Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-25, 14:17
Medlem
Känns som det är svårt att bli vuxen baserat på en tillvaro med knappt något ansvar och gaming. Känns vettigt att vilja bli vuxen och ta ansvar. Blir det inte genom egna barn behöver man nog hitta något annat meningsfullt att ta ansvar för. Och inte sittandes i en gamingstol som en 12-åring.
Citera
2023-10-25, 14:22
Medlem
Dumdrygs avatar
Här är en artikel som hänvisar till några siffror. Det verkar vara ungefär 10 % som ångrar att de blev föräldrar.
https://www.motherhood.se/bebis-smab...-visar/7860096
Citera
2023-10-25, 14:27
Medlem
Haha om du funderar på att en trade mellan att gamea och sovmorgon mot att ha egna barn, så skaffa fan inga barn. Herregud.

Jag har två barn, lätt värt det.
Citera
2023-10-25, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Har ett par barn och det är inget jag någonsin kommer ångra. Dom är 90% av mitt liv och ger mig så mycket glädje och kärlek. Jag var en riktig slacker när jag fick barn och levde som dig ungefär, var egentligen inte jättesugen på att bli pappa men kände att vi "gjort allt vi vill" redan så vi testade. Man växer in i det snabbt.

Om jag var i din sits så skulle jag först och främst fundera på vad du kan erbjuda ett barn för framtld, hur bor du nu? Är du nöjd med ditt jobb? Vill du kanske studera i närtid? Har du en stabil tjej som du kan se bli dina barns mor?

Sådanna saker är värda att reda ut innan man bara skaffar barn för sen kan det vara för sent att förändra sin livssituation.

Kors i taket, en ärlig förälder. Tack !

Jag tvivlar inte en sekund på att kärleken man upplever till sitt nyfödda barn är helt obeskrivlig och icke jämförbart med något annat i värden, och så mycket mer.

MEN det är tyvärr extremt få föräldrar som är helt ärliga med helheten. Knappt någon vågar (av helt förståeliga själ) erkänna annat än att det är underbart. Det är inte så enkelt som att " nu spelar vi nintendo tillsammans och dricker oboy" eller alla som använder argument om ensamhet på ålderns höst. Hur ofta tror ni era barn kommer vara med er egentligen? Någon gång i månaden i någon timma visst, om ni har tur och har en bra relation och gillar varandra dvs.

Finns ingen svar på denna eviga fråga, du får helt enkelt bestämma själv. Finns för och nackdelar med båda. Vad du värderar högst är bara du själv som vet.
Citera
2023-10-25, 14:35
Bannlyst
Det beror på vilken typ av partner du har. Är din partner villig att ta hand om barnen under alla småbarnsår och du får göra ditt för att försörja familjen, då skulle jag säga att det är att rekommendera.

Är din partner däremot en karriärsmänniska som går emot biologin och tycker att ni ska dela på det 50/50, då tycker jag inte att det är något att rekommendera.

Jag har en fantastisk och underbar fru som har uppfostrat barnen medans jag själv har varit lite frånvarande och försörjt familjen. Nu är de vuxna och klarar sig själva så i efterhand tycker jag det helt klart var värt det. Jag hade dock aldrig klarat av att passa efter mina barn dag in och dag ut i småbarnsåren så det tackar jag gudarna för att de skapade kvinnan.
Citera
2023-10-25, 14:36
Medlem
Sqrbankens avatar
Rekommenderar att du blir far. Med tiden så blir ens barnlöshet alltmer påtaglig, åtminstone för egen del.

Draget med kam, oavsett vad andra barnlösa losers (Homer Simpson ) skriver, så tror jag ett balanserat liv som vuxen med barn med i bilden skapar en - i brist på ett bättre ordval - riktig mening. Existensiell level up. Biologi etcetera.

Av olika anledningar så skulle emellertid jag vara en dålig farsa. Åtminstone i detta nu och tillbaka i tiden. En björntjänst för både mig, knippet och närmast anhöriga. Får känslan av att du däremot är en reko och sund man utan issues som kommit till en punkt i livet då dessa tankar och funderingar på ett lika sunt vis blivit alltmer närvarande.

Tro mig, sova länge på morgonen och game:a är inte ens tillfredställande som barnlös runt 40 och senare. Jag har all tid i världen för gameing och sovmorgnar men ingetdera intresserar mig längre. Paradoxalt nog så tror jag att sovmorgnar och gaming istället hade varit sjukt tillfredställande som upptagen familjefar. Lyxvaror.

Känner precis ingen farsa som ångrat sig. Vissa ångrar däremot valet av mor till sina barn vilket skapat en pissig tillvaro, i vissa fall bortom pissig tillvaro. Inbillar mig att dessa fäder kan tänka "fan att jag skaffade barn" fastän det egenltigen inte är valet att skaffa kottar i sig som är problemet även om det, naturligtvis, förekommer.

Nej, kavla nu upp ärmarna, toffla till dig och avla en eller två.
Senast redigerad av Sqrbanken 2023-10-25 kl. 14:43.
Citera
2023-10-25, 14:44
Medlem
Benmaergskylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
När du dör så dör du och då spelar det ingen roll om du har skaffat barn eller inte. Dina barn är inte du och dina gener blandas bort med tiden.

Nix
Citera
2023-10-25, 14:49
Medlem
TonyBergmans avatar
Småbarns åren är inte alltid superroligt men självklart ska man avla av sig!

Men det viktigaste är att ha en riktigt bra partner.
Aldrig hört någon som ångrar sig.
Visst saknar man o kunna gejma när man vill eller spontant gå ut med polarna. Men det betyder inte att sånt aldrig sker. Jag gejmar fortfarande och går ut med grabbarna. Kräver lite mer planering än innan.
Citera
2023-10-25, 14:51
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Alla som skaffar barn ångrar sig aldrig, oavsett förutsättningar. Om man inte är psykopat dvs.

Det är så mycket större än allt annat, så det är alltid värt det.

Det förstår inte folk som inte har barn.
Men alla som har barn håller med om att det är det bästa som hänt eller det finaste man har.

Citat:
First, regretting parenthood may pertain to as many as every one in ten or eleven parents, which on the scale of countries such as the United States (over 300 million inhabitants) or Germany (over 80 million inhabitants) translates into millions of parents, making it an issue of great social significance

Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8294566/
Citera
2023-10-25, 14:52
Bannlyst

Du behöver inte vara helt städad som pappa, däremot som mamma. Du som far (tycker jag) ska bara vara en förebild för dina barn när du väl träffar dom. Ditt liv ska gå ut på att försörja familjen och komma hem och träffa dina barn någon timme eller två på kvällen innan läggdags. Det är betydligt viktigare att de har en bra mamma som är villig att stanna hemma och ta hand om barnen på dagarna.

Jag tycker du ska oroa dig mindre för hur du själv skulle vara som pappa, för det är ganska oväsentligt i sammanhanget.
Citera
2023-10-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddsflashback
Jag är 32, lever ett rätt "ungkarlsliv" och är väldigt lycklig. Sover gott på helger, okej dejtingliv, knappt någon stress.

Jag tänker mycket på framtiden, vill liksom inte vara "ungkarl" i 40årsåldern, och tänker på om jag borde skaffa barn när den dagen kommer. Ser inte någon stark fördel men är orolig att jag ångrar de.

Ni som varit pappor i några år, och helst varit i min sits innan ni blev pappor, skulle ni säga att sovmornarna och gaming-stunderna är värda att byta bort? Genuin fråga

Fattar frågan och varför du ställer den men du kommer inte få någon värdefull information tillbaka.

Som någon annan redan nämnt så kommer folk lämna svar utifrån deras egna situation för att rättfärdiga sig själva.

Pappor kommer säga det är världens bästa grej du kan göra. Dom utan barn kommer säga att det är livsdödande att skaffa barn, med undantag för vissa som önskade att de kunde få.

Mitt egna svar är; skaffa barn om du känner att du har något att bidra med. Skaffa inte barn bara för att andra gör det eller om du känner dig misslyckad och tror att barnet är din räddning och ska ge dig mening i livet. Du kommer bli missnöjd och barnet blir en lodis

Jag skulle säga att 90% av alla idag skaffar barn för social stigma, uppbackat av andra som skaffat barn för rättfärdighet.

Samtidigt finns ju dilemman att västlänningar dör ut för att för lite barn föds, men det får bli nästa århundradets problem
Citera
2023-10-25, 14:58
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddsflashback
Jag är 32, lever ett rätt "ungkarlsliv" och är väldigt lycklig. Sover gott på helger, okej dejtingliv, knappt någon stress.

Jag tänker mycket på framtiden, vill liksom inte vara "ungkarl" i 40årsåldern, och tänker på om jag borde skaffa barn när den dagen kommer. Ser inte någon stark fördel men är orolig att jag ångrar de.

Ni som varit pappor i några år, och helst varit i min sits innan ni blev pappor, skulle ni säga att sovmornarna och gaming-stunderna är värda att byta bort? Genuin fråga

eller så kan du skaffa katt, mysigt det ochså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in