• 1
  • 2
2023-10-23, 23:47
Medlem
totoducks avatar
Vad anser ni är bäst? Ubuntu vs Mint?
Citera
2023-10-24, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totoduck
Vad anser ni är bäst? Ubuntu vs Mint?
Beror ju på vad man menar med bäst, men Mint är ju bäst/enklast out of the box.
Citera
2023-10-24, 11:49
Medlem
Mint är enklast, om du använder Windows mycket.
Citera
2023-10-24, 14:46
Medlem
Willtoms avatar
Testade Mint en gång. Såg inte tjusningen i det. Är nöjd med Ubuntu.

Men här kommer mina gissningar om Mint:
Jag skulle tippa på att fördelen med Mint är att den kanske har lite fler inställningar utdragna i det grafiksa gränssnittet.
De kanske har fokuserat mer på att behålla användaren i det grafiska läget och kanske inte så mycket i terminalen.
Sen är det många som nämner just Mint om man kommer från Windows, därav min misstanke om att de har försökt få det att se bekant ut för någon som kommer från Windows.

Så som jag använder datorn så har jag det grafiska för att köra webbläsare på diverse siter, annars så arbetar jag mest i terminalen.

Ubuntu har bättre stöd än Mint. Jag har stött på att jag skulle installera ett program i Mint och blivit tvungen att välja deras Ubuntu variant med följd av att det misslyckadess för att systemet hette "Mint" och inte Ubuntu eller Debian.

Sen kan jag tycka att om man är ny i Linux världen är det mycket lättare att hitta svar och exempel för ubuntu än vad det är att hitta samma sak för mint.
Oftast så kan man göra exakt samma sak i Mint som Ubuntu men ibland så blir det problem.

Så för mig är Ubuntu vinnare, men skulle inte direkt påstå att Mint förlorade.
Citera
2023-10-24, 15:15
Medlem
Vad är Mint? Jag har inte provat den, men vad jag ser så använder de binärpaket direkt från Ubuntus servrar med tillägg av vissa egna paket. Så det verkar ju bra för då borde Mint vara mestadels binärkompatibel (ABI-kompatibel) med Ubuntu.

http://packages.linuxmint.com/list.php?release=victoria
https://easylinuxtipsproject.blogspo...p/sources.html
Citera
2023-11-03, 20:01
Medlem
Rebali179s avatar
Själv så slår jag ett slag för Mint eftersom jag inte riktigt fattade mig på Ubuntu

Men vissa trådar tar ändå upp en del av Mint

VenomElite tyckte för ett tag sedan att
Linux Mint 20 - världens bästa operativsystem?
https://www.flashback.org/t3253917

VenomElite glömde dock bort sitt lösen m.m & blev en SilverFoox

Linux mint - vilka gick över från windows?
https://www.flashback.org/t3499905p4

Själv så håller jag på att lära mig Mint lite mera eftersom jag funderar på att slänga in det i min stationära med tiden när Windows 10 upphör som OS. å Mint finns på en del bärbara datorer som
kommer till nytta ibland
Citera
2023-11-03, 21:16
Medlem
musttomtes avatar
Ubuntu - allt fungerar och alla paket finns där som behövs.
Citera
2023-11-03, 22:56
Medlem
musttomtes avatar
https://launchpad.net/ubuntu/noble

Spännande och Gnome 46 för den kåte. Namnet var ju lite slappt "Noble"

Släpps April 2024, designated 24.04.
Citera
2023-11-04, 06:34
Medlem
TheFinals avatar
Har inte kört Ubuntu sedan 18, kastade in 23.10 på en virtuell burk för att lattja lite och jag kan tycka de har fått ordning på saker numera.
Mint eller Ubuntu är svårt, testa istället.
Med VMWare player kan du testa på din nuvarande dator utan att krångla med dual boot och liknande om du inte har nån större setup för virtuella maskiner redan.
Citera
2023-11-04, 15:46
Medlem
Goto10s avatar
Tycker båda är okej. Körde Ubuntu ganska länge men kör Mint privat nu. På jobbdatorn kör jag Ubuntu.
Håller med tidigare talare, testa och se vilken av dem du fastnar för.
Citera
2023-11-06, 19:21
Medlem
Skogswalds avatar
"Det beror på"

Finns f.ö. en tolv år gammal tråd med i det namaste identisk frågeställning ...
(FB) Ubuntu eller Mint?
.. som avslutades med att nån moderator tyckte denna diskussion låg inom scoopet för den stora tråden!

Nu låter jag vara osagt om man blivit mer tillåtande ett drygt decennium senare, eller om även denna kommer att sluta upp med låsning. Som kuriosa kan nämnas att frågar man ChatGPT om anledningar till att välja Mint över Ubuntu (och vice versa) så tycker jag att man får rätt tvivelaktiga svar, typ att Mint skulle ha bättre multiamedia-stöd, eller att Ubuntu skulle ha bättre software-center. I min bok är dessa två distributioner väldigt lika varandra, och går att skräddarsy så till den grad att de visuellt är identiska. Personligen föredrar jag Debian med Xfce ovanpå.
Citera
2023-11-13, 11:15
Medlem
CpRekas avatar
Alltså, båda två är i grund och botten samma system, det är ubuntu. Mint smider på lättare, men har egna grafiska lösningar på tex settings osv som inte är så jäkla bra utvecklade, medans ubuntu har lagt ner myckeet tid på sina grafiska verktyg (settings store osv osv)

Jag kör mxlinux men frågar någon brukar jag säga ubuntu då det är i princip samma sak ovh fluxbox på det (detta är inte att rekomendera om du inte orkar pilla till systemet som du vill ha det genom att redigera configs manuellt)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in