• 1
  • 2
2023-10-19, 01:18
Medlem
Sugen på en Volvo XC 70 årsmodell 2015 på 12 tusen mil , fullservad på volvo . Anledningen är bakrumsutrymmet är nog bland det bästa på marknaden!? sedan har den mycket utrustning och mycket av det jag söker. Men står högt i pris. Frågan är om man drar på sig problem eller är ett rätt tryggt bilköp? Vill gärna ha era synpunkter och erfarenheter!
Senast redigerad av chunky000 2023-10-19 kl. 01:25.
Citera
2023-10-19, 03:34
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Bra att känna till om fyrhjulsdrift:

Om ett däck blir skadat så måste du byta allihop. Du kan heller inte byta 2 i taget utan måste byta samtliga. Omkretsen får inte skilja för mycket. Det gäller bilar som inte har konstant fyrhjulsdrift. Vilket jag tror är fallet med xc70. Men kolla upp det! Det är en stor nackdel tycker jag. Sen kanske dem bara säger det för att sälja däck.
Citera
2023-10-19, 05:35
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Det är en vettig bil, lite tråkig men pålitlig och trygg, och dom rasar inte särskilt mycket i pris, vill du inte ha den kvar så säljs den fort.
Citera
2023-10-19, 05:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle

Om ett däck blir skadat så måste du byta allihop. Du kan heller inte byta 2 i taget utan måste byta samtliga. Omkretsen får inte skilja för mycket. Det gäller bilar som inte har konstant fyrhjulsdrift. Vilket jag tror är fallet med xc70. Men kolla upp det! Det är en stor nackdel tycker jag. Sen kanske dem bara säger det för att sälja däck.
Stämmer ganska bra. Tar vi tex V60 awd som många tror är fyrhjulsdrift så är det inte samma där vilket är en nackdel för xc70 som är konstant fyrhjulsdrift och som sagt blir det fel på däcken byts all vilket blir dyrt.
Citera
2023-10-19, 08:26
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Sugen på en Volvo XC 70 årsmodell 2015 på 12 tusen mil , fullservad på volvo . Anledningen är bakrumsutrymmet är nog bland det bästa på marknaden!? sedan har den mycket utrustning och mycket av det jag söker. Men står högt i pris. Frågan är om man drar på sig problem eller är ett rätt tryggt bilköp? Vill gärna ha era synpunkter och erfarenheter!
Menar du att en XC70 har större bagagerum än en V70?
Citera
2023-10-19, 08:37
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canadagoosis
Lånade en xc 70 en helg, fy vad den drog bränsle, 4wd, stor tung bil.
Nej tack för mig
2liter milen, säkert nya skitbensinen som gör att bilarna drar extra mycket. Trött och less när jag kom fram

körde sedan farsans MB e klass diesel, stor lyxig Mercedes kombi, mycket skönare och lyxigare bil samma resa
svinbilligt, runt 0.48 milen. Var inte ens trött när jag kom fram

båda resorna var 80mil enkelt, samma ställe

Ta en MB E Klass 4matic diesel nyare om du kör mycket, som natt och dag mot volvon
4matic står för fyrhjulsdrift

en V90 dom helt nya tror jag är i klass med mercan.

Det beror på hur man bor och vad man har bilen till, men några 2 liter milen drar den då fan inte, min ligger på 0.78 med tung fot på en D5 awd aut -14. 0.68 på 80-100 väg.

Ska man bara ha den att dra runt i tätort, ja då kanske en vanligt V70 t4 är att föredra om man är ute efter utrymmet och bekvämligheten mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Menar du att en XC70 har större bagagerum än en V70?

Det är exakt samma på fas 3 modellerna.
Citera
2023-10-19, 09:16
Medlem
Har en 2015 d5 215hk
Har inga problem att hålla den på 0.75/mil och ändå inte fisåka...
Citera
2023-10-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Stämmer ganska bra. Tar vi tex V60 awd som många tror är fyrhjulsdrift så är det inte samma där vilket är en nackdel för xc70 som är konstant fyrhjulsdrift och som sagt blir det fel på däcken byts all vilket blir dyrt.

XC70 har Haldex precis som V60 och alla andra Volvo AWD tillverkade efter 2004.
Så går ett däck sönder gör man som alla bilar när det går sönder på drivande axel, man byter bägge.
Citera
2023-10-19, 10:15
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle

Det är en mycket bra punkt till varför man INTE ska ha en sådan bil om det inte är uppenbart nödvändigt.
Bor du i lägenhet eller villa i stan och åker till sälen 2ggr per år så behövs det naturligtvis inte.
Inte heller om du bor på landet vid en helt OK grusväg.
Folks ”behov” av fyrhjulsdrift är oftast irrationella och påhittade. Man tar 0,5% scenariot och applicerar det på resterande 99,5%.
Citera
2023-10-19, 11:20
Medlem
Viktigaste är att oljan i växellådan är bytt samt mellanväxeln till fyrhjulsdriften, dyrt om det rasar.
Symtom är den "rycker" vid växling (automat).
Att den är servad på Volvo är ingen garanti !

Vi har kört fram och bakhjulsdrit i över 100 år, om du inte behöver fyrhjuldrift avstå.

ollen
Citera
2023-10-19, 11:34
Bannlyst
Citat:
Det är en de bättre bilarna jag har haft, hade 2013 års modellen.
Skulle rekomendera
Citera
2023-10-19, 22:06
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:

V70 AWD är samma bil fast någon centimeter lägre och utan plastsjoken .
Kostar normalt ungefär hälften av vad en XC70 med samma årsmodell och miltal gör

XC70 är snyggare i mitt tycke men bägge är rymligs , pålitliga och förvånansvärt snåla om man tänker på hur mycket motor man har under huven .
Senast redigerad av sealstryper 2023-10-19 kl. 22:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in