Citat:
Ursprungligen postat av
Kirk.Douglas
Har du någon mer info/källa att backa upp detta med? Låter inte helt otroligt, Nadim har alltid gett mig charlatan-vibbar.
Well...
På tal om Klaner och eventuella kopplingar.
Citat:
– Även om vi lekte krigslekar hela tiden förstod vi alltid att riktiga vapen inte var någon lek utan på dödligt allvar. I Libanon lär sig alla tidigt att vapen är en skrämmande verklighet. Alla jag kände som barn lärde sig att hantera ett vapen, till och med mormor, berättar Nadim.
Mormor hade en kalasjnikov – en dödlig automatkarbin –som stod gömd bakom hennes kläder i garderoben.
Jag vet inte om det här är meningen att det ska låta lite coolt? Men tydligen är det av största vikt för N*dim att Sverige blir ett nytt Libanon.
Nadims pappa var inte med eftersom han hade saker kvar att ordna med för sina sex småsyskon, som var kvar i hemlandet Glömde N*dim att inkludera kusinerna, farbröderna, morbröderna som också var kvar i hemlandet för att "ordna saker"? Nä nu ska jag inte vara sådan.
På flyktingförläggningen i Sverige:
Citat:
– De söp och spelade. Detta var en helt ny känsla av otrygghet som jag inte tidigare upplevt.
Klart det är otryggt när alla farbröder och kusiner inte är där med sina ak47-or. Eller hur ska jag tolka detta?
Citat:
Nadims pappa kom till Sverige två månader efter dem, och familjen hyrde sedan ett hus i Ulricehamn.
– Mina föräldrar var övertygade från första stund om att det var en återvändsgränd och satsade allt för att ta oss därifrån. Priset var högt. Den känslomässiga skulden verkar vara omöjlig att bli kvitt. Men varje beslut de tog hade ett enda syfte: att ta oss barn in i framtiden, mot en bostad som vi skulle kunna välja och äga själva.
När något försöker vara detaljerat men skrivet så här otydligt så måste jag göra antaganden utifrån vad som står. Jag kan inte riktigt utröna vad Farsan "ordnade" med sin 6 bruschor i Libanon innan han dök upp här 2 månader senare. Syrien eller Jordanien dög inte heller

Tydligen så var det viktigt att köpa och äga sin egen kåk?
Jag vet inte om vi ska tro på något denna person säger eller skriver... men som ni kanske märker finns det sällan några detaljer. Förutom att "alla" i hela Libanon lär sina 3-åringar att skjuta ak-47...
EDIT; länk till artikeln