• 1
  • 2
2023-10-24, 15:58
Medlem
LiberalGuys avatar
Funderar på att söka nytt och har funderat på LSS. Men jag själv har två diagnoser och det kanske inte passar riktigt om man har diagnoser själv?
Citera
2023-10-24, 16:04
Medlem
Va har du för diagnoser. Är du schizofren så kan du glömma det. Narcissister och Aspbergare är dock rätt så vanligt förekommande
Citera
2023-10-24, 16:08
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Funderar på att söka nytt och har funderat på LSS. Men jag själv har två diagnoser och det kanske inte passar riktigt om man har diagnoser själv?
Allt beror ju på hur du klarar av jobbet du tänkt arbeta med.

Jag har en vän som sitter i rullstol med en ryggmärgsskada. Han har inte LSS då han klarar sig själv.
Han jobbade som personlig assistent åt en annan kille i rullstol genom LSS.
Han har även arbetat flera år på gruppbostad utan problem.

Så om du klarar av att sköta det arbete som efterfrågas bör dina diagnoser inte vara ett hinder.
Citera
2023-10-24, 16:16
Medlem
chaoswithins avatar
Nästan varenda kotte som jobbar inom LSS har en diagnos (minst), en av de sista utposterna för udda människor som mig själv.

Ett stort plus är att man ofta har lättare att få kontakt med sina kunder, en annan förståelse.

Sen bör du ju inte ha så allvarliga problem att du själv skulle behöva stöd via LSS, du måste vara högfungerande, även om alla inte är det. 🤣
Citera
2023-10-24, 16:22
Medlem
Citat:
Känner till en person som jobbar inom LSS branschen idag som och har ADHD som personen ifråga håller i schack med medicin.
Citera
2023-10-24, 17:34
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Va har du för diagnoser. Är du schizofren så kan du glömma det. Narcissister och Aspbergare är dock rätt så vanligt förekommande

ADHD och Asperger
Citera
2023-10-24, 18:05
Medlem
Nej, du kan ju vara högfunktionerad inom din diagnos och det kanske tom kan vara en fördel att ha en sådan resurs då du kan förstå de boende bättre och se deras behov?
Citera
2023-10-24, 18:12
Medlem
Extremt vanligt med människor som har adhd/add jobbar inom LSS och dom brukar oftast vara väldigt duktiga, brinnande och empatiska - men allt är ju givetvis individuellt.
Citera
2023-10-24, 18:17
Medlem
Diagnoser i sig gör dig inte olämplig. Din personlighet och hur diagnoserna påverkar dig har dock betydelse. Tänker också att diagnoserna eventuellt kan vara en fördel.
Citera
2023-10-24, 18:53
Medlem
Typ mer än hälften inom lss har diagnoser, både med diagnosen och utan, det är därför dom jobbar där och inte högre upp i status hierarkin.

Möt upp i tid bara så har du hälften vunnit redan
Senast redigerad av Saftxbulle 2023-10-24 kl. 18:56.
Citera
2023-10-24, 19:17
Medlem
Jag har själv en diagnos inom LSS-området, och mitt personliga resonemang är nej av just den anledningen. LSS-insatser är något man har utifrån ett behov av hjälp, och jag har svårt att se hur en person med samma svårigheter ska kunna vara ett adekvat stöd. Självklart finns det olika grader av allt och jag har personligen inget stöd i min vardag, men uppenbart är att en funktionsnedsättning kommer med vissa svårigheter. Jag hade själv inte önskat hjälp av en individ som själv hade svårt att hantera situationen. Dock är det endast mitt personliga resonemang, får jag gissa så finns det både en annan högfungerande person bland LSS-personalen.
Citera
2023-10-25, 09:31
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Har väl ingen betydelse om man själv har? Dessutom går omkring fullt av folk därute med diagnoser som på pappret inte har någon och räknas som "normala". Snarare så att det är en fördel med diagnoser då dessa är mer självmedvetna. Såvida man är en självgående individ i övrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in