• 1
  • 2
2023-10-17, 18:20
Medlem
Hej

Är det någon som jobbar eller har jobbat på Skandiabanken som kan berätta om vad deras anställda har för bolåneränteförmån?
Citera
2023-10-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av js_t12
Hej

Är det någon som jobbar eller har jobbat på Skandiabanken som kan berätta om vad deras anställda har för bolåneränteförmån?

Jag jobbar finansiell stor bank och peesonalrabatten för alla banker tror jag är bäst 10:e percentil i ränta dvs i praktiken får du bäst möjliga ränta som en vanlig kund fått. Så för oss som kan förhandla och tar in offerter och håller på som fan slipper vi det mer eller mindre

Jag har inga lån men en kollega berätta att han hade 3% eller något sånt, inget särskilt låg alls, med personalförmån så det är inget wow. Han är dessutom facket gubbe och överjävligt med ordning och reda så det stämmer liksom
Citera
2023-10-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Jag jobbar finansiell stor bank och peesonalrabatten för alla banker tror jag är bäst 10:e percentil i ränta dvs i praktiken får du bäst möjliga ränta som en vanlig kund fått. Så för oss som kan förhandla och tar in offerter och håller på som fan slipper vi det mer eller mindre
Nej det stämmer inte, är väldigt få som har den setupen. Anledningen till att man kör top 10% är att man då slipper förmånsbeskattning. Vilket minskar admin och gör räntan enklare att jämföra.
Citera
2023-10-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av js_t12
Hej

Skandiabanken har tak på 1,8 miljoner och räntesatsen baseras på riksbankens halvårsvisa referensränta med 1 % rabatt.
https://www.riksbank.se/sv/press-och...l-350-procent/

Just nu är den alltså 2,5%. Sedan tillkommer förmånsbeskattningen, men den beror ju på vad du tjänar. Däremot så är förmånsbeskattningen också avdragsgill och räknas som en räntekostnad.
Citera
2023-10-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Skandiabanken har tak på 1,8 miljoner och räntesatsen baseras på riksbankens halvårsvisa referensränta med 1 % rabatt.

Just nu är den alltså 2,5%. Sedan tillkommer förmånsbeskattningen, men den beror ju på vad du tjänar. Däremot så är förmånsbeskattningen också avdragsgill och räknas som en räntekostnad.

Hos SEB ränterabatt som i snitt ligger på 1,75 procent under listräntan för anställda. Taket är på 2 miljoner. Försöker överväga vilken bank har bättre förmån kontra lön
Citera
2023-10-17, 20:18
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:

Källa på att förmånsbeskattningen på ränterabatten är avdragsgill i form av räntekostnad? Konstigaste jag hört.
Citera
2023-10-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Källa på att förmånsbeskattningen på ränterabatten är avdragsgill i form av räntekostnad? Konstigaste jag hört.
Jag hade ett sådant lån tidigare.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...or-ranteutgift
Citera
2023-10-17, 20:24
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Jag hade ett sådant lån tidigare.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...or-ranteutgift
Deklareras avdraget automatiskt?
Citera
2023-10-17, 20:37
Medlem
Citat:
Deklareras avdraget automatiskt?
Ja, givet att din arbetsgivare skickar in korrekta uppgifter. Vilket man får anta att de gör.
Citera
2023-10-17, 20:39
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ja, givet att din arbetsgivare skickar in korrekta uppgifter. Vilket man får anta att de gör.
Får man 30 procents skattereduktion av det som förmånsbeskattats?
Citera
2023-10-17, 20:40
Medlem
Citat:

Vad talar vi om för förbättringar kontra övriga bankers upplägg då? Det förmånsbeskattas ju då och frågan är hur mkt du faktiskt tjänar på det i slutändan även om räntan då per def blir bättre.

Men om den bästa räntan man låtit en kund teckna på 2.8% säger vi. Då är det ju den ränta personal har lov att få. Hur är det inte bra?
Citera
2023-10-18, 07:59
Medlem
Citat:
Får man 30 procents skattereduktion av det som förmånsbeskattats?

Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Vad talar vi om för förbättringar kontra övriga bankers upplägg då? Det förmånsbeskattas ju då och frågan är hur mkt du faktiskt tjänar på det i slutändan även om räntan då per def blir bättre.

Men om den bästa räntan man låtit en kund teckna på 2.8% säger vi. Då är det ju den ränta personal har lov att få. Hur är det inte bra?

Kan ge ett exempel på hur det fungerar, låt oss ta Skandia som exempel.
De ger idag 2,5 % bolåneränta som förmån till anställda. För att räkna ut hur stor förmånen är jämför man med tidigare års statslåneränta sista november +1%, dvs 1,94%+1%=2,94%. Förmånen är alltså 2,94%-2,5%=0,44%.
På dessa 0,44% blir du förmånsbeskattad, låt säga att du har 53 % marginalskatt. Det innebär att du betalar 53%*0,44%=0,2332% som förmånsbeskattning.
Totalt blir då din ränta 2,5%+0,2332%=2,7332 %, sedan får du göra sedvanliga ränteavdrag både på de 2,5% och de 0,2332%

Min sambo arbetar på LF Bank och har därför bankförmån där. De har setupen med att man får samma ränta som topp 10 % bästa kunderna fått senaste månaden. Just nu får man som förmånsränta 4,25 % för oktober månad. Denna ränta blir inte förmånsbeskattad utan du får betala 4,25 % och sedan göra sedvanligt ränteavdrag.
Fördelen med LF Bank är dock att det inte finns något tak på hur mycket du får låna förmånligt (enbart din egna kreditvärdighet sätter begränsningen). Medan på Skandia är taket 1,8 miljoner

Slutsats:
Antingen Skandia 1,8 miljoner till 2,7332 %, lån utöver det enligt Skandias vanliga modell
Eller LF Bank låna till 4,25 % utan tak

Teddyrosevelt, du kanske förstår varför jag förordar Skandias modell..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in