Citat:
Ursprungligen postat av
MissFitt73
Är det ett inlägg på Instagram? Är det hon själv som vill till akuten eller psykakuten?
Hon skrev detta ihop med tre bilder där hon är kritvit och fjällande:
Smärtorna från min TSW var så intensiva att jag bara skakade. Stefan tittade på mig och sa:
”Antingen kör jag dig till akuten så du får smärtlindring, eller så kör jag dig till psykakuten. Jag är rädd att du inte orkar kämpa längre.”
Det gjorde ont att höra. Inte för att han hade fel, utan för att jag insåg hur rädd han var.
Vi pratar ofta om hur jobbigt det är att vara sjuk. Men vi pratar alldeles för sällan om hur det är att stå bredvid någon som är sjuk.
Att se den man älskar lida och inte kunna ta bort smärtan.
Att känna sig maktlös.
Att undra om personen man älskar kommer orka en dag till.
Snart tre år har vi varit tillsammans. Två av dem har jag varit sjuk.
När Stefan är hemma på helgerna gör han allt för att jag ska få vila. Han handlar, lagar mat, städar, bär, fixar och påminner mig om att inte göra för mycket. Inte för att jag inte vill hjälpa till, utan för att han vet att varje gång jag pressar kroppen riskerar jag att må sämre.
Han bär inte min smärta, men han bär så mycket annat.
Jag tror att många anhöriga till svårt sjuka känner igen sig. De får sällan uppmärksamhet. De fortsätter kämpa, trösta, hålla ihop vardagen och finnas där – samtidigt som deras eget hjärta går sönder lite varje gång de ser den de älskar lida.
Så idag vill jag säga tack.
Till Stefan.
Och till alla anhöriga som står kvar, även när de känner sig maktlösa.
Ni är starkare än ni själva kanske förstår. 💗