2023-10-26, 18:04
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Vi bör sluta med BMI och börja med något bättre.
Om man har BMI över 35 så får man ingen livförsäkring.
Jag som har håll på med kraftsporten majoriteten av mitt liv skulle inte få en livförsäkring fast jag är mer vältränad än dom flesta här inne.
Daniel Ståhl, som är topptränad är ett fläskberg om man mäter hans BMI.

Många som håller på med kraftsporter på högre nivå har relativt mycket kroppsfett kombinerat med mycket muskelmassa, Daniel Ståhl är utan tvekan topptränad men majoriteten har nog en annan syn på vad vältränad är, snarare god form samt tränad i både kondition och styrka.

Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia
hon är ju normalbyggd skev handläggning

Vid bedömning av läkare hade det skrivits överviktig i journalanteckningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag hade inte försäkrat Daniel Ståhl kan jag säga. Det är inte en hälsosam kropp.

Få försäkringsbolag hade försäkrat Daniel Ståhl, finns flera riskfaktorer och således en förlust för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Finns fetare männiksor än henne som är försäkrade, på mitt jobb bla. Varföe skulle inte hon kunna bli det eller är detta typ elite snygg försäkringar?

De har förmodligen haft sin försäkring under en längre tid, som påpekats i tråden så skulle hon teckna en förskärning. Flera försäkringsbolag kan kräva att du fyller i eventuella sjukdomar/olycksfall. Finns det oklarheter kan de kräva en fullmakt för att granska dina journaler.
Senast redigerad av Kraftkarl 2023-10-26 kl. 18:07.
Citera
2023-10-26, 18:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontwannadie
Hur långt har det inte gått om folk som du anser att kvinnan i reportaget inte "ens är att anse som fet"? Visst finns det större människor än henne men att påstå att hon "inte ens är fet" är ju helt absurt. Hon är helt klart, utan något som helst rimligt tvivel, fet.
Tycker jag inte. Hon är överviktig eller mullig, men inte fet
Citera
2023-10-26, 18:54
Medlem
Det står i brevet att ens BMI måste vara ”under 31” för att få teckna försäkringen. Jag skulle ju inte gissat att hon hade så högt BMI, men det är ju tyvärr en solklart hälsorisk.

Sen har hon ju en poäng i att bolaget verkar göra en ganska bristfällig bedömning. En massa andra stora hälsoproblem upptäcks gissningsvis aldrig. Men 31+ i BMI viftas nog inte bort oavsett hur mycket man tränar och hur hälsosamt man äter.

Blev själv nekad en försäkring pga av ett tidigare noterat blåsljud i hjärtat. Det var en oerfaren läkare som var helt öppen med att hon inte riktigt visste, utan ville att en mer erfaren läkare skulle lyssna. Det blev ett återbesök och avfärdades helt. Men hamnade ändå i journalen och ledde till ett nekande från försäkringsbolaget.

Jag tycker faktiskt att det är mycket mer orättvist än att bli nekad pga BMI (som vi i nästan alla fall kan påverka).

Sen får man ju också acceptera att nästan allt i livet är orättvist.
Citera
2023-10-26, 19:03
Medlem
Men vilket var hennes BMI då ? Och vilket värde fick hon på längd minus vikt.
Bör vara 100 för att få BMI på 25 vilket anses acceptabelt.
Citera
2023-10-26, 19:07
Medlem
Inget konstigt alls, råkade själv ut för det då jag hade BMI över 30 när jag ville teckna försäkring (via jobbet). Fick ta en annan försäkring (dyrare) på ett annat bolag istället.

Nu skulle det inte vara några problem, hon får väl se till att gå ner i vikt till nästa försök att teckna försäkring.

Varför tas det här ens upp i media?
Citera
2023-10-26, 19:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Varför denna snyft artikel SVT?

Förstår inte woke människor skillnad på affärer & rättigheter längre….

* Skulle ni vågat försäkra fettot?
* Är en sjukdomsfall försäkring en rättighet?
* Rätt eller fel?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...tt-bmi--263gru

Bah, jag hade väntat mig ett super-fetto, men hon ser ju inte särskilt fet ut. Inte så att jag blir imponerad i alla fall. Många i hennes ålder verkar ju dra runt på 10-15 extra så skall man neka hon försäkring så blir det många som få nobben.
Citera
2023-10-26, 19:32
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Hade gärna tecknat en försäkring där hälsosamma betalar mindre.
Tyvärr får vi normala människor betala mer för att bekosta sådana här människor.
Citera
2023-10-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Jag reagerade när hon sa att hon tränade regelbundet tre gånger i veckan. Man hörde verkligen hur svårt det var att ljuga ihop det.

En klassiker. De vill träna tre ggr i veckan, men snittet över hela året blir 0.5 ggr. Folk anger maxveckan eller önskeveckan som ett snitt. Man glömmer ta med 8 lökiga sommarveckor och 4 kring jul osv.
Senast redigerad av Sviskonboll 2023-10-26 kl. 19:54. Anledning: Stavning
Citera
2023-10-26, 19:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Hade gärna tecknat en försäkring där hälsosamma betalar mindre.
Tyvärr får vi normala människor betala mer för att bekosta sådana här människor.
För det första är kvinnan inte särskilt tjock, och för det andra så faller hela poängen med kollektiva försäkringar om man skall betala premie helt utifrån individuell risk.
Citera
2023-10-26, 20:04
Medlem
Men vad fan är rätt väg att gå då? Ska de med barnsjukdomar stå åt sidan istället? Hon kan själv förbättra sin hälsa och få en försäkring, men hon vill/orkar inte tillräckligt starkt.
Citera
2023-10-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Tanken eller hela affärsmodellen är ju att ingen ska använda sin försäkring, så då får man ju som försäkringsbolag först neka riskfallen att teckna, när sedan någon annan vill använda sin försäkring så ska man försvåra så mycket det går.

- Läste du inte igenom avtalet? På punkt 279.3 står det försäkringen gäller ej vid cancer
Tyvärr!!

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Exakt.
Ni låter båda som några som är oförsäkrade och inte förstår hur personförsäkringar fungerar... En personförsäkring bör man teckna direkt när sina barn föds, det är enklast att få igenom den då och barnet får bra täckning hela livet. Det kan vara skillnaden mellan ett liv i misär eller ett gott liv när sjukdom eller olyckan är framme.

Systemet är byggt på så sätt att dom som betalat sin försäkringspremie under hela livet är dom som ska ha täckning, att det kommer personer i medelåldern som är överviktiga och vill teckna en försäkring för att dom inser att dom inte kommer vara frisk hela livet har således stort ansvar på sig att bevisa att dom är 100% frisk och hälsosam för att få chans att ta del av samma pengar som dom som betalat sin premie under hela livet.

Vill ni starta ett eget försäkringsbolag med en försäkring för feta medelålders människor så är det bara att köra på det, men ni kommer nog få det svårt att bli lönsamt.
Citera
2023-10-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Ni låter båda som några som är oförsäkrade och inte förstår hur personförsäkringar fungerar... En personförsäkring bör man teckna direkt när sina barn föds, det är enklast att få igenom den då och barnet får bra täckning hela livet. Det kan vara skillnaden mellan ett liv i misär eller ett gott liv när sjukdom eller olyckan är framme.

Systemet är byggt på så sätt att dom som betalat sin försäkringspremie under hela livet är dom som ska ha täckning, att det kommer personer i medelåldern som är överviktiga och vill teckna en försäkring för att dom inser att dom inte kommer vara frisk hela livet har således stort ansvar på sig att bevisa att dom är 100% frisk och hälsosam för att få chans att ta del av samma pengar som dom som betalat sin premie under hela livet.

Vill ni starta ett eget försäkringsbolag med en försäkring för feta medelålders människor så är det bara att köra på det, men ni kommer nog få det svårt att bli lönsamt.

Jag är försäkrad. Och mina barn är försäkrade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in