2023-10-18, 17:42
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
OK. Då förstår jag mer. Jag är iofs inte så insatt i sådana här saker men min syrra har jobbat på psyk och rättspsyk som sjuksköterska. Jag ska visa henne din tråd och se vad hon har för råd till dig.

Aah! Tack 🖤
Citera
2023-10-18, 17:45
Medlem
Gick med på det?
Citera
2023-10-18, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Fick svårsmält information igår, dom har bestämt sig för att jag är bipolär typ 2 så har ytterligare en diagnos på pappret nu.
Jag tror inte ett dugg på det och ångrar att jag gick med på det här. Kan man be dom ta tillbaka det på nåt sätt?
För jag är rätt säker på att dom blandar ihop det här med mina adhd-symtom!
Min adhd har alltid varit rätt så tydlig och "livlig" med uppåtperioder och neråtperioder, alltså väldigt flaxig i måendet. Varför skulle jag helt plötsligt vara bipolär för det nu, jag är 30 år gammal för fan.
Jag har mått sämre de senaste två åren ungefär pga att jag haft nån slags livskris (ålderskris) Tror det är därför dom har velat "ta ner mig på jorden" nu ett tag med en ny diagnos och sänka mig med nya mediciner för dom tycker jag är jobbig.

Låter som en unge nu men jag är så förbannad.
Vad ska jag göra?
Ni med bipolär diagnos, kan det ställa till det för en i livet på nåt sätt? Kan man bli begränsad och förhindrad att göra vissa saker? Blir man tvångsmedicinerad?
Haha typiskt bioplär att gå med på att göra en undersökning sedan ångra det
Varningstecken ?
Nej men gå till en annan läkare och se om de kan göra en ny utredning
Citera
2023-10-18, 17:49
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittplyte
Second opinion kan man be om. Men ja - du kan söka till en privat klinik och göra om testerna såklart.

Det ska jag definitivt göra.

Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Men då blir inte diagnosen struken på den klinik som satt den.

Va??? Hur får man bort den då?
Citera
Medlem
Citat:
Tänker om det ställer till det för en på nåt sätt i framtiden när det står stämplat i min journal.

Hur skulle det ställa till för dig i framtiden genom att det står i din journal? Vad menar du med stämplat? Journalerna är ett verktyg för vårdpersonalen så att de kan kommunicera med varandra hur de lättast ska hjälpa dig och erbjuda dig vård.

Du har enorma förutfattade meningar kring detta och vad en diagnos innebär. En diagnos innebär ingenting annat än att någon kommer tänka "ah, en annan läkare har tänkt att patienten kan ha besvär med detta". Vilka konsekvenser skulle detta kunna leda till och vad tror du att du åstadkommer genom att bli så upprörd över att en människa har bedömt att dina besvär kan vara mångfacetterade? Om du inte håller med om att du behöver hjälp för dina eventuella bipolära besvär behöver du inte överhuvudtaget ta emot dem, och jag lovar dig ingen inom vården kommer bry sig en sekund.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KG0017
Bara bipolär sjukdom.

Lithiumet gör att man "inte når botten". När jag mådde som sämst förut dränktes mitt huvud av tankar som att jag vore bättre död, då slipper mina barn se det här misserabla kräket. Dessutom skulle de ärva massa pengar, vilket borde göra dem lyckligare.

Jag lever för och älskar mina barn över allt annat, finns inget bättre i mitt liv, kan jag tillägga.

Enda negativa med lithium är att jag fått handskakningar och en kalciumhalt lite över gränsvärdena.

Energinivån är densamma, men statisk istället för en jäkla sinuskurva.
Hu för o va så deprimerad! Bra det ger så god effekt så du kan leva med barnen. Det med sinuskurva e likt adhd fast då e det man ej kan planera utan bara kör o tar ut sig.
Citera
2023-10-18, 17:50
Citat:
Tack för ett fint svar!
Jag är faktiskt riktigt udda om jag jämför mig med andra omkring mig. Det är det som min livskris eller vad jag ska kalla det har handlat om den senaste tiden som gjort att jag mått dåligt.
Jag tror att jag har känt en enorm stress ett par år när jag har märkt att jag inte tar samma riktningar som mina polare och syskon osv. Det är familj och Svenssonliv som gäller för alla men för mig är det inte så. Har väl tänkt att det är nåt fel på mig som inte vill leva så eller inte ens KAN leva så. Jag får inte ens mina kärleksrelationer att funka. Kan inte ha längre förhållanden och är inte alls sugen på barn.
Jag mår bättre när jag är fri och kan ändra mig från dag till dag hur jag vill leva. Klarar inte av känslan att va instäng och fast i nåt. Vill kunna välja nåt nytt varje dag om jag vill.
Jag TROR att om jag tar mig ur den här "är inte som alla andra ångesten" så kommer jag inte må dåligt längre och kommer bli mig själv igen. Då kommer förmodligen dom extrema symtomen som dom menar är bipolär sjukdom också suddas ut...

Precis, det är mycket så jag känner också. Att förhållande och lån och familj osv bara känns som en tvångströja... Jag har behovet att kunna dra iväg och göra vad fan jag vill när jag vill. Vilket är egoistiskt men fungerar när man är ensam men inte med familj och åtaganden... Men kan väl tycka att den friheten också kan kännas tom nu när man är 33 för jag har rest som fan och besökt 20 länder och verkligen levt ut.

Men ett förhållande och familj kan såklart också ta slut, men jag tror lösningen för mig är att ha ett enkelt förhållande utan att jag sätter pressen på mig själv att vara den starka försörjaren osv. Då blir det mer relaxed och ärligt. Jag har alltid försök vara perfekt och kunde leva upp till det men inte för evigt.
Citera
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riotriotriot
En fråga: Hur lever du i övrigt? Tränar du regelbundet och äter bra mat?

Jag tränar 5-6 gånger i veckan och äter bra mat. Vadårå?? Ska till gymmet NU faktiskt.
Citera
Medlem
RiggoMortisens avatar
Det finns en väldigt stor samsjuklighet mellan bipolaritet och ADHD.

Jag har båda två. Fick diagnosen bipolär typ 2 ganska nyligen, såhär i vuxen ålder. Ingenting har förändrats på grund av det. Eller jo, jag testade gå på stämningsstabiliserande ett tag, men blev så virrig att jag inte ville fortsätta. Jag har däremot fått en sömnmedicin som faktiskt funkar.

De enda tvångsåtgärder de rimligtvis skulle kunna utföra är att lägga in dig om du får en psykos som innebär fara för din eller andras hälsa, men det är ju bipolära typ 1 som får det. Oroa dig inte. Ingenting kommer att hända om du inte vill att det ska göra det.
Citera
2023-10-18, 17:52
Citat:
Ursprungligen postat av RiggoMortisen
Det finns en väldigt stor samsjuklighet mellan bipolaritet och ADHD.

Jag har båda två. Fick diagnosen bipolär typ 2 ganska nyligen, såhär i vuxen ålder. Ingenting har förändrats på grund av det. Eller jo, jag testade gå på stämningsstabiliserande ett tag, men blev så virrig att jag inte ville fortsätta. Jag har däremot fått en sömnmedicin som faktiskt funkar.

De enda tvångsåtgärder de rimligtvis skulle kunna utföra är att lägga in dig om du får en psykos som innebär fara för din eller andras hälsa, men det är ju bipolära typ 1 som får det. Oroa dig inte. Ingenting kommer att hända om du inte vill att det ska göra det.

Jag kan verkligen känna igen det där... Att inget kommer hända om man inte vill det men sen börjar man tänka på det mörka så mycket hela tiden att det faktiskt händer och blir så tillslut, som ett självskadebeteende... Kan du känna igen det?

Som en tanke om att livet är för bra och perfekt just nu att man börjar fundera på vad som kan gå fel så mycket att det faktiskt händer och det är befriande när det väl kraschar osv
Citera
2023-10-18, 17:55
Medlem
Citat:

Det kan nog bara göras av den klinik som satt diagnosen. Men jag är inte säker.
Citera
2023-10-18, 17:59
Citat:

Min läkare fick mig själv att bestämma om jag ville ha det på papper eller inte.... Eftersom det kan bli problem med att bli t ex polis i framtiden osv.. Det var väl schysst, vet inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in