2023-10-25, 11:49
Medlem
Nihennas avatar
Jag har långt kvar till pensionen, men jag pensionsparar på indexfonder på ett ISK på Avanza.

Rekommendationen när det är dags att ta ut är 4% som jag förstår det. Då går man mer eller mindre alltid plus/minus noll.

Hur illa är det om man istället tar ut 5 eller 6 procent? Är det skillnad på liv och död bokstavligen, att pengarna tar slut allt för fort, eller är det bara en minimal skillnad? Att ta it 4, 5 eller 6 procent är ju en enorm skillnad, på tusentals kronor i månaden, och man vill ju helst leva så bra det bara går på ålderns höst.
Citera
2023-10-25, 12:06
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har långt kvar till pensionen, men jag pensionsparar på indexfonder på ett ISK på Avanza.

Rekommendationen när det är dags att ta ut är 4% som jag förstår det. Då går man mer eller mindre alltid plus/minus noll.

Hur illa är det om man istället tar ut 5 eller 6 procent? Är det skillnad på liv och död bokstavligen, att pengarna tar slut allt för fort, eller är det bara en minimal skillnad? Att ta it 4, 5 eller 6 procent är ju en enorm skillnad, på tusentals kronor i månaden, och man vill ju helst leva så bra det bara går på ålderns höst.

Du kan använda en kalkylator, ex denna: https://ficalc.app/

Risken att pengarna tar slut innan du dör ökar rätt mycket för varje procentenhet högre uttag du har. Å andra sidan, hur mycket gör det om pengarna är slut när du är ex 90 år? Du har ju fortfarande den vanliga pensionen då, och sannolikt inga megautgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in