2023-10-20, 16:21
Medlem
NeonCrosss avatar
Någon mer som lider av detta helvete?

Kan få flera migränattacker under veckan och månaden och de är ett helvete.

Tar alvedon 1g samt Naproxen 1000mg, det lindrar besvären, men är ingen 100% behandling.

Någon annan som har samma problem och använder någon annan medicin som hjälper?
Citera
2023-10-20, 16:46
Medlem
killdozer666s avatar
Har du provat något Triptan-läkemedel, typ Sumatriptan? Brukar ju rekomenderas vid migrän.
Citera
2023-10-20, 16:48
Medlem
Airwave92s avatar
Fyfan, det finns bättre mediciner än det där. Har du bra kontakt med vården? Kronisk migrän är inga skämt, du kan lindra det när du känner att det är påväg, med rätt mediciner dvs
Citera
2023-10-20, 16:52
Medlem
BlaBalks avatar
Jag har samma problem i perioder, särskilt under perioder av hög stress och ångest, vilket blir en utlösande faktor när jag inte andas ordentligt vilket kan utlösa min migrän. Anfallen återkommer gärna dagen efter också. Det blir svårt att sköta jobb när det är som värst, hela livet blir ju lidande när man inte går att lita på av hälsoskäl. Samtidigt skäms man för att man inte funkar ordentligt och känner sig dålig i allmänhet.

Jag har samma strategi som du vid anfall, tar också Sumatriptan ibland om jag hinner, men upplever inte att de hjälper något vidare, får bara käkspänningar och samma obehag som om jag ätit knarksvamp och väntar på trippen (vilken aldrig kommer förstås).

Numera äter jag också Saroten i förebyggande syfte, och tycker att det har ganska bra effekt. Nackdelen med Saroten är dock att bieffekterna är ganska påtagliga, torr i munnen och ett förbaskat sötsug. Glömmer jag dricka får jag huvudvärk från helvetet också. Blir också ganska dåsig av Saroten, så ett tips är att ta dem på kvällen och använda för insomning.
Citera
2023-10-20, 16:57
Medlem
Om huvudvärken sätter sig i pannan så rekommenderar jag varmt en kylgel, som lindrar värken betydligt. Ha den i kylen hela tiden när du inte har huvudvärk, och tryck den sedan mot pannan. Den är kall länge. Jag tror att det är en sådan här som jag använder, och om inte samma märke så något liknande åtminstone:

https://medistore.se/product/ateranvandbar-kylgel/

Om du gillar den, så ha minst två så att en alltid kan vara i kylen.

Sedan har man ju hört olika om det här med mörk choklad och huvudvärk. En del hävdar att det kan framkalla huvudvärk, men mina erfarenheter av det är det totalt motsatta. Choklad (ju mörkare desto bättre) gör att blodkärlen vidgar sig, och det är som ett mirakelkur för mig personligen. Jag tvingar i mig någon rad mörk choklad (runt 85 %) och efter runt 45 minuter eller så så upphör allt, inklusive illamående. Det funkar så med mig iaf varje gång med undantag om jag har sömnbrist eller kanske vätskebrist. Det kan vara värt ett försök iaf. Och ja ljus choklad funkar också, men det krävs större mängder... och mår man piss så känns det nog knappast som ett attraktivt alternativ.
Citera
2023-10-20, 19:57
Medlem
För mig funkar tvärs om, dvs kaffe för att avbryta migränattack men det tog 25 år strulande att komma på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in