Citat:
Ursprungligen postat av
Incendio
Okej val, men inte mer än så. Han är bra på att vara obekvämt rolig, men rätt intetsägande när han ska vara allvarlig eller neutral. Om han fixar att hitta rätt nivå av mysighet är jag tveksam till.
Jag vet att man ska tycka att Arne Weise var bäst, men jag minns knappt hans julvärdande. Henrik Dorsin och Ernst har varit mina favoriter. De enda fullkomliga katastroferna enligt mig var Marianne Mörck(hon låter otrevlig vad hon än säger), Erik och Lotta(Lotta ensam hade varit bra) och Gina(av uppenbara skäl).
Bland andra Tareq och Babben var värdar jag hoppats på. Högst på min lista av önskevärdar står Edward Blom och Per Fritzell.
Du är så ung, så du minns väl inte så mycket av Arne Weise. Arne Weise VAR bäst. Han verkade vara en så genuint BRA människa: snäll och omtänksam, trevlig, sympatisk, chosefri och förstående. Det verkade som att han kände en äkta omtanke om alla de människor som sitter ensamma på julafton (vilket var ännu värre då än det är nu; nu har alla storhelger blivit lite mindre viktiga då det finns så många människor i landet som inte firar dem, och bara ser helgdagarna som extra lediga dagar).
En annan stor fördel var att han var associerad med seriösa och upplysande TV-program, bland annat om naturen. Weise var berättarrösten i många sådana program. Bara av DEN anledningen var det galet att ta en person som Gina, som bara var associerad med nöje och flams för i huvudsak tonåringar och unga vuxna, d.v.s. inte dem som julvärden betyder mest för. (Jag tycker för övrigt samma om Babben, även om hennes publik är äldre. Hon är associerad med för fåniga och oseriösa saker, för att passa för julvärdsuppdraget som måste innehålla en viss värdighet och trovärdighet.)
Edward Blom går an, men han borde gå ner lite i vikt och snygga till sig först... Per Fritzell - även där är problemet att han är associerad med för flamsiga saker.
Egentligen tycker jag inte att kvinnor ska ha detta uppdrag alls, och inte att läsa upp Nyårsklockorna heller. Det blir "fel". Låt i stället Lucia vara en lysande, vacker och vän kvinnlig centralgestalt i juletid!