• 1
  • 2
2023-10-24, 12:06
Medlem
Hall Leffe hr.

Tnkte inhandla en 1000W El Scooter, hur gller reglerna, upp till 1000Watt klassas som moped klass 2 d? Om jag trafikfrskrar den och dengr i max 25km\h blir den laglig utan krkort d? r 50 bast ca s behver inget moppe kort.

Rknas den som moppe? Scootern jag skall inhandla gr i ca 50km/h men vill strypa den till 25km/h. Ngon som r polis eller insatt i mnet tackar fr svar/ Finska Leffe.
Citera
2023-10-24, 12:28
Medlem
Jag tror den rknas som olaglig pga den hga W oavsett strypning.

Sen r det 20km/h som gller som max fr elsparkcyklar, men vem bryr sig egentligen?

Tror knappast de stoppar en gubbe p en elsparkis
Citera
2023-10-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjockLeffe
Tnkte inhandla en 1000W El Scooter, hur gller reglerna, upp till 1000Watt klassas som moped klass 2 d? Om jag trafikfrskrar den och den gr i max 25km\h blir den laglig utan krkort d? r 50 bast ca s behver inget moppe kort.

Rknas den som moppe? Scootern jag skall inhandla gr i ca 50km/h men vill strypa den till 25km/h. Ngon som r polis eller insatt i mnet tackar fr svar/ Finska Leffe.

Det r riktigt att upp till 1000W och 25 km/h r tilltet fr moped klass II, men fordonet mste vara typgodknt vad jag vet. Men ett elfordon som gr i 50 km/h kan ju inte vara typgodknt som moped klass II, det sger sig sjlvt. Jag gissar att det r svrt och dyrt att f typintyg p ett fordon man sjlv strypt till 25 km/h. Varfr inte kpa ngot som redan r typgodknt istllet? Det r ju mycket enklare.
Citera
2023-10-24, 12:43
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det r riktigt att upp till 1000W och 25 km/h r tilltet fr moped klass II, men fordonet mste vara typgodknt vad jag vet. Men ett elfordon som gr i 50 km/h kan ju inte vara typgodknt som moped klass II, det sger sig sjlvt. Jag gissar att det r svrt och dyrt att f typintyg p ett fordon man sjlv strypt till 25 km/h. Varfr inte kpa ngot som redan r typgodknt istllet? Det r ju mycket enklare.

Jag skulle sga att det r totalt omjligt(!)
Den enda mjliga framkomliga vgen skulle kunna vara att regga som "ombyggt fordon" men det gller d bilar och motorcyklar - inte mopeder. S kanske, kanske skulle den kunna reggas som ombyggd mc, men det lr vara ett j-vla jobb och strulande med myndigheter & besiktningsorganisationer.

Och d kommer ocks A-krkortskrav
Definitivt inte vrt det.
Citera
2023-10-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Jag tror den rknas som olaglig pga den hga W oavsett strypning.

Sen r det 20km/h som gller som max fr elsparkcyklar, men vem bryr sig egentligen?

Tror knappast de stoppar en gubbe p en elsparkis

Kallar du mig gubbe pjke?😂

Nja 1000 watt och 25 km/h ska klassas som moped klass 2, dock r reglerna otydliga om en el sparkcykel kan klassas som moped va jag vet frgan r ju barahur man ska fixxa detta, jo snuten har redan stoppat mig engng d p en laglig 250 w scooter dom skrattade o sa kr p, dock va den laglig som sagt, snutar lskar att va jobbiga- dom fick test kra den o d sa dom den r laglig kr p.

Skulle jag komma i en dyr jvel lr jag bli stoppad igen dock o d ker jag p bter o olovlig kr ing antar jag. Nn som blivit stoppad mer n mig med en lite snabbare maskin? Nja elcykel vill jag ej ha r fruktansvrt roligt med el scooter dock vill jag ha en snabbare och starkare motor o kra med till jobbet.
Citera
2023-10-24, 15:14
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Kallar du mig gubbe pjke?😂

Nja 1000 watt och 25 km/h ska klassas som moped klass 2, dock r reglerna otydliga om en el sparkcykel kan klassas som moped va jag vet frgan r ju barahur man ska fixxa detta, jo snuten har redan stoppat mig engng d p en laglig 250 w scooter dom skrattade o sa kr p, dock va den laglig som sagt, snutar lskar att va jobbiga- dom fick test kra den o d sa dom den r laglig kr p.

Skulle jag komma i en dyr jvel lr jag bli stoppad igen dock o d ker jag p bter o olovlig kr ing antar jag. Nn som blivit stoppad mer n mig med en lite snabbare maskin? Nja elcykel vill jag ej ha r fruktansvrt roligt med el scooter dock vill jag ha en snabbare och starkare motor o kra med till jobbet.

Kr p en som r godknd fr klass 2 "straight from the box" Sedan kan du trimma och gra fan du vill med den. Det r mitt tips s slipper du problem med typgodknd, frskringar etc.
Citera
2023-10-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
Alla hyrscootrar r olagliga att kra med d dessa r p 300w och respektive 350w. Polisen bryr sig inte om detta konstigt nog.

Ja precis alla scooters r nstan olagliga som sljs, dom flesta ligger p 300-500W tror hyr voiarna ligger p 350W men nd blev jag stoppad av polisen p en 250 Watts xiami, vill dock ha en dyrare p 23 lax men den ser s j offroad ut s dom lr stoppa mig direkt den r p dual 1000w ntt, dock har den fjdring o s vilket jag vill ha.

Beror ju p hur snuten e p humr, inte kul o ka dit p olovlig krning o bter o beslagtagning, funderar p en eltra ultra gen 4 nu som ligger p 800w men gr i 55km/h o trafikfrskra den men d klassas den inte som moppe heller vet inte ens om snuten stoppar igen, men poliserna e ju inte dumma dom har ju koll p vilka som e dyrare o snabbare fordon.
Citera
2023-10-24, 18:44
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ja precis alla scooters r nstan olagliga som sljs, dom flesta ligger p 300-500W tror hyr voiarna ligger p 350W men nd blev jag stoppad av polisen p en 250 Watts xiami, vill dock ha en dyrare p 23 lax men den ser s j offroad ut s dom lr stoppa mig direkt den r p dual 1000w ntt, dock har den fjdring o s vilket jag vill ha.

Beror ju p hur snuten e p humr, inte kul o ka dit p olovlig krning o bter o beslagtagning, funderar p en eltra ultra gen 4 nu som ligger p 800w men gr i 55km/h o trafikfrskra den men d klassas den inte som moppe heller vet inte ens om snuten stoppar igen, men poliserna e ju inte dumma dom har ju koll p vilka som e dyrare o snabbare fordon.

Kp inte en Eltra smre skit fr du letqa efter. Kr ninevot max g30 med gamla versionen p blocket s kan du f upp den till 47kmh och 30-40km kika blocket.
Citera
2023-10-24, 22:25
Medlem
Bara hrt bra om Eltra, dessutom r jag 195cm lng och vger 135kg, G30 r p max 100kg och 350W, du menar trimma genom mjukvara d? Vill ha 1000W helst fr att orka mig i backe.
Citera
2023-10-25, 21:15
Medlem
Citat:
Kp inte en Eltra smre skit fr du letqa efter. Kr ninevot max g30 med gamla versionen p blocket s kan du f upp den till 47kmh och 30-40km kika blocket.

47km/h snackar du enbart speed hack p firmware? eller byta klntroller o s ser att folk fr 35km/h men blir ju fortfarande en trg watt i den
Citera
2023-10-25, 22:50
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
47km/h snackar du enbart speed hack p firmware? eller byta klntroller o s ser att folk fr 35km/h men blir ju fortfarande en trg watt i den

Man kan lmna in den p vissa stllen som lser voltmod med extra batteri. Hade svngarna frbi huvudstaden dr det finns en butik som riktar in sig p ninebot bland annat. Nu r det bra drag i den
Citera
2023-10-26, 14:17
Medlem
Citat:
Man kan lmna in den p vissa stllen som lser voltmod med extra batteri. Hade svngarna frbi huvudstaden dr det finns en butik som riktar in sig p ninebot bland annat. Nu r det bra drag i den

Hur stnger du ner hastigheten d om du blir stoppad av snuten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in