2023-11-08, 08:19
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Blir väldigt irriterad av att se den här dokumentären och förstår inte syftet med den. Är skarpt emot ”victim blaming” men Felix har ju agerat fel på samtliga sätt han kunnat agera i de fall han har agerat. Man kan prata om ”norrländsk stoisk stolthet” som någon nämnde, men det är inte samma sak som att vara korkad.

Missförstå mig rätt men killen har ju försatt sig i situationen till stor del själv. Jag förstår givetvis hur fel jag har, jag inser att det är omöjligt att säga hur man själv skulle agerat och att det är lätt att vara efterklok men vad fan?!

Vad sades i den första polisanmälan? Vad sades i den andra? Han verkar ha dolt lite väl mycket i rädsla för vad han själv anklagats för, men vad fan… Det är väl de falska anklagelserna som är grund till hela skiten? Han har vidare velat ”skydda” polisen som han trodde har hjälpt honom ”under bordet”. Han köpte att han var portad från hotellet i Hemavan pga hur han behandlat personalen, en någorlunda person hade väl ifrågasatt personalens ”vittnesmål” som ju inte ens finns i verkligheten.

När ”bästa vännen” utsattes för ”attacken”, vad i helvete kontaktade dom inte polisen? Törs påstå att de allra flesta hade ringt 112 ganska omgående. Allt är så jäkla konstigt i agerandet att man får såna jäkla tvivel. Varför fattade hans nuvarande fru direkt vem som låg bakom allt så fort hon såg sms:en? Allt är väldigt konstigt…

Nu är inte mitt syfte att förminska Felix utan det är egentligen dokumentären i sig jag ifrågasätter. Tror det finns gott om andra fall som skulle göra sig bättre. Tänker då på fall där offret faktiskt tar kontakt med polisen men där ändå inget händer. Jag begriper liksom inte hur Felix inbillade sig att han skulle ta sig ur detta genom att tiga?!

Nu är säkert mycket utelämnat i dokumentären, men det är så jäkla mycket frågetecken kring i princip allt.

Och vad ska man säga om slutet? Hur vore det om Felix lärde sig något och kontaktade polisen för en gångs skull, det kanske han visserligen gjort men man får intrycket att han bara kontaktat dokumentärfilmaren. Precis som att det är dokumentärfilmarens förtjänst att skiten till slut ledde till åtal. Så var det ju inte utan förmodligen pga den polisanmälan hans fru gjorde. Gissar att den anmälan la saker på bordet och att saken därmed gick att utreda, tror inte det beror på att Sabrin påstod sig vara polis.

Tycker du också att flickor som klär sig lite utmanande har sig själv att skylla om dom blir våldtagna?

F har inte gjort något fel!

Edit.
2023-11-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Tycker du också att flickor som klär sig lite utmanande har sig själv att skylla om dom blir våldtagna?

F har inte gjort något fel!

Edit.

Nej, jag tycker inte att en lättklädd tjej har sig själv att skylla. Jag skriver även att jag anser att jag har fel i det jag skriver. Men…

Skulle jag utpekas som våldtäktsman och kvinnomisshandlare så att en hel stad visste vem jag var. Skulle jag tro att jag anmäldes falsk. Skulle jag bli portad från ett hotell pga hur jag behandlat personalen. Kallas till möten med min chef. Ha snackat med en polisbekant. Haft vad jag tror ”vänner” som attackerats osv osv. Hade jag faktiskt agerat, jag hade inte låtit allt bero, blundat och stoppat huvudet i sanden.

Det är liksom inte småsaker Felix utsatts för och det har även drabbat andra. Kan ärligt inte begripa tafattheten och anser att Felix borde tagit sig själv i kragen.

Hade du om du blev portad från ett hotell pga hur du behandlat personalen bara struntat i det? Jag hade definitivt ifrågasatt det hela och gissningsvis fått upprättelse omgående. Oavsett vad man har för grundinställning måste man ju faktiskt kunna ifrågasätta offret speciellt då det finns mängder med fall där offren faktiskt gör sitt yttersta utan att få den hjälp de självklart borde få. Här har vi ett offer som gjort allt för att mörka och då är det kanske inte så konstigt att saker och ting till slut spårar ur.
2023-11-08, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Är det Japaner, Fransoser eller Kroater du pratar om? Invandrare är ganska brett ord.

I huvudsak mellanöstern. Det är väl ganska självklart. Spela inte Allan och märk ord.

De är ju skadade, då menar jag ju inte skadade som att de tex har blivit stuckna av ett bi, utan de är traumatiserade av krig och elände, och kan inte fungera i ett civiliserat samhälle. Det är ju väldigt tydligt när en brud lägger ner 4 år på att trakassera en individ. Det är tydligt att de inte kan hantera "känslor"(och i det här fallet ett avvisande) på ett normalt sätt, utan går upp i spinn för minsta lilla. Mörkertalet på dessa sociopater är nog stort i landet, men det kommer inte fram. Jag har erfarenhet av denna typen av människor, och de måste stoppas direkt, annars så kommer de fortsätta livet ut som redan har sagts flera gng i förgående inlägg.
2023-11-08, 09:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Hur vet du allt detta? Jag tänker att Felix blev frikänd från alla anklagelser och borde fått en rungade ursäkt från sin arbetsplats. Försvarsmakten brukar hålla sina anställda bakom ryggen. Tycker det känns helt otroligt att de drogs in i den här masspsykosen.
Det står i domen. Jag kopierade in det.

Domen https://gofile.io/d/JnIUSN
2023-11-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är lätt att raljera över hur naiv Felix var som inte insåg vem som låg bakom det hela, men jag får uppfattningen att han hela tiden försöker skydda andra. Han är inte den mest verbala personen vilket gör att han inte kan förklara på ett bra sätt för andra vad han är utsatt för.

Han är definitivt inte en svag person. En svag person hade tagit livet av sig efter det han gått igenom.

Håller med dig. En svag person hade inte heller satt sig i rikssänd tv och berättat så utlämnande om hela situationen. Det är otroligt starkt i mina ögon.
2023-11-08, 10:17
Medlem
Citat:
Blir väldigt irriterad av att se den här dokumentären och förstår inte syftet med den. Är skarpt emot ”victim blaming” men Felix har ju agerat fel på samtliga sätt han kunnat agera i de fall han har agerat. Man kan prata om ”norrländsk stoisk stolthet” som någon nämnde, men det är inte samma sak som att vara korkad.

Missförstå mig rätt men killen har ju försatt sig i situationen till stor del själv. Jag förstår givetvis hur fel jag har, jag inser att det är omöjligt att säga hur man själv skulle agerat och att det är lätt att vara efterklok men vad fan?!

Vad sades i den första polisanmälan? Vad sades i den andra? Han verkar ha dolt lite väl mycket i rädsla för vad han själv anklagats för, men vad fan… Det är väl de falska anklagelserna som är grund till hela skiten? Han har vidare velat ”skydda” polisen som han trodde har hjälpt honom ”under bordet”. Han köpte att han var portad från hotellet i Hemavan pga hur han behandlat personalen, en någorlunda person hade väl ifrågasatt personalens ”vittnesmål” som ju inte ens finns i verkligheten.

När ”bästa vännen” utsattes för ”attacken”, vad i helvete kontaktade dom inte polisen? Törs påstå att de allra flesta hade ringt 112 ganska omgående. Allt är så jäkla konstigt i agerandet att man får såna jäkla tvivel. Varför fattade hans nuvarande fru direkt vem som låg bakom allt så fort hon såg sms:en? Allt är väldigt konstigt…

Nu är inte mitt syfte att förminska Felix utan det är egentligen dokumentären i sig jag ifrågasätter. Tror det finns gott om andra fall som skulle göra sig bättre. Tänker då på fall där offret faktiskt tar kontakt med polisen men där ändå inget händer. Jag begriper liksom inte hur Felix inbillade sig att han skulle ta sig ur detta genom att tiga?!

Nu är säkert mycket utelämnat i dokumentären, men det är så jäkla mycket frågetecken kring i princip allt.

Och vad ska man säga om slutet? Hur vore det om Felix lärde sig något och kontaktade polisen för en gångs skull, det kanske han visserligen gjort men man får intrycket att han bara kontaktat dokumentärfilmaren. Precis som att det är dokumentärfilmarens förtjänst att skiten till slut ledde till åtal. Så var det ju inte utan förmodligen pga den polisanmälan hans fru gjorde. Gissar att den anmälan la saker på bordet och att saken därmed gick att utreda, tror inte det beror på att Sabrin påstod sig vara polis.

Jag tror att du behöver kolla på dokumentären igen och kanske lägga bort mobilen medan du kollar? Det framstår nämligen som att du har missat stora bitar.

Felix gjorde totalt 3 polisanmälningar! Menar du att man får skylla sig själv beroende på hur vältalig/icke vältalig man är när man kontaktar polisen?

Vid det andra tillfället skrattade polisen i princip åt honom. Dokumentären intervjuar ju även en polis som bekräftar att det ofta går till så- inte att man skrattar åt offret men att anmälan inte prioriteras. Dvs läggs ner. För svårt att utreda säger dom. (Vilket är en omskrivning pga att de inte har tid och resurser att prioritera ett sådant "ynkligt" brott.)

Dessutom måste man komma ihåg att Sabr*n hela tiden har varit med på ett hörn, förvirrat honom och säkerligen även andra.

Ur domen:

Utanför förhörsrummet sa Sabrin att han inte fick nämna något som hade med
henne att göra, att han alltså inte fick berätta om våldtäkten, då hon tyckte det var för
obehagligt. Han berättade därför om samtalen, sms-meddelandena och om hur olika
personer blivit kontaktade. Ärendet lades ner och de började känna sig hjälplösa.

---

Så jävla sjukt att från juni -19 till april -20 så har hon skickat nästan 2000 sms.
Det är under knappt ett av de 4 åren som det höll på. Heeelt galet!
Senast redigerad av trazdockans 2023-11-08 kl. 10:31.
2023-11-08, 10:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ientrea
Men alltså har hon här stalkern och Felix haft någon typ av relation? Hir blev hon såhär arg på honom?! Jag förstår liksom inte. De måste stött på varandra någon gång... eller? Någon som vet?
Ja eller hur. Man kan inte vara tillsammans med någon tillsvidare, tills man hittar någon "bättre". I varje fall inte utan risk för förödande konsekvenser. Det hjälper inte att "båda är överens" för man kan inte veta vad som finns i känslornas djup hos den andre.

Har ni inte läst att Skaparen redan i begynnelsen 'gjorde dem till man och kvinna' och sade: 'Fördenskull ska en man överge sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de två ska bli ett kött'? Så är de inte mer två, utan ett kött. Vad nu Gud har sammanfogat, det må människan inte åtskilja.» — Matteus 19:4-6
2023-11-08, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Jag tror att du behöver kolla på dokumentären igen och kanske lägga bort mobilen medan du kollar? Det framstår nämligen som att du har missat stora bitar.

Felix gjorde totalt 3 polisanmälningar! Menar du att man får skylla sig själv beroende på hur vältalig/icke vältalig man är när man kontaktar polisen?

Vid det andra tillfället skrattade polisen i princip åt honom. Dokumentären intervjuar ju även en polis som bekräftar att det ofta går till så- inte att man skrattar åt offret men att anmälan inte prioriteras. Dvs läggs ner. För svårt att utreda säger dom. (Vilket är en omskrivning pga att de inte har tid och resurser att prioritera ett sådant "ynkligt" brott.)

Han gjorde två anmälningar som inte ledde till något. Det påstås att poliserna skrattade åt honom, det är inget som är sant. Vid den tredje anmälan som Nina propsade på att göra startade en förundersökning varpå Sabrin sedermera åtalades och dömdes.

Polisen som intervjuades sa att ärenden av den här typen inte prioriteras men att de la hyfsade resurser på det när omfattningen uppdagades. Man får vidare inte skylla sig själv om man inte är vältalig, men man kan inte heller förvänta sig att något ska hända om man själv inte förmår förmedla problemet. Att göra den första anmälan först 2år efter att allt började (eller var det tre), visar inte direkt heller på att man lider överdrivet om vi ser krasst på det. Det är iaf så det framstår. Kanske synd men vi kan ju inte ha poliser som ska arbeta utifrån tesen att målsägande förmodligen bara saknar förmåga att uttrycka sig. I den bästa av världar möjligtvis men vilka andra brott ska då "nedvärderas"? Polisen har ju inte oändligt med resurser.

Redan när den första anmälan lades ner skulle Felix kontaktat ansvarig polisman och ifrågasatt beslutet. Kanske även nämnt alla sms och bett polisen kika på dom. Jag skulle ärligt vilja se på de anmälningarna Felix gjorde som las ner.

Ska säga att jag vet att många anmälningar felaktigt läggs ner, men Felix tycks ju inte gjort det minsta för att vara polisen behjälplig vilket även det nämns i programmet. Detta eftersom Felix trodde att polisen de var bekant med hjälpte till att sopa våldtäktsanmälningar mot honom under mattan och därmed gjorde sig skyldig till tjänstefel. Bara där blir det tvärfel i min värld. Det är inte rimligt att man ska undanhålla information och ändå tro sig få hjälp.
2023-11-08, 10:34
Medlem
Citat:
Han gjorde två anmälningar som inte ledde till något. Det påstås att poliserna skrattade åt honom, det är inget som är sant. Vid den tredje anmälan som Nina propsade på att göra startade en förundersökning varpå Sabrin sedermera åtalades och dömdes.

Berätta gärna mer!
2023-11-08, 10:34
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det står i domen. Jag kopierade in det.

Domen https://gofile.io/d/JnIUSN
Tack! Kan fan inte fatta att detta är sant. Jag blir mållös. Skall inte försvarsmakten stå upp för sina anställda? Jag kan förstå att det var problematiskt och att man kunde ha sina misstankar om att det var sant i början och även när det eskalerade. Men man tar väl reda på sanningen? Och nu med korten på bordet borde ju Felix få komma tillbaka direkt. Detta är för jävligt!

Sedan håller jag med många här i tråden om att Felix agerande varit lite väl handlingsförlamat. Det krävdes bara pyttelite kvinnlig list för att lösa hela fallet. Han borde pratat med alla om det som hände, framförallt sina föräldrar. Han borde samlat ihop alla kvinnor som fått sms så de fick visa upp sms:en för varandra. Han borde kontaktat media, hade kunnat vara smart och försöka gillra en fälla. Han hade kunnat göra en hel del för att lösa detta. Men han höll tyst och pratade inte med någon. Jag tycker inte heller att man skall anklaga den utsatta och detta är ju absolut inte Felix fel, men man har ju ett eget ansvar också i någon mening och det tyckte jag inte att han tog faktiskt. Sedan var polisens agerande åt helvete oxå. Jag tror definitivt att dom skrattade åt honom. ”En vit kränkt man”…
Senast redigerad av Tervull 2023-11-08 kl. 10:40.
2023-11-08, 11:34
Medlem
OK70s avatar
Är det inte lite märkligt att Felixs flickvän inte visade ansiktet? På Facebook visar hon ju ansiktet så förstår inte varför hon ska vara "anonym" i TV, om hon var anonym även på sociala medier så hade man ju förstått men som det är nu blir det konstigt. Förstår inte vad anonym uppfyller för funktion här. https://www.facebook.com/nwinnberg
2023-11-08, 12:07
Medlem
SnutteFia03s avatar
Har sett alla tre delar nu och det här har engagerat mig mer än vanligt.

Men jag är kritisk till själva upplägget man har haft här. Bland annat att det är tre delar där tempot är ojämt, ibland nästan överdrivet långsamt för att skapa en dramatisk effekt. Sen att man har cliffhangers mellan avsnitten gör att jag får känslan av att man velat skapa en thrillerserie snarare än en dokumentär. Hade velat haft det mer koncist och tydligt. Tror två delar hade räckt, och även det hade varit mycket.

Sen var en del saker otydliga i dokumentären, vilket var medvetet för att öka den här dramatiska effekten och spänningen för tittaren. Det hade man kunnat skippa då fallet redan är exceptionellt som det är. Ett exempel på det är hur man lagt fram det med den här polisen som skulle ha "städat undan" våldtäktsanmälningar, där de låter tittaren tro att detta faktiskt har hänt ända in de sista. Ett annat är att man inledande har perspektivet från de här kvinnorna som blir kontaktade av "Emelie", när man kunde ha haft Felix perspektiv redan från start för tydlighetens skull.

Jag följde de två trådarna här på sidan parallellt och det underlättade så att det blev mindre rörigt att få en mer övergripande bild av det hela.
Senast redigerad av SnutteFia03 2023-11-08 kl. 12:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in