2024-06-03, 19:44
Medlem
Dorniers avatar
Jag har börjat titta på Den Gula Bilen (1963). Den är snyggt regisserad och har mycket snyggt svartvitt foto. Får se vad slutomdömet blir.

Har faktiskt inte sett så mycket av Mattsson trots att det var jag själv som startade tråden. Har sett några av hans senare filmer, som Ann och Eve-de erotiska (1970) och Smutsiga fingrar (1973), men inte många av de tidigare. Men får passa på nu.
Citera
2024-06-03, 21:32
Medlem
Dorniers avatar
Kul också att Den Gula Bilen (1963) börjar med svenskar på en återvändande turistbuss från kontinenten. Historielösa flanar brukar hävda att inga svenskar reste utomlands på 50/60-talet. Stolpskottet T-80U på flashback hävade detta i en annan tråd t.ex.
Citera
2024-06-03, 22:16
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Kul också att Den Gula Bilen (1963) börjar med svenskar på en återvändande turistbuss från kontinenten. Historielösa flanar brukar hävda att inga svenskar reste utomlands på 50/60-talet. Stolpskottet T-80U på flashback hävade detta i en annan tråd t.ex.
Filmen Sjunde himlen från 1956 av Hasse Ekman handlar om en bussresa till Italien.

Ska försöka ta mig tid att se Den gula bilen. Den kan ses till 16 juni. Gillar ju Hillman-filmerna.
Citera
2024-06-26, 13:40
Medlem
Dorniers avatar
Ljuvlig är sommarnatten (1961) kommer att ligga ute på SVTPlay Fre 5 juli till Sön 4 aug. Filmen finns även på dvd i "Den Stora Deckarboxen volym 1".

Salka Valka (1954) har nån lagt upp på YT. Den har gått några gånger på TV, senast 1999 enligt SFDb så det var ett tag sedan. Den finns inte utgiven på dvd vad jag vet.
Citera
2024-06-29, 00:26
Medlem
Konstigt att en generell tråd om Arne Mattssons filmer inte listar hans sista film, Destroying Angel som han gjorde i Jugoslavien när han var 70 år, med Mark Burns, Fiona Curzon och Debra Beaumont. Michael Gotthard från La vallée/Obscured by Clouds, Bond-filmen Ur dödlig synvinkel och Lifeforce är också med.

Jag har sett långt ifrån alla Mattssons filmer, men av dem jag har sett är Här kommer bärsärkarna nog sämst. Destroying Angel är med alla dess lockelser och oroande sociala relationer hans bästa tycker jag, av de jag har sett alltså. Bara betyget 5 av 10 i snitt på IMDB, där de flesta av de endast 53 röstarna bara ger den 1 poäng av 10. Men även 5 är lite väl lågt, tycker jag. Jag tänker hålla hårt i min kopia, för jag vill se om den någon gång. Men den passar definitivt inte allas filmsinnen.
Citera
2024-08-30, 10:55
Medlem
Ördögs avatar
Arne fick ett eget avsnitt i Kalle Linds podcast Snedtänkt.

https://sverigesradio.se/avsnitt/om-arne-mattsson
Snedtänkt rider igen! Roger och Anna-Maria Blomgren, kända från Snedtänkt om Julia Caesar, har satt fokus på en annan svensk filmlegendar: regissören Arne ”Orson Räls” Mattsson. Drygt sextio filmer i alla genrer, samarbeten och fiendskap, Cannes och Jugoslavien, deckare och Laxness, Ulf Brunnberg och Per Wahlöö - allt i skuggan av en skitstövel. Och så skapade han den svenska synden.
Citera
2024-11-04, 16:35
Medlem
Dorniers avatar
Arne Mattssons Hon dansade en sommar (1951) med Folke Sundquist och Ulla Jacobsson kommer på SVTPlay 8 nov till 8 dec. Ulla Jacobsson medverkade i fler filmer av Mattsson så de kom nog bra överens.

Filmen är väl antagligen något föråldrad idag, men blev mycket uppmärksammad när det begav sig, även utomlands. Den har bara funnits ute på svensk dvd i en icke restaurerad utgåva hos Klubb Super 8 (släpptes för över 10 år sedan). Det finns dock utländska utgåvor i högre kvalitet, samt att svenska filminstitutet digitaliserat och troligtvis även restaurerat sitt 35mm exemplar.

Så den som kommer nu på SVTPlay lär nog vara en kopia med fin bildkvalitet.
Citera
2025-05-24, 18:00
Medlem
Public service har två av regissören Arne Mattssons filmer i färgserien tillgängliga på www.svtplay.se. Beskrivningar och länkar till "Mannekäng i rött" och "Den gula bilen".

Citat:
Deckarparet Hillman utreder denna gång fallet med den röda mannekängen. Hon har försvunnit från sin arbetsplats på modehuset La Femme, där Kajsa Hillman nu tar ett mannekängjobb för att hålla ett öga på personalen. Man hittar en anteckningsbok och det visar sig att den röda mannekängen utövat utpressning.

Se filmen här.

Citat:
Ett kriminaldrama om passagerarna i en svensk turistbuss som under en utlandsresa blir vittne till ett mordförsök på landets statschef. En av svenskarna råkar av en slump filma mordförsöket och när bussen återvänder till Sverige så blir han mördad. Med på bussen är även privatdetektiven John Hillman och han börjar nu gräva i fallet.

Se filmen här.
Citera
2025-05-27, 23:00
Medlem
Genom att jag använde min fina länk i mitt första inlägg i tråden så såg jag nu att ännu en Mattsson-film ska komma på SVT inom en vecka, Maria på Kvarngården (1945) med Stargate-kända Viveca Lindfors, som inte ser ut att ha visats på SVT sedan 2003, men jag undrar om det stämmer för den låg uppe på SVTPlay enligt SFDb senast i December(då jag tydligen rippade den, men jag hade i sin tur lagt filmen i Svenska filmer-mappen, inte Mattsson-mappen, så jag trodde inte jag hade den. ). Brukar SVT lägga upp klassiker på enbart SVTPlay men inte visa dom linjärt?

Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
https://www.svtplay.se/sok?q=arne+mattsson

Citat:
Filmen visades tydligen även i närliggande länder till Italien, som Spanien och Västtyskland, så Bava hade säkert möjlighet att se den.
Mer sannolikt är väl att Bava såg den på en showcasing i Italien när nån försäljnings- eller distributörs-agent visade den för italienska biografägare för att få dom att köpa in den för visningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Han skulle ha sett den dubbad på tyska eller spanska?
Jag antar att showcasing av filmer på den tiden skedde på originalspråk, eventuellt textat på engelska, den lär väl knappast investerats pengar i dubbning innan den var inköpt för distribution.

Citat:
Så den som kommer nu på SVTPlay lär nog vara en kopia med fin bildkvalitet.
Var den fin? Jag har inte hunnit se den än.

Edit:

Citat:
Den kanske även visades på filmfestivalen i Cannes, och Bava såg den där.

Filmfestivalen i Cannes var ju ett ställe där alla möjliga filmer visades, inte bara högbudget mainstream-film.

Christina Lindberg-filmen Thriller (1973) av Bo Arne Vibenius visades i Cannes, för att ta ett exempel.
Datum för visningar på Cannes- och övriga festivaler brukar dock finnas med på IMDb så långt bak i tiden jag kollat, antar att det beror på att festivaler brukar lägga viss stolthet i att dom visat filmer innan officiella premiärer för generella visningar, och att festivalernas program och datum finns sparat eller lättillgängligt i gamla program och dylikt. Exempelvis Thriller's Cannes-datum finns på IMDb.

Jag har fortfarande inte hunnit se båda och jämföra, men jag litar på SadEyes åsikt i frågan, det stilistiska i filmer är ju hans gebit.

Citat:
Däremot är färgfilmerna tydligt inspirerade av The Thin Man-filmerna.
Det här tipset tackar jag dock för, ska dra ner och se dom nästa gång det blir dags för färgfilmerna.
Senast redigerad av pumahunter 2025-05-27 kl. 23:33. Anledning: Ich bin ein klantarsel.
Citera
2025-05-27, 23:20
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Mer sannolikt är väl att Bava såg den på en showcasing i Italien när nån försäljnings- eller distributörs-agent visade den för italienska biografägare för att få dom att köpa in den för visningar.

Mycket möjligt.

Filmfestivalen i Cannes var ju ett ställe där alla möjliga filmer visades, inte bara högbudget mainstream-film.

Christina Lindberg-filmen Thriller (1973) av Bo Arne Vibenius visades i Cannes, för att ta ett exempel.
Citera
2025-05-29, 14:17
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Mycket möjligt.

Vad yrar du om? Vadå kanske? Den visades inte i Cannes.
Citera
2025-05-29, 15:23
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Vad yrar du om? Vadå kanske? Den visades inte i Cannes.

Jag visste inte ifall den visades i Cannes, det var därför jag skrev "kanske".

Men jag borde lagt till ett stort fett jävla frågetecken så hade du inte behövt posta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in