Citat:
Ursprungligen postat av
PappaTribe
Väldigt, väldigt naivt sagt.
Du har ingen mening med ditt liv, bara för du har misslyckats i livet så är det inte fel på andra.
Om det inte har skapats eller uppkommit i något speciellt syfte, vart kommer dina sinnen, känslor från och varför tror du att du känner som du gör, du äter medicin för att klara dagarna, varför?
Jag tror inte på någon gud eller religion, däremot är det väldigt konstigt att anta att "allting bara hände och nu är det så".
Har man en sån här skev bild av verkligheten, varför väljer man då att leva?
Mja. Jag lägger ingen värdering i vad ett lyckat respektive misslyckat liv är, jag konstaterar och inser sanningen:
liv och livet har varken skapats eller uppstått i ett syfte. Vad skulle syftet vara, menar du?
Å andra sidan kan livet
kännas meningsfullt - men liv och livet är, och har aldrig varit, meningsfullt i sig självt. Livet har alltså ingen
objektiv mening eller syfte.
Sinnen, känslor osv har uppkommit genom en evolutionär utvecklingsprocess. Inget konstigt.
Vad medicin och ångest beträffar - vet inte om det
nödvändigtvis har något med nihilism att göra...
Man väljer att leva och överleva därför att man har en nedärvd överlevnadsinstinkt.
Att inse livets objektiva meningslöshet är tecken på hög medvetandenivå och intelligens. Djur, växter och svampar (samt många människor) har inte förmåga till reflexion av sådan art.