Citat:
Det existerar inget metafysiskt subjekt som upplever allt medvetande i universum. Denna idé är direkt ologisk. Ingenting upplever medvetandet. Det jag menar med ”du” i detta sammanhang är givetvis inte naturen av ditt mänskliga medvetande som genereras av din hjärna, utan naturen av det metafysiska subjektet som upplever allt medvetande i universum, inklusive ditt.
Universum är uppbyggt av elementarpartiklar, vilka i sin kärna består av energi, vilket innebär att vår ”själ” (alltså det metafysiska subjektet som upplever att det existerar) återfinns i den kosmiska energin, som inte är unik utan universell. Sen i vilken mån ”medvetande” existerar utöver det vi själva förstår eller kan mäta (hela universum skulle teoretiskt kunna vara en beståndsdel som ingår i ett större medvetande, tänk universum som en atom i vår hjärna), men detta kan vi bara spekulera kring och det är inte heller detta jag syfta på när jag skrev att vi är ”universum som upplever sig självt”, utan jag menar att det metafysiska subjektet är kosmisk energi och att vår fysiska existens är en produkt av universums materia.
Vi är med andra ord universum (eftersom vi består av dess byggstenar) och vi upplever att vi existerar (universum som upplever sig självt).
Universum är uppbyggt av elementarpartiklar, vilka i sin kärna består av energi, vilket innebär att vår ”själ” (alltså det metafysiska subjektet som upplever att det existerar) återfinns i den kosmiska energin, som inte är unik utan universell. Sen i vilken mån ”medvetande” existerar utöver det vi själva förstår eller kan mäta (hela universum skulle teoretiskt kunna vara en beståndsdel som ingår i ett större medvetande, tänk universum som en atom i vår hjärna), men detta kan vi bara spekulera kring och det är inte heller detta jag syfta på när jag skrev att vi är ”universum som upplever sig självt”, utan jag menar att det metafysiska subjektet är kosmisk energi och att vår fysiska existens är en produkt av universums materia.
Vi är med andra ord universum (eftersom vi består av dess byggstenar) och vi upplever att vi existerar (universum som upplever sig självt).
Hjärnan konstruerar tankar och känslor för att använda som kommandon att utföra handlingar utifrån. Dessa tankar och känslor är de enda upplevelser som finns. Det finns ingenting som upplever dessa upplevelser. Det finns inte något extra eller yttre lager av medvetandet som upplever våra tankar och känslor.
Upplevelser är bara ett informationsprogram i de datorer vi kallar hjärnan. Inget mer än så. Vi vet exakt vad medvetandet är för något, det är en vanlig fysisk kroppsfunktion som uppstått på grund av att det varit evolutionärt fördelaktigt inom djurriket. Vår fysiska existens är vår enda existens.