2023-10-20, 14:37
Medlem
Gromyko-666s avatar
Jag vet inte men jag misstänker att alla postväxlar finns registrerade nånstans. Annars vet ju inte banken om "papperslappen" är äkta vara eller om den redan blivit inlöst.

Finns det något sådant register där de har sparats för att kontrollera dess äkthet?

Och försvinner postväxeln från detta register efter de har lösts in på nåt bankkontor? Kan någon se i efterhand när en postväxel har lösts in?
Citera
2023-10-20, 15:07
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromyko-666
Jag vet inte men jag misstänker att alla postväxlar finns registrerade nånstans. Annars vet ju inte banken om "papperslappen" är äkta vara eller om den redan blivit inlöst.

Finns det något sådant register där de har sparats för att kontrollera dess äkthet?

Och försvinner postväxeln från detta register efter de har lösts in på nåt bankkontor? Kan någon se i efterhand när en postväxel har lösts in?

Läs här: http://www.postvaxel.se/regelverk-lagar/sakerhet/
Citera
2023-10-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromyko-666

Postväxeln finns registrerad hos utställande bank. Det går att kontrollera om den är äkta (se föregående svar) och om den redan är inlöst.
Inlösen av växeln sparas som allt annat i minst 7 år. En del information sparas i datasystemen, till exempel när den löstes in. Vanligen skriver inlösande bank även uppgifter om id-kort (till exempel med fotokopia av idkortet) som också sparas tillsammans med postväxeln. Själva papperet finns antagligen i något centralt lagringsställe så det kan ta lite tid att ta fram uppgifterna, men de finns där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in