2022-05-23, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Ser på twitter att kravet om 90% ja inte kan uppnås och affären som det står nu inte kan gå i lås då betydande del av aktierna ägs av passiva indexfonder som inte gör aktiva val. Kan ju inte tänka mig att det är första gången ett storbolag köps ut, hur brukar det lösas? Är det bullshit eller är det ett problem på riktigt?
Man kan alltid höja budet, vore inte första gången det händer.

Såklart är det en risk att budet inte accepteras, ingen högre bud kommer och att det inte blir något.
2022-05-24, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Ser på twitter att kravet om 90% ja inte kan uppnås och affären som det står nu inte kan gå i lås då betydande del av aktierna ägs av passiva indexfonder som inte gör aktiva val. Kan ju inte tänka mig att det är första gången ett storbolag köps ut, hur brukar det lösas? Är det bullshit eller är det ett problem på riktigt?
Känns osannolikt att PMI skulle ge upp budet pga passiva indexfonder äger lite mer än 10 % (om de nu gör det). I värsta fall köper man nog upp alla aktier man kan enligt budet och sen får aktien fortsätta vara noterad som någon form av zombieaktie tills den börjar plockas bort från indexen och fonderna säljer av den anledningen. Större problem om det är andra aktörer med size som är mot budet.
2022-05-25, 10:11
Medlem
Ska man sälja nu?
2022-06-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kottarnaskonung
Ska man sälja nu?
Om man sitter trångt kanske. Jag avvaktar.
2022-06-15, 12:39
Medlem
Blir det någon affär med jänkarna?

Sitter bara på en mindre andel (5000-10000 kr) och gillar Swedish match så kommer hålla.
2022-06-28, 11:27
Medlem
badbollen3s avatar
Om jag tolkat och kommer ihåg rätt från vad jag läste idag:

Budet är registrerat hos FI samt accepterat hos den samme. Svarstiden är t.o.m september.

Jag tror inte att budet går igenom, men det är min spekulation.

Edit: https://www.privataaffarer.se/swedis...-kortas-nagot/
Senast redigerad av badbollen3 2022-06-28 kl. 11:30.
2022-06-29, 17:14
Medlem
Isnatts avatar
När jag loggar in på avanza så kan jag rösta om jag accepterar budet eller ej. Vet inte hur jag ska rösta.
2022-06-30, 20:02
Medlem
FB-Kissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
När jag loggar in på avanza så kan jag rösta om jag accepterar budet eller ej. Vet inte hur jag ska rösta.

Vet inte heller. Men känner iallafall att det inte är värt att acceptera istället för att sälja direkt.
Sitter inte på någon jättestor position, så blir inte många extra hundralappar om jag väntar till okt jämfört med att sälja nu.

Men är lite osäker på om budet accepteras, finns inte så mycket bra info att gå på
2022-06-30, 20:29
Medlem
Frågan är väl om köparen löser in alla acceptaktier även vid en acceptgrad under 90 procent.
2022-07-01, 11:40
Medlem
Hur agerar man nu? Tacka nej eller lösa in? 106 SEK per aktie, vad är det för mening med det? Sitter på 500+ aktier.
2022-07-01, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik
Hur agerar man nu? Tacka nej eller lösa in? 106 SEK per aktie, vad är det för mening med det? Sitter på 500+ aktier.

Ja, det är frågan.

Sitter bara på en tiondel av din pott så jag har "råd" att gambla lite mer. Dvs tacka nej(?).

Jag kommer avvakta. Svarsdatum är väl i september? Typ om 3 månader. Otroligt mycket kan ju hända fram tills dess.
2022-07-01, 18:28
Medlem
slutbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik

Jag tackar nej åt mina 500 st. Har inte gjort nån klipsk värdering utan känslorna får styra mitt svar. Det är en del av svensk kultur och så vill jag att det förblir!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in