Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-04, 11:29
  #1
Medlem
Kontorsslavs avatar
De senaste åren har jag lagt märke till en subkultur som jag skulle vilja veta mer om. Jag har inget namn på den så jag får försöka beskriva vad jag har sett hos dess anhängare.

Genomgående är färgen svart men accentfärger i chockorange, grönt osv förekommer.
Ofta dreads eller såna där flätor med färgstarkt garn i
Svartsminkade ögon, både hos killar och tjejer
Lustiga byxor, som vida baggybrallor men i något svart nylontyg som gärna pryds med långa fritt fladdrande tygremsor
Killarna har ofta svarta linnen

För mig ser det ut som en blandning av goth, techno, synth och cannabispundare. Vad heter stilen? Vilken typ av musik lyssnar de på? Knarkar de? Var står de politiskt? Vilken är deras livsfilosofi?

Tack på förhand.

Edit: såg att jag hade skrivit punk istället för synth, hur fan det nu gick till...
Citera
2006-08-04, 11:34
  #2
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontorsslav
De senaste åren har jag lagt märke till en subkultur som jag skulle vilja veta mer om. Jag har inget namn på den så jag får försöka beskriva vad jag har sett hos dess anhängare.

Genomgående är färgen svart men accentfärger i chockorange, grönt osv förekommer.
Ofta dreads eller såna där flätor med färgstarkt garn i
Svartsminkade ögon, både hos killar och tjejer
Lustiga byxor, som vida baggybrallor men i något svart nylontyg som gärna pryds med långa fritt fladdrande tygremsor
Killarna har ofta svarta linnen

För mig ser det ut som en blandning av goth, techno, punk och cannabispundare. Vad heter stilen? Vilken typ av musik lyssnar de på? Knarkar de? Var står de politiskt? Vilken är deras livsfilosofi?

Tack på förhand.

Hmm sjukt att läsa detta, jag och en kompis var i Stockholm i helgen och funderade över just denna stil, vi kallade den för Bi-Effekten under våra diskussioner, som en slags Goth avart med Rejv influenser. Undrar samma sak som dig. Du är möjligtvis inte den jag var i Sthlm med? haha
Citera
2006-08-04, 11:42
  #3
Medlem
Ad Astras avatar
Om jag inte har helt fel kallas de currysynthare eftersom de likt kryddan har blandat friskt från olika håll.

Jag vet inte mer än så.
Citera
2006-08-04, 11:46
  #4
Medlem
fnuskes avatar
Vänsterpartister!
Citera
2006-08-04, 12:14
  #5
Medlem
Kontorsslavs avatar
Skönt att jag inte är ensam om att undra över det här. De måste ju rimligtvis kalla sig själva någonting, ungar i den åldern är ju skitkåta på att sätta in sig i fack.
Citera
2006-08-04, 12:16
  #6
Medlem
Currygothare är det du tänker på.

F.ö lät det som du precis beskrev en kompis till mig. Du var inte i Sthlm city igår?

---

Kan det t o m vart du som var gubben som stoppade henne och sa: "asså va e ru förnåt? svartrockare eller vaaad?"
Citera
2006-08-04, 12:27
  #7
Medlem
Kontorsslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendo
Kan det t o m vart du som var gubben som stoppade henne och sa: "asså va e ru förnåt? svartrockare eller vaaad?"

Nej, det var inte jag men oj vad många gånger jag funderat på att göra det. Folk kan ju inte gå omkring och vara odefinierade så där

Kallar din kompis sig själv för currygothare?
Citera
2006-08-04, 12:30
  #8
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontorsslav
Kallar din kompis sig själv för currygothare?
Finns väl i princip ingen över 13 som själv beskriver sig som en del i en subkultur? De vill ju vara eeeeegna...
Citera
2006-08-04, 12:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontorsslav
Nej, det var inte jag men oj vad många gånger jag funderat på att göra det. Folk kan ju inte gå omkring och vara odefinierade så där

Inte? Vad är du då?

Citat:
Ursprungligen postat av Kontorsslav
Kallar din kompis sig själv för currygothare?

Nej, ingen med självrespekt gör det. :P
Citera
2006-08-04, 13:50
  #10
Medlem
Chalices avatar
Subkulturen du beskriver kallas visual kei och kommer från Japan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1323&a=536238

http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_Kei
Citera
2006-08-04, 13:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Subkulturen du beskriver kallas visual kei och kommer från Japan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1323&a=536238

http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_Kei

Var ju inte alls det han beskrev.
Citera
2006-08-04, 14:51
  #12
Medlem
illNills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontorsslav
De senaste åren har jag lagt märke till en subkultur som jag skulle vilja veta mer om. Jag har inget namn på den så jag får försöka beskriva vad jag har sett hos dess anhängare.

Genomgående är färgen svart men accentfärger i chockorange, grönt osv förekommer.
Ofta dreads eller såna där flätor med färgstarkt garn i
Svartsminkade ögon, både hos killar och tjejer
Lustiga byxor, som vida baggybrallor men i något svart nylontyg som gärna pryds med långa fritt fladdrande tygremsor
Killarna har ofta svarta linnen

För mig ser det ut som en blandning av goth, techno, synth och cannabispundare. Vad heter stilen? Vilken typ av musik lyssnar de på? Knarkar de? Var står de politiskt? Vilken är deras livsfilosofi?

Tack på förhand.

Edit: såg att jag hade skrivit punk istället för synth, hur fan det nu gick till...


låter som helt vanliga rejvare
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback