Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2023-10-25, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocketmen
Det jag menar med ”du” i detta sammanhang är givetvis inte naturen av ditt mänskliga medvetande som genereras av din hjärna, utan naturen av det metafysiska subjektet som upplever allt medvetande i universum, inklusive ditt.

Universum är uppbyggt av elementarpartiklar, vilka i sin kärna består av energi, vilket innebär att vår ”själ” (alltså det metafysiska subjektet som upplever att det existerar) återfinns i den kosmiska energin, som inte är unik utan universell. Sen i vilken mån ”medvetande” existerar utöver det vi själva förstår eller kan mäta (hela universum skulle teoretiskt kunna vara en beståndsdel som ingår i ett större medvetande, tänk universum som en atom i vår hjärna), men detta kan vi bara spekulera kring och det är inte heller detta jag syfta på när jag skrev att vi är ”universum som upplever sig självt”, utan jag menar att det metafysiska subjektet är kosmisk energi och att vår fysiska existens är en produkt av universums materia.

Vi är med andra ord universum (eftersom vi består av dess byggstenar) och vi upplever att vi existerar (universum som upplever sig självt).
Det existerar inget metafysiskt subjekt som upplever allt medvetande i universum. Denna idé är direkt ologisk. Ingenting upplever medvetandet.

Hjärnan konstruerar tankar och känslor för att använda som kommandon att utföra handlingar utifrån. Dessa tankar och känslor är de enda upplevelser som finns. Det finns ingenting som upplever dessa upplevelser. Det finns inte något extra eller yttre lager av medvetandet som upplever våra tankar och känslor.

Upplevelser är bara ett informationsprogram i de datorer vi kallar hjärnan. Inget mer än så. Vi vet exakt vad medvetandet är för något, det är en vanlig fysisk kroppsfunktion som uppstått på grund av att det varit evolutionärt fördelaktigt inom djurriket. Vår fysiska existens är vår enda existens.
2023-10-25, 03:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
.Fördelen är att du efter att det är genomfört för evigt slipper alla typer av lidanden.

Nackdelen är att perioden mellan beslutet och genomförandet i regel är extremt ångestfyllt
.

Beg to differ.

Visst - håller med om att det svartnar i all oändlighet är det positiva.

Det negativa blir således att man fuckar upp det för sin egen familj. Fick detta till mig när mina syskon vägrade lämna mig ensam och fick mig att kapitulera och kasta mig till psyket, inknuffad av min syskon. Där blev man stadigt LPTad - helvetet på jorden än en gång.

Har man bestämt sig så blir man direkt lugn och harmonisk. Man tänker hur man ska gå och är trivsam i det. Noll ångest, min man.
2023-10-25, 03:17
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Nackdelen är att perioden mellan beslutet och genomförandet i regel är extremt ångestfyllt.
Det behöver det inte vara om du föreställer dig att Cártel de Sinaloa står utanför och är på väg att bryta sig in med yxor eller att du sitter åtalad för att ha mördat poliser i Texas. Nackdelen eller fördelen är att livet slutar.
2023-10-25, 04:44
Medlem
En nackdel är ju att du inte kommer att få höra eftersnacket.

För en del personer kan ju det vara en fördel iofs...
2023-10-25, 04:49
Medlem
[quote=Pyramida|86182899]Jag tror inte att det finns något uppbyggligt för individen med att tänka eller göra en lista angående suicid när individen mår dåligt. Då är det bättre att fokusera på annat. Något som kan ge ett bättre mående.
Kan se fördelar med att göra en suicid lista om individen har en fysisk sjukdom och ändå är dödsdömd. Då kan listan förhindra onödigt lidande.
Om livet är meningslöst så anmäl dig som frivillig i valfritt krig. Då kan döden vara till nytta för någon annan.[/QUOTE

Du tror inteN ksn kolla ordentligt utan att dras ner för lång?h
2023-10-25, 04:51
Moderator
evilhoneys avatar
I Psykisk hälsa får man gärna prata om sitt mående, även självmordstankar, men det är inte tillåtet att endast annonsera ett självmord, att fråga om man ska ta livet av sig eller diskussioner kring metoder. De senare är vad vi kallar "självmordstrådar".

TS rekommenderas att kontakta professionell hjälp, antingen via 112 om det känns kolsvart, eller vårdcentralen om det känns som du står ut en stund till. Vi har även en klistrad tråd med resurser man kan vända sig till.

Sen går det som sagt bra att starta en tråd här om du vill prata om ditt mående men inte med samma frågeställning som denna.

Tråd låst.
//mod
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in