2023-10-24, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Sverige sticker ut och har lägst pension i Skandinavien. Sett till arbetsinkomst kontra förhållande till pension så har Sverige bland de lägre i EU, och detta var innan den stora inflationsvågen där nästan alla andra EU länder har täckt upp delvis med högre löner- med undantag Sverige.

Sverige och svenskarna har som vana att bli blåsta

Ja. Vi har länge läst om detta. Det kanske hade varit OK om andra saker fungerade mycket bra. Men så är ju inte fallet. Vården. Skolan. Omsorgen. Energin. Bostäder. You name it.

Alltså används inte skattepengarna effektivt.

Alltså skall skatten på alla möjliga saker sänkas. Framförallt på arbete.
Citera
2023-10-24, 07:33
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Då för hon samma pension som en somalier som kommit hit och aldrig jobbat en dag i Sverige. Sverige är fan världens orättvisaste land
Man får inte en krona i pension om man inte jobbat i Sverige, du tänker på socialbidrag.
Citera
2023-10-24, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag är inte förvånad. Det är därför jag prioriterar nuet framför pensionen. Trots allt ökar risken att man dör med åren och alla dör inte när de är 90+. Man kan lika gärna dö vid 65 år.

Jag ligger under gränsen så det var ju skönt att få svart på vitt att jag tänker rätt. På många sätt. Jag kommer definitivt inte att jobba heltid heller om jag inte måste. Dessutom tror jag inte ens att pension som företeelse kommer att finnas när jag går i pension.

Det är en sorglig utveckling. Även om mycket är bra i Sverige måste många fler (miljoner) få mer pengar kvar i plånboken. VARJE MÅNAD. HELA TIDEN. Vi måste bryta trenden. Politikerna kan inte få lov att ha fortsatt förtroende för så stor procentuell andel av kakan. Skatten måste sänkas! Rejält.
Citera
2023-10-24, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Ja, det stämmer. Det lönar sig knappt alls att arbeta i Sverige och betala skatt. Nästan 95 % av skatten går till somalier, syrier, araber och andra smutsiga hedningar.

Nästan ingen skattepeng går till ärliga arbetande svenskar.

Så mitt råd är att till varje pris undvika deklaration och "vita" jobb. Varenda skattepeng betyder ytterligare ett terrordåd signerat Islam.

Nja. 95% av all skatt går ej till ekonomiska migranter. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-10-24, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Helt rätt! Friheten och avsaknad av stress är mer viktigt, att lyssna på sitt inre jag och göra det en gillar. Folk verkar gilla hamsterhjulet, andra inte.
Många kommer aldrig se röken av sin första pension pga sjukdom, dödsfall, vad var stressen då värd?

Innan ovanstående inträffar måste man göra rätt för sig genom hårt och planinriktat arbete. Hur ska blodkorven, fläskpannkakan och pölsan annars komma upp på bordet?

Sedan om man tvingas dra gräsmattan över sig vid relativt tidig ålder är inget som går att planera. I viss mån uppskjuta men inte alltid ens det.
Citera
2023-10-24, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Beror också på var man bor.

Helt klart.
Citera
2023-10-24, 07:36
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Är personligen glad att jag var ute och reste mycket efter gymnasiet och testade på olika utbildningar för att se vad som intresserade mig.

Flera vänner och släktingar oroade sig för mig, hur det skulle gå med min pension i framtiden efter att ha varit "borta från arbetsmarknaden" under flera års tid.

Men jag kände redan då att det inte kommer löna sig att knega dag ut och dag in direkt efter gymnasiet.

Samhällskontraktet är sedan länge brutet och jag har idag en större nettoförmögenhet än de som slavat år efter år sedan tonåren.
Citera
2023-10-24, 07:38
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Det stämmer bra.

Men jag tror dom flesta svenskar vet om detta och sparar privat?

De som spara förstår inte att denna besparing kommer att beskattas, så att de som inte jobbar ska få mer. Så att det blir rättvist…
Citera
2023-10-24, 07:42
Medlem
barkeepers avatar
Som upplagt för att jobba svart alltså.
Citera
2023-10-24, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundylive
'
Det lönar sig absolut INTE att jobba i detta landet oavsett hur lite eller mycket du tjänar.
Trots politikers mantra om att det just ska löna sig att jobba !

Av en intjänad 100 lapp får du ( I ABSOLUT BÄSTA FALL ) behålla cirka 35 Spänn !
Resten går tillbaka till staten !

100 SEK X 0,68 ( 32% Arbetsgivaravgift ) = Kvar är 68,00 SEK

68 SEK X 0,68 ( 32% Inkomstskatt ) = Kvar är 43,24 SEK

43,24 SEK X 0,75 (MOMS) Kvar är 34,68 SEK

OBS att ingen punktbeskattning har tagits med i detta exempel.
Drivmedel och alkohol har exempelvis skatter på upp till 70%.
Det innebär att du i slutänden får behålla ännu mindre per hundralapp.

VÄGRA ATT BLI RÅNAD AV STATEN !
'

Arbetsgivaravgiften kan vi absolut diskutera! Men hur vet vi att en sådan reform ger mer i våra plånböcker och inte bara går till företagaren? 🤷🏼‍♂️

Det finns många skatter! Väldigt många.

OCH, vi måste ju vara ense om att vi då inte kan behålla den offentliga sektorn som vi är vana vid den. Jag är precis helt övertygad om att om trettio procent fick sparken från det offentliga (ej sjuksköterskor etc utan snarare den här låtsaschefligheten, tjänstemän och onödiga roller) så skulle vi märka, precis ingenting. Digitaliseringen måste ju innebära att Sverige skulle kunna bli oerhört smidigt byråkratiskt. Inte överallt men på många ställen. Tex så skulle vi kunna lägga ned Länsstyrelserna, förstatliga vården (lägga ned ”regionerna”). Etc. Etc. Vi talar hundratals miljarder i ”waste”.

Sverige måste bli mer praktiskt lagd. Praktiskt och rikt. Igen. Jag tror det var så en gång i tiden. Sedan kom den här mellanchefligheten och förstörde. Praktiskt, innovativt och rikt. Bort med alla låtsasroller.

Jag är för att se över hela löneskatten. Första miljonen skattefri så man kommer på banan! Bort med den ohederliga statliga inkomstskatten!

Vi/de skapade ju den här röran. Vi kan fixa den! 💪
Citera
2023-10-24, 07:46
Medlem
Citat:
Du har flera poäng, en liten bisak är hur skrämmande många som verkar få krämpor redan när de börjar närma sig 60. Jag vet så många som sliter så hårt under många år som nu verkligen behöver vila massor bara för de varit på stan eller att de har ont i höfter, rygg eller knepiga (hemska) sjukdomar som kringskär deras möjligheter till mycket. Gå inte och skjut på saker och tänkt göra det sedan för sedan kanske är omöjligt

Nu hamnar vi lite i sidan om men så är det absolut. Jag känner igen de där orden när jag nu efter pensioneringen ser mig runt bland släktingar, bland forna kollegor och allmänt i bekantskapskretsen. De flesta lider av något elände och en hel del har Karon redan rott över floden.
Citera
2023-10-24, 07:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Harsettdetmesta
Nu hamnar vi lite i sidan om men så är det absolut. Jag känner igen de där orden när jag nu efter pensioneringen ser mig runt bland släktingar, bland forna kollegor och allmänt i bekantskapskretsen. De flesta lider av något elände och en hel del har Karon redan rott över floden.

plötsligt blir det bråttom att göra saker, jag själv är lite tagen på sängen hur fort vissa saker som sett som självklara inte längre går att ses som självklara, jag själv har turen att vara frisk men är ändå lite tagen av att det som vi tänkt göra som "grabb" gäng inte går att göra utan det blir nog hyra en stuga och så någon lättare promenad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in