2023-11-08, 12:11
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OK70
Är det inte lite märkligt att Felixs flickvän inte visade ansiktet? På Facebook visar hon ju ansiktet så förstår inte varför hon ska vara "anonym" i TV, om hon var anonym även på sociala medier så hade man ju förstått men som det är nu blir det konstigt. Förstår inte vad anonym uppfyller för funktion här. https://www.facebook.com/nwinnberg

Det fyller noll funktion då Felix är öppen med vem han är och att de är gifta. Men det kan vara så enkelt som fåfänga bara. En del trivs inte att se sig själv på film.

Hon är riktigt snygg och verkar smart och målmedveten. Hon visste direkt att hon ville ha Felix som man och pappa till sina barn. Hon såg till att skaffa sig vad hon vill ha utan krusiduller. Tror hon är den typ av kvinna som Felix faktiskt behöver, nån som styr upp och har koll på hans liv. När Felix var singel verkade han rätt vilsen med tanke på hur han hanterade stalkingen.
2023-11-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Berätta gärna mer!

Det är inget fakta eller menar du att det är bekräftat? Men eftersom du ändå tar upp saken kan jag ju säga att även det är något jag tycker var dåligt med dokumentären. Tycker absolut att man skulle pressat polisen mer kring det påståendet, gärna då de poliser som tog emot anmälan.
Senast redigerad av Moderatorhora 2023-11-08 kl. 12:41.
2023-11-08, 12:23
Medlem
Citat:
Är det inte lite märkligt att Felixs flickvän inte visade ansiktet? På Facebook visar hon ju ansiktet så förstår inte varför hon ska vara "anonym" i TV, om hon var anonym även på sociala medier så hade man ju förstått men som det är nu blir det konstigt. Förstår inte vad anonym uppfyller för funktion här. https://www.facebook.com/nwinnberg

Något även jag reagerade på. Visst, vore hon "bara" flickvän så... Men de är ju för bövelen gifta! Deras barns ansikte visades dock. Jag skäms nästan över mig själv men jag tycker Felix framstår som en suck utav rang i programmet så min kommentar igår var att hon kanske skäms över sin make. Märkligt var det iaf.

Vill även betona att jag utgår från vad visades i programmet och att jag förmodligen skulle ha andra åsikter om jag satte mig in i fallet som sådant. Men det är ju programmet som diskuteras här och inget annat även om sakerna givetvis går ihop.
2023-11-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Vet de det? Kan du länka till tidsstämpel i serien där hennes namn röjs är du snäll? Jag hörde det ingenstans i något av avsnitten. Och om det nämns, är det likväl ett försvinnande litet antal av landets befolkning som ser denna dokumentär. Ännu färre som vistas i den här tråden (där hennes namn nämns). Jag är övertygad om att fler har koll på vad kommunchefen i Vetlanda heter än svarandens/sms-tokans namn.

Vad som däremot är frapperande är den totala brist på källkritik och hälsosam skepticism som florerar bland vanligt folk i den här serien. Tomtarna på F21, men framför allt Ninas hyresvärd. Ingenstans började de ifrågasätta huruvida de sms eller den information de mottagit hade någon som helst bärighet. Där har vi anledningen till att folk tror på platta jordar.

Polisväsendets inkompetens kräver en helt annan serie, men inga överraskningar där.

Nej ok, rättelse från mig: det sägs kanske inte i serien men tack vare offentlighetsprincipen kan hela Sverige få reda på vem stalkern är. Det tycker åtminstone jag är likvärdigt. Jag provade att googla på "vem är det som stalkar felix" och fick fram namnet genom ett av de första resultaten:

https://www.krimfup.se/articles/stal...s-sms-till-par
2023-11-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Har sett alla tre delar nu och det här har engagerat mig mer än vanligt.

Men jag är kritisk till själva upplägget man har haft här. Bland annat att det är tre delar där tempot är ojämt, ibland nästan överdrivet långsamt för att skapa en dramatisk effekt. Sen att man har cliffhangers mellan avsnitten gör att jag får känslan av att man velat skapa en thrillerserie snarare än en dokumentär. Hade velat haft det mer koncist och tydligt. Tror två delar hade räckt, och även det hade varit mycket.

Sen var en del saker otydliga i dokumentären, vilket var medvetet för att öka den här dramatiska effekten och spänningen för tittaren. Det hade man kunnat skippa då fallet redan är exceptionellt som det är. Ett exempel på det är hur man lagt fram det med den här polisen som skulle ha "städat undan" våldtäktsdomar, där de låter tittaren tro att detta faktiskt har hänt ända in de sista. Ett annat är att man inledande har perspektivet från de här kvinnorna som blir kontaktade av "Emelie", när man kunde ha haft Felix perspektiv redan från start för tydlighetens skull.

Jag följde de två trådarna här på sidan parallellt och det underlättade så att det blev mindre rörigt att få en mer övergripande bild av det hela.

Instämmer, led ärligt nästan under första avsnittet och undrade när sjutton man ens skulle få veta vad det hela rörde sig om. Det var lite väl mycket som framställdes på ett sådant sätt att man vilseleddes, bland annat det om polisen som du nämnde. Även försvarsmaktens utredning framställdes på ett sätt så att man fick för sig att de verkligen tog saken på allvar vilket de vad det verkar inte gjorde. Verkar som att Felix blev kallad till ett "samtal" med sin chef och att chefen efter Felix förklaring var nöjd medans det i programmet framställdes som att det var mängder med förhör, inhämtning av uppgifter från olika vittnen. Vad sjutton hände med MUST? Var de inblandade eller ej?

Sen är jag inte säker, men en av Felix bästa vänner var väl en av blondinerna som intervjuades titt som tätt. Trodde flera ggr att det var henne det talades om när det refererades till den "bästa vännen" Jag kanske inte hängde med ordentligt men skyller det på seriens upplägg. Åtminstone jag blev lite förvirrad mot slutet då jag tyckte det mest bara framkom uppgifter som undanhållits för oss tittare och det förklarade ju en hel del. Antar att det gjordes för att bygga upp ett crescendo till slutet för spänningens skull. Ett crescendo som tyvärr slutade i ett magplask i mina ögon. Jag menar, attacken mot den bästa vännen?! Vad sjutton tog inte Felix och de andra "kompisarna" som åkte dit mer allvarligt på det hela? Varför kontaktades inte polisen då? Jag köper inte förklaringen att Sabrin själv inte ville. Känns som att historien överdrivits likväl som underdrivits på sina ställen just för att skapa något som mest, precis som du säger, en thriller.
2023-11-08, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Vad som däremot är frapperande är den totala brist på källkritik och hälsosam skepticism som florerar bland vanligt folk i den här serien. Tomtarna på F21, men framför allt Ninas hyresvärd. Ingenstans började de ifrågasätta huruvida de sms eller den information de mottagit hade någon som helst bärighet. Där har vi anledningen till att folk tror på platta jordar.

Japp... Allt är väldigt märkligt och jag antar att de som skapat serien överdrivit det inträffade kraftigt om nu inte samtliga inblandade är idioter på riktigt.
2023-11-08, 12:57
Medlem
Tittat och det var spännande
Men
Tänkte genom alla 3 avsnitt
Varför lät han det gå 4 år
Vilken tönt
2023-11-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja eller hur. Man kan inte vara tillsammans med någon tillsvidare, tills man hittar någon "bättre". I varje fall inte utan risk för förödande konsekvenser. Det hjälper inte att "båda är överens" för man kan inte veta vad som finns i känslornas djup hos den andre.

Har ni inte läst att Skaparen redan i begynnelsen 'gjorde dem till man och kvinna' och sade: 'Fördenskull ska en man överge sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de två ska bli ett kött'? Så är de inte mer två, utan ett kött. Vad nu Gud har sammanfogat, det må människan inte åtskilja.» — Matteus 19:4-6

Nu har jag dock förstått det som att hon försökte isolera honom från omgivningen. Så det verkar snarare ha handlat om kontroll än ilska... Hon lyckades ju dubbelspela honom och samtidigt låtsas vara en välmenande vän.
2023-11-08, 13:11
Medlem
Citat:
Det är väl inte så konstigt, fler ser nog serien än är inne och letar info på flashback i den här tråden så då slipper hon bli igenkänd på gatan lika ofta
2023-11-08, 13:32
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Berätta gärna mer!
Nej be hen inte om det för den där hjärnan lämnar lite övrigt att önska

Det gjordes totalt 4 polisanmälningar om stalkingen. Felix gjorde 3 och den tjejen Elin som Sabrin låtsades vara anmälde 1 gång och angav vem hon misstänkte... Sabrin. Också nedlagdt.

Polisen utredda den tredje polisanmälan som Felix gjorde av en enda anledning och det är att Sabrin utgav sig för att vara en polis som hette Åsa.

Från domen. https://gofile.io/d/JnIUSN
Föregivande av allmän ställning, 17 kap 15 § 1 st 1 men brottsbalken Sabrin Al Badry har i sina kontakter med Nina Åkerlunds hyresvärdar Stefan Lundmark och Ronny Berglund på sätt som beskrivits under åtalspunkten 1.2 obehörigen och under falsk identitet utgett sig för att utöva myndighet.
Sabrin Al Badry har därvid även, utöver vad som beskrivits under åtalspunkten 1.2, efterfrågat information om Nina samt uppmanat hyresvärdarna att vräka Nina som hyresgäst.
Det hände mellan den 26 februari 2020 och den 25 mars 2020 på okänd plats i Skellefteå, Skellefteå
kommun, eller på annan plats i landet.

Den 26 februari 2020 fick Nina Åkerlund nycklar till en ny lägenhet som hon skulle hyra. Hon och Felix Åkerlund sov över i lägenheten.
Den 2 mars 2020 fick Felix Åkerlund ett sms från 072-numret och meddelandena handlade om Nina.
Nina Åkerlund blev även uppringd av hennes hyresvärdar med anledning av att det skulle ha inkommit klagomål mot henne. Klagomål hade kommit till Stefan Lundmarks kollega Ronny Berglund från 072-numret.
Den som ringde från 072-numret utgav sig för att vara polis vid namn Åsa. Därefter förekom ytterligare samtal från Åsa till hyresvärdarna.
2023-11-08, 13:44
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Tack! Kan fan inte fatta att detta är sant. Jag blir mållös. Skall inte försvarsmakten stå upp för sina anställda? Jag kan förstå att det var problematiskt och att man kunde ha sina misstankar om att det var sant i början och även när det eskalerade. Men man tar väl reda på sanningen? Och nu med korten på bordet borde ju Felix få komma tillbaka direkt. Detta är för jävligt!

Sedan håller jag med många här i tråden om att Felix agerande varit lite väl handlingsförlamat. Det krävdes bara pyttelite kvinnlig list för att lösa hela fallet. Han borde pratat med alla om det som hände, framförallt sina föräldrar. Han borde samlat ihop alla kvinnor som fått sms så de fick visa upp sms:en för varandra. Han borde kontaktat media, hade kunnat vara smart och försöka gillra en fälla. Han hade kunnat göra en hel del för att lösa detta. Men han höll tyst och pratade inte med någon. Jag tycker inte heller att man skall anklaga den utsatta och detta är ju absolut inte Felix fel, men man har ju ett eget ansvar också i någon mening och det tyckte jag inte att han tog faktiskt. Sedan var polisens agerande åt helvete oxå. Jag tror definitivt att dom skrattade åt honom. ”En vit kränkt man”…
Det är så lätt för oss som inte är utsatta att sitta här och vara efterkloka och veta vad han borde ha gjort.
Men ni glömmer bort några saker.

För det första ligger det mycket skam i att bli anklagad för det som Felix anklagades för. Han hoppades bara att det skulle sluta.
För det andra har han duperingsmästaren Sabrin som ligger på honom och näst intill hjärntvättar honom till att INTE agera. Hon påverkar Felix att lägga locket på bl.a med lögnerna om polisen Ola.
Förstår ni inte att det är självklart för Sabrin att hon INTE vill att Felix ska anmäla? Dessutom finns en polis som är vän med Felix pappa som skulle råka illa ut om det kom fram att han fifflat undan anmälningar om våldtäkt, lögner från Sabrin.

Felix är till slut som i en dimma, självmordsbenägen och ser ingen utväg då polisen inte ens tar emot anmälningarna. Han har ju försökt 2 gånger... Läget är hopplöst.

DÅ gör Sabrin bort sig och svarar på fel nummer i facetime och då klarnar det för tjejen som ringde henne. Vännerna misstänkte inte Sabrin innan det samtalet.
Utan den tabben av Sabrin hade detta kunna pågå länge till.
Senast redigerad av Timeout 2023-11-08 kl. 14:20.
2023-11-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugsan
I huvudsak mellanöstern. Det är väl ganska självklart. Spela inte Allan och märk ord.

De är ju skadade, då menar jag ju inte skadade som att de tex har blivit stuckna av ett bi, utan de är traumatiserade av krig och elände, och kan inte fungera i ett civiliserat samhälle. Det är ju väldigt tydligt när en brud lägger ner 4 år på att trakassera en individ. Det är tydligt att de inte kan hantera "känslor"(och i det här fallet ett avvisande) på ett normalt sätt, utan går upp i spinn för minsta lilla. Mörkertalet på dessa sociopater är nog stort i landet, men det kommer inte fram. Jag har erfarenhet av denna typen av människor, och de måste stoppas direkt, annars så kommer de fortsätta livet ut som redan har sagts flera gng i förgående inlägg.

Jag undrar då jag själv som invandrare aldrig umgicks med Mellanöstern folk när jag var yngre. Därav har jag ingen aning om vad du menar när du säger invandrare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in