Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Jag har inte heller erfarenhet av att ladda just denna kalibern men vad jag förstår är det ingen större skillnad mellan en vanlig helmantlad kula för sportskytte och ammunitionen som användes vid palmemordet. Den togs visserligen fram för att kunna penetrera bildörrar men det är mycket tveksamt om den kunde göra det.
Vet inte riktigt vad som avses med vanlig helmantlad kula för sportskytte. Jag kallar det standardammunition och avser med det en helmantlad (kopparlegering) blykula. Man kan förvisso skjuta med sådan vid skytteträning, men det blir snabbt mycket dyrt. Särskild sportskytteammunition innebar andra varianter och ofta, som sagt, handladdning. Då kan hylsor dessutom återanvändas.
Jag har tidigare kollat priser vid tiden per patron, omkräknat till dagens penningvärde:
Winchester Metal Piercing Magnum .357 6,50 kr
Winchester helmantlad standard Magnum .357 6 kr
Norma, Lapua helmantlad standard Magnum .357 3 kr
Wadcutter omantlad .38 Spl 1,80 kr
Hemladdat .38 Spl under 1 kr
Patroner sportpistol .22 50 öre
Man får ha i åtanke att en aktiv skytt kan bränna av många tusentals skott per säsong.
Ja, mordammunitionen var blott en aningen modifierad standardkula. En vanlig blykula med mantel i tombak och som var förstärkt i nosen och som saknades baktill. Dess genomslagsförmåga i hårda material var knappast imponerande.
Citat:
Billigaste helmantlade kulan jag hittar i .357 magnum kostar 295kr för en ask med 50 och en ask med wadcutters i .38 special kostar 265kr för 50. Sedan går det naturligtvis att komma ner i pris om man köper större mängder.
Det är möjligt att du har rätt, jag gick i lågstadiet när Palme blev skjuten och hade begränsad kunskap om vapen på den tiden.
Jag befann mig i samma stadium vid tiden, men det är inte bara möjligt, utan det är så. Det krävdes särskild licens för ammunitionsköp. Det framgår av flera källor, bl a Vapenutredningen SOU 1988:44 och "Sammanställning över ammunitionsavsnittet" XA17573. Och även av sportskyttar verksamma vid tiden. Det var dock annorlunda gällande jaktskytte. Sådan ammunition var till stor del inte licenspliktig.
Citat:
Men vad jag förstår fick man inneha ammunition till ett vapen man hade licens för, så det kan väl knappast ha varit svinsvårt för en sportskytt att få tag på vilken ammunition man nu ville ha. Det måste ju bara ha varit att anmäla till föreningen och så köpte de in vad man nu behövde nästa gång de bunkrade upp, eller som du säger att man visade upp medlemskort och vapenlicens för den kaliber man ville köpa.
Jag vet inte hur svinsvårt det var att skaffa ammunition efter behag för en licenserad revolverinnehavare. Ofta var man som skytt utlämnad till sin klubb och det varierade nog hur verksamheten hanterades. Jag har noterat lite olika praktik.
Citat:
Nåväl, det blev lite av ett sidospår här men det är i alla fall inte troligt att gärningsmannen bara sköt två skott för att han bara ägde två patroner.
Det är inte särskilt troligt, men helt otroligt är det inte om GM återfinns i ett sammanhang likt detta. Ser man sammantaget på det, så var det nog ofta så att medlemmar i skiktet under de mest aktiva på lite högre nivå inte förvarade ammunition i bostaden. Särskilt inte i fall då vapenskåp saknades, vilket alltså inte krävdes för endast vapenförvaring.
Men en sådan individ hade säkert, oavsett, några enstaka patroner som låg hemma och skramlade. En individ som ju inte hade planerat attentatet på förhand.