Citera
2023-10-25, 23:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Nu var väl judarna i området sedan tusentals år så jämförelsen haltar...
Citera
2023-10-25, 23:20
Moderator
Lapapps avatar
Har inte sett den, men gillar definitivt inte premissen. Det bodde ju redan många "virdar" i Småland redan innan staten utropades. Undrar om smålänningarna går in i Värend och slaktar små bebisar och eviscererar gravida mödrar? Någonting säger mig att våra smålänningsbröder inte skulle ta till sådana medel. Och hade de blivit fördrivna hade de tagits emot med öppna armar i resten av Sverige.
Citera
2023-10-25, 23:56
Medlem
MrFishboys avatar
Den hade ju kunnat gjorts igen. Fast då ska etniska svenskar ge plats för kolonisatörer från Mellanöstern. Framväxten av etniska enklaver i förorterna med tillhörande moskéer är ju väldigt träffande. Allt inringat av citatet från Mona Sahlin; ” Jag hatar allt genuint typiskt svenskt.” Expressen, 26 juli 2002.

Det finns inga svenskar.” SVT 2021 Om den etniska rensningen av Sverige.
Citera
2023-10-26, 06:59
Medlem
Mycket märklig TV-produktion. Varför inte göra en serie om jakt-samer som 1929 misste all sin mark. Den kunde heta "Det finns inga markägande samer". Eller "Det finns inga sydettyskar", 3 miljoner misste sina hem i nuvarande Tjekien 1945. Eller "Det finns inga tyskar i Königsberg", 1 miljon fick flytta från nuvarande Kaliningrad. Historiskt inget nytt att människor får flytta efter krigsnederlag.

Har denna TV-produktion att göra med en kärlek till arabisktalande människor eller ett hat mot judar. Troligen vänster-TV:s hat mot USA och därmed hat mot Israel.
Citera
2023-10-26, 08:36
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Den hade ju kunnat gjorts igen. Fast då ska etniska svenskar ge plats för kolonisatörer från Mellanöstern. Framväxten av etniska enklaver i förorterna med tillhörande moskéer är ju väldigt träffande. Allt inringat av citatet från Mona Sahlin; ” Jag hatar allt genuint typiskt svenskt.” Expressen, 26 juli 2002.

Det finns inga svenskar.” SVT 2021 Om den etniska rensningen av Sverige.
Beträffande citatet du tillskriver Mona Sahlin så lyder det i sin helhet:

Citat:
Jag hatar allt genuint typiskt svenskt. De flesta svenskar är fula. Tunt blont hår som är för tunt att sätta upp i en tofs, blekfet blåvit hud med röda utslag som blir pionröd i solen, asugly helt enkelt.

Märk särskilt hur det rör sig om ytligheter och hur avslutningen är formulerad, den låter som om en tonåring skulle ha skrivit texten.

Det är dock inte Sahlins ord, utan Linda Skugges.

Vi får väl acceptera att den då ganska unga (29 år) kvällsblaskeanställda Skugge uttrycker en åsikt i linje med hennes (dåvarande) attityd. Att den skulle tjäna som vägledande för någon politisk opinion, så här drygt 20 år senare, det är mindre troligt.

Att Sverigedemokraterna Mattias Karlsson och David Lång(-sint?) tyckte att det var lämpligt att ta upp citatet i en motion om påstådd sk "svenskfientlighet" för 10 år sedan visar på en oförmåga att lämna saker som inte längre har någon betydelse. Anekdotisk bevisföring kanske går bra i en motionstext, men för lagstiftning fordras först utredningar.

Jag vet inte om du tycker som jag; att sitta på kammaren och begrunda det förflutna med mörka och djupa tankar är inte särskilt produktivt eller nyttigt för den psykiska hälsan.
Citera
2023-10-26, 08:48
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Beträffande citatet du tillskriver Mona Sahlin så lyder det i sin helhet:

Märk särskilt hur det rör sig om ytligheter och hur avslutningen är formulerad, den låter som om en tonåring skulle ha skrivit texten.

Det är dock inte Sahlins ord, utan Linda Skugges.

Vi får väl acceptera att den då ganska unga (29 år) kvällsblaskeanställda Skugge uttrycker en åsikt i linje med hennes (dåvarande) attityd. Att den skulle tjäna som vägledande för någon politisk opinion, så här drygt 20 år senare, det är mindre troligt.

Att Sverigedemokraterna Mattias Karlsson och David Lång(-sint?) tyckte att det var lämpligt att ta upp citatet i en motion om påstådd sk "svenskfientlighet" för 10 år sedan visar på en oförmåga att lämna saker som inte längre har någon betydelse. Anekdotisk bevisföring kanske går bra i en motionstext, men för lagstiftning fordras först utredningar.

Jag vet inte om du tycker som jag; att sitta på kammaren och begrunda det förflutna med mörka och djupa tankar är inte särskilt produktivt eller nyttigt för den psykiska hälsan.

I kontexten som underlag för nämnda tv-produktion som bakgrund och förklaringsmodell för programmet skulle det vara gynnsamt. Precis med andra produktioner med historisk anknytning.
Citera
2023-10-26, 09:19
Medlem
Cineastens avatar
För att återgå till topic.

Jag har börjat se serien mem aldrig sett klart den. Den ligger dock på min "att se-lista" och jag kanske återkommer med en reflektion.

Ni som bombar tråden med OT. Kan ni inte ta politiksnacket och allt tjafs om samer eller invandrares brottslighet gentemot svenskar i rätt forum, d.v.s utanför Tv-serieforumet?
Citera
2023-10-26, 09:26
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Vad tycker ni om denna serie?
Det finns inga smålänningar är en svensk tv-serie som sändes i Sveriges Television i fyra delar under perioden 3–24 september 1981. Seriens titel är en travesti på ett citat från Golda Meir: "Det finns inga palestinier"
1948 beslutar FN dela Småland för att ge den urgamla och förföljda folkstammen virdarna, som en gång levt i Småland, ett eget land - Värend. Beslutet leder till inbördeskrig. Mer än 150 000 smålänningar tvingas fly till Östergötland, Västergötland och Skåne. FN-beslutet att skapa nationen Värend i Småland ledde till inbördeskrig 1948. Småbrukaren Erik Jonsson i Edshult tvingades fly med sin fru och sin sons familj.
Serien bygger alltså på att skåningar (palestiner) fördrivs av virdarna (judarna).

Väldigt angelägen att se serien nu när Israel fortsätter sin etniska rensning av palestiner och fortsätter förneka palestinska folket.
Israeli minister says 'no such thing' as Palestinian people
https://www.reuters.com/world/middle...le-2023-03-20/

Serie kan ses här på SVT play https://www.svtplay.se/det-finns-inga-smalanningar
Hahaha vad i hela friden är detta? Och detta ska varit skattefinansierat? Herre min skapare.
Citera
2023-10-26, 10:17
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbas
Har du ens gått i skolan?
Du får precisera vad du menar istället för att prata om min akademiska karriär (du kan ju starta en tråd separat om du är intresserad av mig).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in