2023-10-21, 20:27
Medlem
Tänker mig någon av dessa två. För mig som är 195 cm ö.h. är storleken viktig.

Har kollat och provat i och urstigning på Tiguan (grannens) samt xc40 hos bilhandlare.
En av dessa två modeller är o.k. i det avseendet.
Jag kör både långkörningar och till "kiosken".

Begagnat. Årsmodell 2019-2021. Automat. FWD/AWD, Bensin/Diesel.

Nu till det jag behöver som tips inför beslut:
Båda modellerna finns som FWD/AWD. För och nackdel med resp. modell kopplat till antal hk.

Är även tacksam för ev. varning om viss årsmodell etc. Vad det nu kan vara som säljare, privat eller företag aldrig andas om.

Hälsningar

B
Citera
2023-10-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronsluren

Har kollat och provat i och urstigning på Tiguan (grannens) samt xc40 hos bilhandlare.
En av dessa två modeller är o.k. i det avseendet.
Jag kör både långkörningar och till "kiosken".

Begagnat. Årsmodell 2019-2021. Automat. FWD/AWD, Bensin/Diesel.

Nu till det jag behöver som tips inför beslut:
Båda modellerna finns som FWD/AWD. För och nackdel med resp. modell kopplat till antal hk.

Är även tacksam för ev. varning om viss årsmodell etc. Vad det nu kan vara som säljare, privat eller företag aldrig andas om.

Hälsningar

B
De är korta bilar, passar bagageutrymmet för din livsstil? Barn/kärring som vill storhandla på Ikea mm.
Citera
2023-10-22, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
De är korta bilar, passar bagageutrymmet för din livsstil? Barn/kärring som vill storhandla på Ikea mm.

Hej å tack för att du svarat. Jodå bagaget räcker till hund å ICA-kassarna. Det är sluthandlat på IKEA.
Vi är är i den åldern då vi då och då döstädar d.v.s ger bort, slänger på tippen.

mvh B
Citera
2023-10-23, 08:01
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronsluren
B

Vi är inne på vår andra Tiguan. Ganska nöjda ägare alltså.
Jag tycker att den är lagom stor och allmänt praktisk, så att säga.

När vi köpte den första för en sex, sju år sedan hade den det största bagageutrymmet av alla mellan-SUV:ar jag fick fram data på.

Båda har varit dieslar eftersom vi gör ganska många långkörningar och ofta drar släp.
Om du ska åka ofta till "kiosken" passar nog en bensinare bättre.

Medelförbrukningen (utan släp) ligger på omkring 0,55 l/mil i laglig landsvägshastighet.
Vid stadskörning vintertid blir den väl strax över 0,7.
Citera
2023-10-23, 21:42
Medlem
Skulle aldrig köpa en SUV. Inte bara med tanke på dagens bränslepriser utan också för att de är en urusel kompromiss. För mesiga för att vara terrängfordon, för stora för att vara smidiga stadsfordon. En vanlig familj klarar sig bra med en kombi, en familj på 6 pers eller mer behöver något större än SUVarna.
Om ni är i åldern där ni döstädar så köp något mindre med högt till tak, billigare och smidigare som du och damen klarar er bra på.
Citera
2023-10-24, 01:47
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Skulle aldrig köpa en SUV. Inte bara med tanke på dagens bränslepriser utan också för att de är en urusel kompromiss. För mesiga för att vara terrängfordon, för stora för att vara smidiga stadsfordon. En vanlig familj klarar sig bra med en kombi, en familj på 6 pers eller mer behöver något större än SUVarna.
Om ni är i åldern där ni döstädar så köp något mindre med högt till tak, billigare och smidigare som du och damen klarar er bra på.

Instämmer 100%. En kombi är mycket trevligare och mer körglädje än en högbyggd svajig SUV.
Citera
2023-10-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Instämmer 100%. En kombi är mycket trevligare och mer körglädje än en högbyggd svajig SUV.

tack till alla som svarat.
Vi får se vad det blir.

B
Citera
2023-10-25, 16:19
Medlem
xc40 känns jätteliten invändigt anser jag.
awd enbart värt om du har värre motor med mer än 200-250 hästar för att få ner kraften i backen, annars helt onödigt ifall du inte brukar köra till fjällen eller ute i skog.
Citera
2023-10-25, 16:32
Medlem
448s avatar
Tiguan finns variant med större ryggsäck ,Tiguan Allspace.

Polisen har den så det ryms mer än en varninstriangel där bak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in