• 1
  • 2
2023-10-19, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Det beror på hur man bor och vad man har bilen till, men några 2 liter milen drar den då fan inte, min ligger på 0.78 med tung fot på en D5 awd aut -14. 0.68 på 80-100 väg.

Ska man bara ha den att dra runt i tätort, ja då kanske en vanligt V70 t4 är att föredra om man är ute efter utrymmet och bekvämligheten mer.

Det är exakt samma på fas 3 modellerna.

D5 diesel ja då tar dom nog inte så mycket, den jag låna var bensin med turbo, snabb som attans.

Men skippa volvo, det var taxi åksjuka. Mercan är så mycket bättre och tystare. Som natt och dag.
Jämför Tissot med Rolex. Så kan vi säga. MB är bilar det. Jag som tjej märkte även stor skillnad.

Begagnade får man väl MB väldigt prisvärt, medan Volvos är överprisade beg ?

Min bekant som köpte XC70 turbon fick betala mkt, typ 120tusen under nypris bara.
Medans farsans nästan nya MB gick ny på 800k, han fick den till halva priset, typ 400k bara.
för par år sen

Båda låga mil och några få år gamla.

Det är helt annan komfort och kvalite på Mercan jämfört med Volvo , Lyx vs standart.
Och prismässigt är en beg MB mycket bättre köp med.

https://www.blocket.se/annons/jamtla...ter/1000181093

Kolla in bilen, vilken lyx, det lyser i paneler, man kan ändra färger, stereon är helt galen bas i med burmeister, sjukt bra stereo, allt

Farsan har mappat bilen och har lite över 250häst. 0.5liter drar den

Snälla Glöm sur volvos, man ser 200st xc70 varje dag, så tröttsamt. Merca ser man 5st max
det är stil
Citera
2023-10-19, 22:34
Medlem
TiredEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det är en mycket bra punkt till varför man INTE ska ha en sådan bil om det inte är uppenbart nödvändigt.
Bor du i lägenhet eller villa i stan och åker till sälen 2ggr per år så behövs det naturligtvis inte.
Inte heller om du bor på landet vid en helt OK grusväg.
Folks ”behov” av fyrhjulsdrift är oftast irrationella och påhittade. Man tar 0,5% scenariot och applicerar det på resterande 99,5%.

Precis.
Bor man i norra Norrlands inland med högst oförutsägbart vinterväglag och sällsynt plogning av vägar, då behövs alla extra % man kan få i termer av drivning på alla hjul (och extra markfrigång).
Att imponera på sina kompisar i storstan med senaste versionen av Quattro eller XDrive är lite... njae.

Till temat. Tittade själv på en XC70 för ett-två år sedan. Men helvete vad överprisade de är? Varför? Vad betalar man för liksom? 18000 mil och över 250 tusen? Det finns ju tyska märken (så kallad "kvalitet"... nåja) som Audi A6 Allroad och MB E-klass som ligger i samma prisnivå i samma årtal och mil. Är XC70 bättre på något sätt än dessa motsvarigheter? Knappast invändigt.

Drivlinan? Är Volvo's dieslar några underverk av pålitlighet?
Jag förstår bara inte... Var i ligger värdet? Särskilt inte när man har läst om diverse el-fel folk verkar ha haft med sina V70 / XC70.
Citera
2023-10-20, 09:15
Bannlyst
4matic vet jag fungerar smärtfritt 50-60k mil

Volvo brukar få problem med 4hjulsdrivlinan vid 30k mil
där man åker på en 30-40tusen kronors smäll

MB är väldigt fina lyxiga bra bilar, bra pris på andrahandsmarknaden med.
Många taxi har börjat köra dom, för dom rullar 60k utan problem. Och det ger lyxkänsla åt kunden.

Tvåhjulsdrivna V70 är starka bilar, de körs mest i taxi. Men återigen, så tråkig jävla bil
och överpris beg.

Så synd om Svensson som inte förstår bättre.
Hur mycket bättre och finare samt stiligare man åker med en MB. Och hur bra köp dom är beg jämfört
med Volvo.

Dom enda det är synd om är de som köper Mercorna nya. Men de är rika, och de bryr inte om några hundra tusen i förlust efter 4-5år.

Bor man på landet där blogande sköts sådär, då är det bra med allroad/XC bilar.
Men bor man i stan och köper sådan, då är man knäpp ju.

4wd är alltid bra oavsett. Vintertid specielt. Då räcker det med 4matic E klass, ingen allroad behövs.
Man behöver inte allroad med den fula höjningen och fula plasten runt skärmarna.
Samma gäller Volvo. De måste väl ha normal model som 4wd med? XC modellerna är dom fula höga med plast till hillbillies på landet och äventyrare.

XC/ALLROAD dom högre bilarna med mkt plast är ju bara till landet och äventyrare.
Citera
2023-10-20, 17:27
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Precis.
Bor man i norra Norrlands inland med högst oförutsägbart vinterväglag och sällsynt plogning av vägar, då behövs alla extra % man kan få i termer av drivning på alla hjul (och extra markfrigång).
Att imponera på sina kompisar i storstan med senaste versionen av Quattro eller XDrive är lite... njae.

Till temat. Tittade själv på en XC70 för ett-två år sedan. Men helvete vad överprisade de är? Varför? Vad betalar man för liksom? 18000 mil och över 250 tusen? Det finns ju tyska märken (så kallad "kvalitet"... nåja) som Audi A6 Allroad och MB E-klass som ligger i samma prisnivå i samma årtal och mil. Är XC70 bättre på något sätt än dessa motsvarigheter? Knappast invändigt.

Drivlinan? Är Volvo's dieslar några underverk av pålitlighet?
Jag förstår bara inte... Var i ligger värdet? Särskilt inte när man har läst om diverse el-fel folk verkar ha haft med sina V70 / XC70.
Kör du mycket på riktig vinterväg är faktiskt Volvon helt överlägsen sina tyska konkurrenter .
Dotterns Allroad är inte alls lika bra om det kommit några tum snö och Mercedes passar bäst i stan

Har genom åren pendlat med XC70 , V70 AWD och vanliga framhjulsdrivna V70 och jag måste säga att det är stor skillnad på hur de beter sig när man kör i det oplogade omkörningsfältet vintertid .

Trygghet och stabilitet är värt en hel del men jag kan inte annat än hålla med om att XC70 är överprisad på begmarknaden men det är det många bilar som är .

Hade 4-hjulsdriven E-klass några år men det var nog den bil som haft mest fel under hela mitt bilägande
Senast redigerad av sealstryper 2023-10-20 kl. 17:39.
Citera
2023-10-21, 14:37
Medlem
IceEyess avatar
Inte överdrivet driftsäkra bilar, men rymliga och bekväma att åka i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in