Genom att jag använde min fina länk i mitt första inlägg i tråden så såg jag nu att ännu en Mattsson-film ska komma på SVT inom en vecka,
Maria på Kvarngården (1945) med Stargate-kända
Viveca Lindfors, som inte ser ut att ha visats på SVT sedan 2003, men jag undrar om det stämmer för den låg uppe på SVTPlay enligt SFDb senast i December(då jag tydligen rippade den, men jag hade i sin tur lagt filmen i
Svenska filmer-mappen, inte
Mattsson-mappen, så jag trodde inte jag hade den.

). Brukar SVT lägga upp klassiker på enbart SVTPlay men inte visa dom linjärt?
Citat:
Ursprungligen postat av
pumahunter
Citat:
Ursprungligen postat av
Dornier
Filmen visades tydligen även i närliggande länder till Italien, som Spanien och Västtyskland, så Bava hade säkert möjlighet att se den.
Mer sannolikt är väl att Bava såg den på en showcasing i Italien när nån försäljnings- eller distributörs-agent visade den för italienska biografägare för att få dom att köpa in den för visningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oliveira
Han skulle ha sett den dubbad på tyska eller spanska?

Jag antar att showcasing av filmer på den tiden skedde på originalspråk, eventuellt textat på engelska, den lär väl knappast investerats pengar i dubbning innan den var inköpt för distribution.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dornier
Så den som kommer nu på SVTPlay lär nog vara en kopia med fin bildkvalitet.
Var den fin? Jag har inte hunnit se den än.
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av
Dornier
Den kanske även visades på filmfestivalen i Cannes, och Bava såg den där.
Filmfestivalen i Cannes var ju ett ställe där alla möjliga filmer visades, inte bara högbudget mainstream-film.
Christina Lindberg-filmen Thriller (1973) av Bo Arne Vibenius visades i Cannes, för att ta ett exempel.
Datum för visningar på Cannes- och övriga festivaler brukar dock finnas med på IMDb så långt bak i tiden jag kollat, antar att det beror på att festivaler brukar lägga viss stolthet i att dom visat filmer innan officiella premiärer för generella visningar, och att festivalernas program och datum finns sparat eller lättillgängligt i gamla program och dylikt. Exempelvis
Thriller's Cannes-datum finns på IMDb.
Jag har fortfarande inte hunnit se båda och jämföra, men jag litar på SadEyes åsikt i frågan, det stilistiska i filmer är ju hans gebit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oliveira
Däremot är färgfilmerna tydligt inspirerade av The Thin Man-filmerna.
Det här tipset tackar jag dock för, ska dra ner och se dom nästa gång det blir dags för färgfilmerna.