• 1
  • 2
2023-10-20, 23:52
Medlem
Denoms avatar
Jag gav bort min fyra år gamla laptop till min pappa och nu vill han ha hjälp med att installera Linux på den och då han var på väg att lämna in det till någon firma som skulle ha 3000 kr för det jobbet tänkte jag fixa det själv åt honom.

Själva installationen har jag inga problem med att fixa OS från usb minne men jag har dålig koll på vilken distribution som funkar bäst för honom, är det någon som kan tipsa om vad som blir enklast att använda?
Citera
2023-10-20, 23:58
Medlem
Enklast att använda är helt klart Linux Mint.
Men även Debian 12 är väldigt användarvänlig.
Citera
2023-10-21, 00:31
Medlem
Ubuntu 22.04
Det står AMD men den går bra att installera 4,5 blir 25 GB
2 GHz dual-core processor or better.
4 GB system memory.
25 GB of free hard drive space.
Internet access is helpful.
Either a DVD drive or a USB port for the installer media.
Citera
2023-10-21, 00:57
Medlem
Fan du , 3000 spänn är ju ocker.
Linux mint, Xfce versionen som är lättare gjorde underverk på en gammal laptop jag har här och utseendet påminner lite om windows.

https://linuxmint.com/download.php
Citera
2023-10-21, 01:02
Medlem
Quid pro quos avatar
Jag vill slå ett slag för Kubuntu, då jag är svag för KDE. Användarvänligt är det och inte särskilt resurskrävande.
Citera
2023-10-21, 03:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag gav bort min fyra år gamla laptop till min pappa och nu vill han ha hjälp med att installera Linux på den och då han var på väg att lämna in det till någon firma som skulle ha 3000 kr för det jobbet tänkte jag fixa det själv åt honom.

Själva installationen har jag inga problem med att fixa OS från usb minne men jag har dålig koll på vilken distribution som funkar bäst för honom, är det någon som kan tipsa om vad som blir enklast att använda?

En väldigt korkad fråga. Du kommer få lika många svar som det finns linux-tomtar på det här delforumet.
Korrekt svar är; vilken som helst duger.
Citera
2023-10-21, 06:25
Bannlyst
3000 för att installera Linux? Herregud vilka skojare.

Är det 4 år gamla laptop , det är någon skräp cpu som celeron i den, så kör ubuntu eller mint. TS behöver inte bry sej om någon nerbanta version av Linux.

1) Tanka hem lämplig ISO ( Fanns färdiga länka här https://www.linux.se/ladda-hem-linux/ )
2) Ta ner Rufus
3) Bygg en bootbar USB sticka med Rufus.
4) Boota datorn på USB ( Tryck F12 vid boot )
5) Installera Ubuntu . Installationen tar ca 10 min på en normal dator.
6) Klar.
Senast redigerad av 31G350125 2023-10-21 kl. 06:32.
Citera
2023-10-21, 10:44
Medlem
Citat:

Linux Mint och Ubuntu är väldigt enkla att ha och göra med.
Citera
2023-10-21, 11:20
Medlem
4 år gammal laptop går nog mint,ubuntu el debian bra på.

(Tycker för äldre laptops sisådär 10 år blir dessa för klena i meningen de blir långsamma. Funkar bäst bara med server-versionen utan gui där då.)
Citera
2023-10-21, 17:26
Medlem
Kackotopis avatar
Hur ska vi veta vad som funkar bäst för honom när du inte gett någon information om vad han skall använda laptopen till (bara surfa kolla mejl?) eller vad det är för specifikationer på laptopen? Att den är 4 år gammal säger inte mig någonting, finns allt från bra bärbara till rena skräpet.
Citera
2023-10-21, 19:37
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Hur ska vi veta vad som funkar bäst för honom när du inte gett någon information om vad han skall använda laptopen till (bara surfa kolla mejl?) eller vad det är för specifikationer på laptopen? Att den är 4 år gammal säger inte mig någonting, finns allt från bra bärbara till rena skräpet.
Ja bara Youtube, mail och surfa. Det är en billig laptop med 4 gb ram och någon simpel AMD Ryzen cpu. Köpte den för typ 5k på rea för nästan fyra år sedan.
Citera
2023-10-21, 20:43
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ja bara Youtube, mail och surfa. Det är en billig laptop med 4 gb ram och någon simpel AMD Ryzen cpu. Köpte den för typ 5k på rea för nästan fyra år sedan.

Linux Mint Xfce eller MATE. Annars:

(FB) Installera Linux på gammal Imac från 2009
(FB) Installera Linux på gammal Imac från 2009
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in