2023-10-19, 09:20
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Kan gå nu med 20k rent i månaden för all framtid. Är 30+, så arbete för min del är en hobby.

Om typ 20 år lär ju 20k vara som typ 10k idag...

Värdet på pengarna lär ju urholkas dom kommande 50 åren i samma takt som dom har urholkats dom senaste 50 åren.

Personligen tror jag ändå att man måste ha någon form av stabil sysselsättning för att inte hamna i någon form av tristess. Det är ju många som lägger av att jobba tidigt som sedan börjar jobba igen efter 3-5 år när dom verkar inse att det kanske inte var så jäkla roligt att gå hemma stor del av tiden.
Själv är jag 50 och har dragit ner rejält på arbetstid, men jag vill ändå ha något vettigt att göra och man vill ändå ha någon form av kontakt med människor ute i samhället.
Att enbart pyssla med hobbies hela tiden lär man tröttna på efter några år.
"Ombyte förnöjer" skulle man väl kunna säga...
Citera
2023-10-19, 11:41
Medlem
År i pension 70+! Pension vid 65, viktigaste är hälsan, har kamrater (ca 50%) som "gått bort" före 65.
Vanligaste som sätter p är cancer, rök inte, daglig motion, ät enligt LCHF, se till att trivas (skippa damer som kivas), ditt dagliga hälsoläget.
Se till att boendet är "billigt", framtida pension räkna med 1/3 av arbetsinkomst. Se till att spara så mycket som möjligt (inte fonder, hellre investmentbolag).

ollen
Citera
2023-10-19, 12:33
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag tänker att 10K netto i månaden är okej, om man bor i ett väldigt billigt land.
Med den strategin kan jag nog checka ut vid 60, och vänta till jag fyller 69 och gå på den vanliga pensionen.
Citera
2023-10-19, 12:37
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag är en vit man i 45-årsåldern, så jag tror inte att det blir någon pension för min del. Jag får helt enkelt nöja mig med möjligheten att göra en fuck off istället.

Om vi antar att synen på bidrag inte omprövas i grunden så kommer det om 25-30 år att heta att vi måste visa solidaritet med de som är bidragstagare i vår nutid. Som alltid så betyder solidaritet att den vite mannen betalar i form av ökade skatter och minskade förmåner. Adjö med pensionen med andra ord.
Citera
2023-10-19, 13:24
Medlem
HeroicDozes avatar
Igår
Citera
2023-10-19, 14:07
Medlem
Började trappa ner vid 55 (egenföretagare) och tog ut min privata pension på 5 år, samt arbetade betydligt mindre, cirka 20-30%.
Vid 61 år fick man även lyfta PPM. Gick helt i pension vid 63.
Jag har ett litet sparkapital och ett par miljoner bundet i en fastighet så om det kniper överlever jag nog 20 år till trots inflationen.
Citera
2023-10-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Värdet på pengarna lär ju urholkas dom kommande 50 åren i samma takt som dom har urholkats dom senaste 50 åren.

Personligen tror jag ändå att man måste ha någon form av stabil sysselsättning för att inte hamna i någon form av tristess. Det är ju många som lägger av att jobba tidigt som sedan börjar jobba igen efter 3-5 år när dom verkar inse att det kanske inte var så jäkla roligt att gå hemma stor del av tiden.
Själv är jag 50 och har dragit ner rejält på arbetstid, men jag vill ändå ha något vettigt att göra och man vill ändå ha någon form av kontakt med människor ute i samhället.

Hans kapital kommer med största sannolikhet att öka snabbare än inflationen
Citera
2023-10-19, 14:40
Medlem
Framtiden får utvisa:
Beror mycket på arbetssituationen ser ut framåt.
Just nu är min plan vid 67: Men kan bli både tidigare eller senare.
Men det beror nog på hur det ser ut då både ekonomiskt och arbetsinnehåll.
Citera
2023-10-19, 14:52
Medlem
jtds avatar
Givetvis tas denna ut så fort som möjligt och arbete fortsätter som UL i annat namn.
Citera
2023-10-19, 15:06
Medlem
Beror sig helt på hur börsen går. Siktar på FIRE och har sparat en stor del av lönen för att kunna gå tidigare under lång tid. Hoppas på vid 45-50 i dagsläget. Men sen kommer man ju inte ifrån att man alltid har det fetare om man jobbar, än om man inte gör det.
Citera
2023-10-19, 17:25
Medlem
Sunimods avatar
De flesta jag känner som gått i pension och trott de skulle hitta de där mentalt viktiga sakerna att göra men inte gjort det verkar bli dummare och mer sinnesslöa för varje år. Jag tycker det ser ut som de blir gamla riktigt fort.

Visst har de ett mental icke stimulerande jobb spelar det ingen roll men den som har ett mer aktivt arbetliv måste hitta något mentalt krävande när de slutar sitt arbete.
En del med fysiskt ansträngande jobb har jag full förståelse för att de lägger av så tidigt de kan om kroppen värker mm.

Jag har passerat 67 nu och har ett rätt stimulerande jobb med projektledning, driver utredningar mm. Den dag jag släpper jobbet känner jag att jag måste ha något annat som fortsätter att hålla igång skallen.

Vägrar bli en zombie med Foppa tofflor, mjukisbyxor och urtvättat t-shirt och enbart se fram emot Bingolotto eller Ernst och Mandelmans på tv.
Citera
2023-10-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Jag antar att han kanske har pengarna i något som troligtvis hänger med inflationen åtmintåmde gjort det historiskt ex aktier eller fastighet typ även om det ej är en garanti att dessa behåller värdet över tid

Sen har min inga som ska ärva efter en så tror jag ej man ska vara allt för rädd för att dö fattig så länge man fått leva på riktigt under en stor del av sitt liv risken finns annars att man aldrig känner sig "säker" och bara fortsätter hamstra tillgångar sen vipps dör man vid 70 med en massa pengar kvar på kontot.

Jag sjölv är en riktig sparsam jävel så jag får nästan "jobba" lite mot mig själv och försöka tvinga mig att våga spendera mina pengar på upplevelser etc.
Senast redigerad av trefemmor 2023-10-19 kl. 17:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in