Citat:
Ursprungligen postat av
tedbundylive
'
Det lönar sig absolut INTE att jobba i detta landet oavsett hur lite eller mycket du tjänar.
Trots politikers mantra om att det just ska löna sig att jobba !
Av en intjänad 100 lapp får du ( I ABSOLUT BÄSTA FALL ) behålla cirka 35 Spänn !
Resten går tillbaka till staten !
100 SEK X 0,68 ( 32% Arbetsgivaravgift ) = Kvar är 68,00 SEK
68 SEK X 0,68 ( 32% Inkomstskatt ) = Kvar är 43,24 SEK
43,24 SEK X 0,75 (MOMS) Kvar är 34,68 SEK
OBS att ingen punktbeskattning har tagits med i detta exempel.
Drivmedel och alkohol har exempelvis skatter på upp till 70%.
Det innebär att du i slutänden får behålla ännu mindre per hundralapp.
VÄGRA ATT BLI RÅNAD AV STATEN !
'
Arbetsgivaravgiften kan vi absolut diskutera! Men hur vet vi att en sådan reform ger mer i våra plånböcker och inte bara går till företagaren? 🤷🏼♂️
Det finns många skatter! Väldigt många.
OCH, vi måste ju vara ense om att vi då inte kan behålla den offentliga sektorn som vi är vana vid den. Jag är precis helt övertygad om att om trettio procent fick sparken från det offentliga (ej sjuksköterskor etc utan snarare den här låtsaschefligheten, tjänstemän och onödiga roller) så skulle vi märka, precis ingenting. Digitaliseringen måste ju innebära att Sverige skulle kunna bli oerhört smidigt byråkratiskt. Inte överallt men på många ställen. Tex så skulle vi kunna lägga ned Länsstyrelserna, förstatliga vården (lägga ned ”regionerna”). Etc. Etc. Vi talar hundratals miljarder i ”waste”.
Sverige måste bli mer praktiskt lagd. Praktiskt och rikt. Igen. Jag tror det var så en gång i tiden. Sedan kom den här mellanchefligheten och förstörde. Praktiskt, innovativt och rikt. Bort med alla låtsasroller.
Jag är för att se över hela löneskatten. Första miljonen skattefri så man kommer på banan! Bort med den ohederliga statliga inkomstskatten!
Vi/de skapade ju den här röran. Vi kan fixa den! 💪