2023-10-19, 14:58
Medlem
Crime-boy2s avatar
Har fått en ny blodtrycksmedicin som komplement till Lozartan och Metoprolol. Den heter Lercanidipine 10mg en tablett på morronen. Har kollat i Fass och där står det att man ska undvika alkohol ihop med dennna medicin. Måste jag avstå helt eller kan jag ta t.ex. två glas vin?
Citera
2023-10-19, 16:11
Medlem
Tjenare, ja du kan dricka alkohol såsom två glas vin och ta läkemedlet. Men alkohol kan tillsammans med läkemedlet orsaka en förstärkande effekt av blodtryckssänking och du kan tröttare, bli yr och få huvudvärk. källa https://www.nhs.uk/medicines/lercani...lercanidipine/
Citera
2023-10-19, 16:34
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arctan
Tjenare, ja du kan dricka alkohol såsom två glas vin och ta läkemedlet. Men alkohol kan tillsammans med läkemedlet orsaka en förstärkande effekt av blodtryckssänking och du kan tröttare, bli yr och få huvudvärk. källa https://www.nhs.uk/medicines/lercani...lercanidipine/

Ok. Bör jag välja ett annat preparat? Mitt blodtryck ligger vid mätning hemma: 140/75. Tycker att det här känns lite begränsande för mitt normala liv. Men det finns väl andra mediciner som fungerar som ett komplement? Och kan jag sätta ut medicinen den dag som jag dricker vin?
Senast redigerad av Crime-boy2 2023-10-19 kl. 16:36.
Citera
2023-10-19, 19:03
Medlem
Du ska ta lerkandipin innan måltid också. Om du tar efter måltid förstärks effekten mycket. Om du tar tabletten på morgonen och sedan dricker lite vin på kvällen så kan du absolut känna dessa effekter och därför kan du den dagen du väljer att dricka att sätta ut läkemedlet.

Tyvärr så vet jag inte vilket annat preparat du kan välja istället.
Senast redigerad av arctan 2023-10-19 kl. 19:09.
Citera
2023-10-19, 21:25
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Har fått en ny blodtrycksmedicin som komplement till Lozartan och Metoprolol. Den heter Lercanidipine 10mg en tablett på morronen. Har kollat i Fass och där står det att man ska undvika alkohol ihop med dennna medicin. Måste jag avstå helt eller kan jag ta t.ex. två glas vin?
Det går alldeles utmärkt att dricka lite alkohol efter att du tagit lerkanidipin, du behöver inte byta läkemedel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in