2023-10-24, 07:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Ja. Vi har länge läst om detta. Det kanske hade varit OK om andra saker fungerade mycket bra. Men så är ju inte fallet. Vården. Skolan. Omsorgen. Energin. Bostäder. You name it.

Alltså används inte skattepengarna effektivt.

Alltså skall skatten på alla möjliga saker sänkas. Framförallt på arbete.

tyvärr kan du nog se fram att skatten kommer att på olika sätt att höjas, och därtill kommer sådant som var gratis (dvs sådant du betalade via skatten) att också kosta (utan att skatten sänks)

detta då polis och försvar behöver nu massor med resurser, samt vi dras med massbrottsligehten till följd av massinvandringen. Sedan alla dessa privatiserar som suger ur resurser från skattekistan så direktör wall enberg kan ha sin segelbåt i medelhavet
Citera
2023-10-24, 08:03
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Man får inte en krona i pension om man inte jobbat i Sverige, du tänker på socialbidrag.
Rent tekniskt är det inte pension, det kallas Äldreförsörjningsstöd och Bostadstillägg. Men det är i praktiken samma sak som en pension för dem som inte jobbat i Sverige.
Citera
2023-10-24, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happife11
Sverige kommer gå under långt innan ni som är 20-30-40 idag får någon pension ändå så ni behöver inte oroa er.
Rofl.
Jag är 55, inte en chans att det finns ett pensionssystem, när jag går.
Citera
2023-10-24, 08:12
Det verkar alltså återigen som att jag har satsat på rätt häst.
Citera
2023-10-24, 08:13
Medlem
K-Glitchens avatar
Sverige som land är byggt på hög skatt. "Gör din plikt, kräv din rätt" liksom.

Jag skulle inte ha nåt mot att betala hög skatt om det var som det var för 30 år sedan.
Det fanns pengar till ungdomsgårdar, det fanns pengar till aktiviteter. Det fanns en fungerande sjuk och tandvård. Du hade råd att hyra en lägenhet utan att lägga halva din lön på hyran. Du hade råd att vara sjuk några dagar om du var förkyld osv.

Med det enorma skattetryck vi har i det här landet så kan man tycka att det fortfarande borde vara så.

Vad hände?

*trumvirvel*

Invandringen gör entré. Våra politiker för för sig att Sverige ska vara 3:e världens försörjare.

På bara 25-30 år har världens säkraste och bästa land blivit ett skithål där Islam och skräpet från mena frodas och våra politiker skyller på varandra istället för att göra nåt åt saken på riktigt.

Från att vara ett land som hela världen tittade på och avundades till ett land många inte vågar åka till längre. Va fan. Inte ens ungdomarna vågar åka till Stockholm längre på klassresa.

En av de största förrädare i modern tid MR Fredrik Reinfeldt som pissade på svenska folket blir belönad som ordförande i Svff och Tuffe Uffe som kysste hans fötter blir Statsminister.

I Frankrike hade folket tömt skitlass utanför rikstaden i protest för de korrupta svinen. Här i Sverige protesterar ett efterblivet barn istället "skolstrejk för klimatet" och absolut ingen säger ett ord om att hela stadsdelar är NO-GO zoner och att människor dör på akuten.
Citera
2023-10-24, 08:29
Medlem
Nog jobbar jag hellre och har hus osv än att gå på bidrag och bo i en sunkig 2a. Tycker man ska se det som så att om man väl uppnår pensionsåldern så finns inget kvar ändå. Slipper man bli besviken.
Citera
2023-10-24, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Med allmänna pensionen + bostadstillägget så jämnar det ut sig, visst bostadstillägget är ingen pension men den beräknas på pensionen = Ungefär samma peng, höjs pensionen så sänks bostadstillägget.. samma peng.... SAMMA PENG.

Jo men saken är ju den att arbetspensionen inte påverkas av boendekostnader eller om man är ensamstående eller inte. Klart det kan bli små marginaler att röra sig med om man har en låg arbetspension, är ensamstående och har en hög hyra. Men med samma arbetspension blir det större marginaler om man äger sitt boende och inte är ensamstående.
Citera
2023-10-24, 08:38
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Rent tekniskt är det inte pension, det kallas Äldreförsörjningsstöd och Bostadstillägg. Men det är i praktiken samma sak som en pension för dem som inte jobbat i Sverige.
Den utbetalar i snitt 4000kr till 24000 personer så det är en fis i rymden.
Citera
2023-10-24, 08:43
Medlem
Merwinnas avatar
Den sista meningen stämmer inte:

Exempel: En undersköterska som jobbat i 40 år med en slutlön på 30 000 kronor kommer att hamna 1 400 kronor lägre i pension per månad än garantipensionären med fullt bostadstillägg.

Det är inte så att man endast kan ha ANTINGEN egen-intjänad pension ELLER garantipension + bostadstillägg, utan även människor som har låg intjänad pension får komplettera upp med garantipension + bostadstillägg. Så det bör undersköteskan i exemplet ansöka om. Jag vet inte varför detta ALLTID glöms bort i debatten? Så sanningen är alltså, att ingen som själv har arbetat ihop till sin pension kan få MINDRE än nivån för garantipension + bostadstillägg.

Men samma belopp kan det bli. Jag känner personligen ett antal kvinnor (3 av 4 personer som uppbär garantipension är kvinnor) som blev chockade, när de gick i pension och insåg hur låg pension de fick, och räknade på vad de skulle ha fått om de varit hemmafruar eller jobbat deltid när barnen var barn, i stället. De säger att de känner sig lurade. De ville inte lämna bort sina barn på dagis, men budskapet från alla håll var entydigt: "du måste arbeta heltid hela livet för att få en bra pension!" De säger, att hade de vetat detta så skulle de aldrig ha offrat barnen.
Citera
2023-10-24, 08:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Rofl.
Jag är 55, inte en chans att det finns ett pensionssystem, när jag går.

Räknar du med total samhällskollaps så snart..? Det gör nu inte jag, men frågan är hur det kommer att vara om 25 år...
Citera
2023-10-24, 08:54
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Då för hon samma pension som en somalier som kommit hit och aldrig jobbat en dag i Sverige. Sverige är fan världens orättvisaste land

Nej Somaliern får INTE garantipension. För dom som aldrig jobbat i sverige finns ett separat
stöd som heter Äldreförsörjningsstöd. Statlig så att kommunerna inte skall belastas.
I princip samma pengar som soss + hyran betald.

Äldreförsörjningsstöd och Garantipension kan du inte ta med dej utomlands.
Citera
2023-10-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
tyvärr kan du nog se fram att skatten kommer att på olika sätt att höjas, och därtill kommer sådant som var gratis (dvs sådant du betalade via skatten) att också kosta (utan att skatten sänks)

detta då polis och försvar behöver nu massor med resurser, samt vi dras med massbrottsligehten till följd av massinvandringen. Sedan alla dessa privatiserar som suger ur resurser från skattekistan så direktör wall enberg kan ha sin segelbåt i medelhavet

Absolut! Men nu har vi högerregering och jag tror definitivt de resonerar som jag. Mindre kostnader (inte sjuksköterskor) innebär att man kan sänka skatten! Allt handlar om prioriteringar. Nästa val kanske det blåser vänstervindar.

Jag tror definitivt det kommer nya jobbskatteavdrag om något år eller så. 🤷🏼‍♂️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in