• 1
  • 2
2023-10-17, 18:17
Medlem
Domass avatar
Jag är på g att söka försörjningsstöd och kommer få det då jag har sjukintyg och läkaren har även kontaktat de som har hand om det.

Jag undrar bara vad ni har fått i försörjningsstöd? Mina tillgång och bidrag är lika med noll, jag bor ensam, har inga barn och ungefär 9000 kronor i kostnader per månad.

Jag har hört att man tydligen ska få lite för nöjen också vilket är en fräsch fläkt för mig.

Gjorde några kalkyler på nätet men de handlar mest om uträkningar gällande riksnormen, där det också står att jag ligger långt över snittet eller under snittet, för att uttrycka det rätt. Så det borde ju inte vara några problem att få så det räcker.

Så vad har ni fått ut blir min fråga?
Citera
2023-10-17, 19:18
Medlem
Benyameans avatar
Du kommer att få till hyra, el och busskort utöver de 4620 kr som är riksnormen.
Citera
2023-10-17, 19:30
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Jag är på g att söka försörjningsstöd och kommer få det då jag har sjukintyg och läkaren har även kontaktat de som har hand om det.

Jag undrar bara vad ni har fått i försörjningsstöd? Mina tillgång och bidrag är lika med noll, jag bor ensam, har inga barn och ungefär 9000 kronor i kostnader per månad.

Jag har hört att man tydligen ska få lite för nöjen också vilket är en fräsch fläkt för mig.

Gjorde några kalkyler på nätet men de handlar mest om uträkningar gällande riksnormen, där det också står att jag ligger långt över snittet eller under snittet, för att uttrycka det rätt. Så det borde ju inte vara några problem att få så det räcker.

Så vad har ni fått ut blir min fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Du kommer att få till hyra, el och busskort utöver de 4620 kr som är riksnormen.
Ja, runt 13-14 000:-.
Citera
2023-10-17, 19:31
Medlem
Har du inkomster "långt över snittet" lär du inte få försörjningsstöd.
Citera
2023-10-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har du inkomster "långt över snittet" lär du inte få försörjningsstöd.
Sorry läste fel.
Citera
2023-10-17, 19:34
Medlem
Benyameans avatar
Tänk på att du inte får ha för hög hyra för då kan du bli tvingad att flytta.
Citera
2023-10-17, 19:39
Medlem
Domass avatar
Citat:
Tänk på att du inte får ha för hög hyra för då kan du bli tvingad att flytta.

Hyran ligger inte ens på 4 papp så du ska nog inte va nån fara!

Men det stämmer väl att jag enligt lag har rätt till detta stöd? Det är ju den sista instansen man hamnar hos. De vet även att jag inte har någon rätt till bidrag hos F-kassan på socialtjänstekontoret, även läkaren har pratat med dom idag osv. om allt detta.
Citera
2023-10-17, 19:43
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Hyran ligger inte ens på 4 papp så du ska nog inte va nån fara!

Men det stämmer väl att jag enligt lag har rätt till detta stöd? Det är ju den sista instansen man hamnar hos. De vet även att jag inte har någon rätt till bidrag hos F-kassan på socialtjänstekontoret, även läkaren har pratat med dom idag osv. om allt detta.
Så länge du inte har några som helst tillgångar (hus, bostadsrätt, bil, båt osv) och heller inga inkomster så ska det inte vara några problem. De kommer vilja se ett kontoutdrag för de senaste tre månaderna och se så att du inte har tjänat för mycket eller tagit ut massa kontanter.
Citera
2023-10-17, 19:44
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, runt 13-14 000:-.

Jag läste att kläder, skor, nöjen, fritid, hygien, tv-licens osv. ingår, att man kan söka om det alla fall så det borde ju ingå. Har ju som sagt noll inkomster, bidrag och tillgångar.
Citera
2023-10-17, 19:48
Medlem
Domass avatar
Citat:
Så länge du inte har några som helst tillgångar (hus, bostadsrätt, bil, båt osv) och heller inga inkomster så ska det inte vara några problem. De kommer vilja se ett kontoutdrag för de senaste tre månaderna och se så att du inte har tjänat för mycket eller tagit ut massa kontanter.

ja några som helst tillgångar har jag inte, inga rätt till bidrag, inga inkomster.

Helt fri och lycklig med andra ord.
Citera
2023-10-17, 19:48
Medlem
Citat:

Hur avgör man tex ens behov av pengar till mat?
Om jag är 2 meter lång och mycket muskler så kommer jag ju äta mycket mer än en liten asiat på 165cm.

50kr per dag känns som jag skulle klara mig på nu iaf i ren matkostnad.
Sen hyra på det är väl 2-4k.
Får man sen ytterligare pengar till att köpa kläder och nöjen?
Citera
2023-10-17, 19:53
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Hur avgör man tex ens behov av pengar till mat?
Om jag är 2 meter lång och mycket muskler så kommer jag ju äta mycket mer än en liten asiat på 165cm.

50kr per dag känns som jag skulle klara mig på nu iaf i ren matkostnad.
Sen hyra på det är väl 2-4k.
Får man sen ytterligare pengar till att köpa kläder och nöjen?
Alla behov är utifrån riksnormen, samma för män och kvinnor, gammal som ung. Har för mig att just maten är beräknad till 65 kr om dagen.
Folk får alltså ut dessa 4620 kr plus räkningar, det spelar ingen roll vem du är.

(Jag dejtar en tjej som jobbar som handläggare på försörjningsstöd, det är hon som berättat detta.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in