Citat:
Ursprungligen postat av
warsmann
Anstränga sig? Såväl Mint som Ubuntu har dött av vanliga uppdateringar för mig. Därav att jag rekommenderar distar med lägre risk för sånt. Silverblue och Endless OS är de två som är stabilast på det sättet.
Du får det att låta som att det hänt fler än en gång, minns du vad det var som gjorde att Mint/Ubuntu "dog" när du uppdaterade? Gällande Mint Xfce så installerade jag den åt en släkting för snart över 1 år sedan (dagen före julafton), inte fått ett samtal hittills om några problem och nej ingen tekniskt sinnad person, även uppe i åldern. Vi gick igenom det basala tre gånger, där jag försäkrade mig om att hon visste vart allt fanns, senast jag hörde något så var hon mer än nöjd med Mint och sa åt henne att det räcker med att uppdaterade en gång i veckan eller när det "lyser rött" på ikonen där nere vid klockan då det finns tillgängliga, och starta om innan hon gjorde något annat, vilket hon gjorde.
I alla fall Endless OS då det är baserat på Debian stable (stabilast)

Silverblue (Fedora) är mer utav det allra senaste ("cutting-edge"), en lite större risk dvs. Skulle inte heller använda Silverblue som kommer med GNOME (kan inte uttala mig om den modifierade GNOME-varianten på Endless OS) som skrivbordsmiljö på en laptop med 4GB i RAM-minne, funkar visst... så länge du håller dig under 4GB, personligen har jag inte mycket till övers för GNOME, väljer antingen Xfce, LXDE eller MATE om jag nu var tvungen att välja en skrivbordsmiljö. Tvivlar också att TS pappa skulle känna sig hemma i GNOME.