2023-10-25, 17:19
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi bygger av plast, gör kläder av plast, plastförpackningar...

Plast, plast och plast vill den unga gröna vänstern ha.

De är korkade stadsbor.

Hampa och bambu verkar kunna vara ett alternativ i många fall, då det växer mycket snabbare osådär än granar.

Vet inte hur väl det funkar till husbygge dock. Men man bygger bilar med hampa så hus borde ju funka också.
Citera
2023-10-25, 17:20
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Många har nog märkt att det dyker upp kalhyggen lite överallt just nu. Bara runt mitt hem räknade jag till tjugo kalhyggen inom en halvtimmes promenadavstånd.

Varför det är så vet jag inte, men teorin är att skogsägarna "tömmer spargrisarna" i dåliga ekonomiska tider. Fult och deprimerande är det i alla fall.

Läser också om hur Skogsstyrelsen, skogsföretagen och LRF beräknar att skogsägarna och lantbrukarna "förlorar" tiotals miljarder kr varje år pga att vilda djur envisas med att leva i den svenska naturen och behöva äta och så.

Varför tillåter vi ens privat och utbrett statligt skogsägande? Varför anses skogen tillhöra dem medan djuren - som man ändå kan hävda bodde där först - anses vara en ekonomisk belastning för att de existerar? Det känns som Sverige hade behövt en ny skogspolitik.

Av de 18 miljoner kubikmeter trä som fälls i Sverige varje år så förbrukas knappt en tredjedel i Sverige. Resten exporteras till utlandet. Vi fäller alltså svensk skog, utrotar ekosystem och låter skogsägare förstöra naturvärden för att de ska kunna tjäna pengar på att sälja den utomlands.

Mina förslag på ny skogspolitik: Förbjud privat skogsägande, förstatliga ägandet och lät de statliga skogsbolagen enbart fälla så mycket träd årligen som motsvarar Sveriges eget behov.

Vi kan inte förstöra vår egen natur och döda våra inhemska djur för att danskar ska kunna elda i kaminen och bygga överskattade möbler.
Kalhyggena som du ser har varit skog i mer än 30-40 år, som du har kunnat njuta av helt gratis,
tack vare att en skogsägare ville ha någonting att fälla i framtiden.

Tror du att det det är någon jävla välgörenhet att äga skog?

Du borde tacka oss skogsägare för att det finns skog. Jävla stolpskott.
Citera
2023-10-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Hampa och bambu verkar kunna vara ett alternativ i många fall, då det växer mycket snabbare osådär än granar.

Vet inte hur väl det funkar till husbygge dock. Men man bygger bilar med hampa så hus borde ju funka också.

ja, vad bra. En strålande innovation.

Hur odlas bambu? Rensar man helt vid skörd där med? Skitbra, det finns gott om mark där bambun växer och knappt något folk alls.
Citera
2023-10-25, 17:26
Medlem
Christopher.s avatar
Med tanke på klimatmålen som är uppsatta så lär det snarare behövas mer biomassa än mindre. Det står dig fritt att köpa upp all mark i Sverige och avsätta det till naturreservat men lär kräva en stor plånbok.
Citera
2023-10-25, 17:30
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
ja, vad bra. En strålande innovation.

Hur odlas bambu? Rensar man helt vid skörd där med? Skitbra, det finns gott om mark där bambun växer och knappt något folk alls.

Poängen är väl att mindre mark behöver åläggas för odling av materialet.
Citera
2023-10-25, 17:35
Medlem
GertBennys avatar
Skogsägare är svenska hjältar och min hatt åker av till alla ansvarsfulla män som sköter skogen i vårt avlånga land!
Citera
2023-10-25, 17:45
Medlem
kyrkstockens avatar
Alternativet kan man beskåda i Coops matvarubutiker (eller sovjet och nordkorea). Det ingen äger, tar ingen ansvar för.

Dock väcker tråden frågan om varför man skapar trådar i ämnen man kan inget om.

Det har varit just staten som drivit på detta "effektiva" skogsbruk för att tvinga fram billig råvara för svensk pappersindustri. Bl.a. tvinga skogsägare odla snabbväxande träd som endast duger till papper.

Furu behöver tex 100 år på sig att utveckla sin röda kärna som gör den väderbeståndig nog att duga som tex fönster och dörrar. Men så får man inte bedriva skogsbruk i Sverige. Men det kan ju inte ts veta.
Citera
2023-10-25, 17:55
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Kalhyggena som du ser har varit skog i mer än 30-40 år, som du har kunnat njuta av helt gratis,
tack vare att en skogsägare ville ha någonting att fälla i framtiden.

Tror du att det det är någon jävla välgörenhet att äga skog?

Du borde tacka oss skogsägare för att det finns skog. Jävla stolpskott.

Du har en poäng.

Men skogen var ju redan där innan skogsägarna kom.

Sen är ju urskog en högre biologisk variation och där med värde om man säger så.

Men visst är väl skogsvård bra i någon mån.
Citera
2023-10-25, 17:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Angleone
Oj, det var länge. jobbade du hårt på 1600 talet?? Du och din familj måste vara världens äldsta människor, inte många som levt i över 400 år .

Så det är bara avundsjuka som driver dig.

Sverige har bland de bästa reglerna/lagarna för skogsförvaltning.

Faktum är att om du fick skog i morgon skulle du sälja det nästa dag när du inser hur sjukt mycket ansvar du har som Staten förväntar sig att du tar hand om enligt reglerna.

Du skulle inte ens ha råd att börja driva skogsbruk.

Kommunister och avundsjuka människor skall brännmärkas i framtiden så vi undviker total våldtäkt av samhället som vi såg med Feministiska Regeringen.
Citera
2023-10-25, 18:00
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Många har nog märkt att det dyker upp kalhyggen lite överallt just nu. Bara runt mitt hem räknade jag till tjugo kalhyggen inom en halvtimmes promenadavstånd.

Varför det är så vet jag inte, men teorin är att skogsägarna "tömmer spargrisarna" i dåliga ekonomiska tider. Fult och deprimerande är det i alla fall.

Läser också om hur Skogsstyrelsen, skogsföretagen och LRF beräknar att skogsägarna och lantbrukarna "förlorar" tiotals miljarder kr varje år pga att vilda djur envisas med att leva i den svenska naturen och behöva äta och så.

Varför tillåter vi ens privat och utbrett statligt skogsägande? Varför anses skogen tillhöra dem medan djuren - som man ändå kan hävda bodde där först - anses vara en ekonomisk belastning för att de existerar? Det känns som Sverige hade behövt en ny skogspolitik.

Av de 18 miljoner kubikmeter trä som fälls i Sverige varje år så förbrukas knappt en tredjedel i Sverige. Resten exporteras till utlandet. Vi fäller alltså svensk skog, utrotar ekosystem och låter skogsägare förstöra naturvärden för att de ska kunna tjäna pengar på att sälja den utomlands.

Mina förslag på ny skogspolitik: Förbjud privat skogsägande, förstatliga ägandet och lät de statliga skogsbolagen enbart fälla så mycket träd årligen som motsvarar Sveriges eget behov.

Vi kan inte förstöra vår egen natur och döda våra inhemska djur för att danskar ska kunna elda i kaminen och bygga överskattade möbler.

Det är mkt hyggen nu för tiden ja. Barkborreangreppen de senaste 4-5 åren har dödat av enorma ytor skog. Har inget med ekonomi att göra, de flesta skogsägare förlorar enorma summor på det här just nu.
Citera
2023-10-25, 18:00
Medlem
Kragoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angleone
Oj, det var länge. jobbade du hårt på 1600 talet?? Du och din familj måste vara världens äldsta människor, inte många som levt i över 400 år .

Det är nog släkten som menas, det förstår du nog.
Känner man till sina rötter, vilka som trampat upp den stig man går på, ja då vill
man gärna sköta markerna. Skogsägande innebär ansvar, även mot sina förfäder.

Desto mer urbaniserat detta land Sverige blir, desto värre blir frågeställningarna och
oförståndet mot oss lantisar.

Vi äger skogen ja, men själv ser jag det som ett gåva, från förfäder, och ett lån av våran nästa
generation som förhoppningsvis också ska kunna njuta av markerna.
Citera
2023-10-25, 18:02
Medlem
Citat:

Vad tror du händer med träden om dom inte avvärkas?

Hur gammal tror du träden är? Varje generation avvärkar och planterar ny skog.

Jävla kommunist. Bara avundsjuka! Du äger ingen skog, därför ska ingen göra det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in