2023-10-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
"Säpos utredare har gjort en stor mängd beslag både i parets våning i Stockholm och på ytterligare minst en adress, erfar Expressen. Utredarna gjorde även beslag i parets källarförråd."

Varför en så stor mängd beslag? Vad har man i källaren av intresse? Pärmar? Nått han fått tag på från när försvarsanläghning avvecklats men nu tagits i drift igen och det har blivit känsligt ha?

jag reagerade också på "stor mängd" Information idag brukar vara någon dator mm, så jag börjar undra vad är det egentligen han haft för något. Vad som gör det ännu mer märkligt är att hans fru med topphemlig tjänst på FRA också varit med på tåget (enligt säpo) och nu sitter också i en bur.

att de verkligen bröt upp dörrarna för ta sig in talar för att det gick fort till.

Detta är inte bara att samla på sig massa data som någon MÖP utan detta är något helt annat,
Citera
2023-10-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsmicke
Joakim Paasikivi har till hälften påbrå från Estland, den andra hälften är till lika delar finsk och svensk.

Vet inte om du missuppfattade min fråga i inlägget... det jag undrar/är nyfiken på är om någon vet om det är den nu misstänkte mannen som varit med på Nyhetsmorgon/Morgonstudion nästan varje vecka sedan kriget i Ukraina började.
Citera
2023-10-20, 10:09
Medlem
Kan någon mer insatt förklara vad för motiv man kan ha för att begå brottet om man inte ska med avsikt att ge informationen till främmande makt, dvs spioneri. Rör det sig om indolens i sitt hanterande eller gillar man att bara samla på sig saker?
Citera
2023-10-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Vet inte om du missuppfattade min fråga i inlägget... det jag undrar/är nyfiken på är om någon vet om det är den nu misstänkte mannen som varit med på Nyhetsmorgon/Morgonstudion nästan varje vecka sedan kriget i Ukraina började.

Nej de som begärs häktade är Överstelöjtnant Johan Huovinen och dennes fru Lena Huovinen som arbetar på FRA.
Senast redigerad av Fetquq 2023-10-20 kl. 10:18.
Citera
2023-10-20, 10:11
Medlem
Bilder på LENA HUOVINEN finns det?
Citera
2023-10-20, 10:15
Medlem
LostItToBostics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetquq
Nej de häktade är Överstelöjtnant J*han Hu*vinen och dennes fru Lena Hu*vinen som arbetar på FRA.

Ingen är häktad än, de är anhållna och har begärts häktade, dvs det kommer genomföras en häktningsförhandling under dagen.
Citera
2023-10-20, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
jag reagerade också på "stor mängd" Information idag brukar vara någon dator mm, så jag börjar undra vad är det egentligen han haft för något. Vad som gör det ännu mer märkligt är att hans fru med topphemlig tjänst på FRA också varit med på tåget (enligt säpo) och nu sitter också i en bur.

att de verkligen bröt upp dörrarna för ta sig in talar för att det gick fort till.

Detta är inte bara att samla på sig massa data som någon MÖP utan detta är något helt annat,

Fort och med distraktionsgranater. Kanske är vanligt att man använder inte vet jag.
Citera
2023-10-20, 10:16
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Svettigt för Paasikivi nu, dominobrickorna börjar falla.

Du borde tänka till både två och tre gånger innan du slänger ut anklagelser om landsförräderi.
Citera
2023-10-20, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Jag har inte läst tråden så kanske andra redan har sagt detta..
Hur fan kan någon i den positionen ha en trädörr med obefintlig säkerhet?
Det visas ju en bild i media på hans lägenhetsdörr som är uppbruten.
I de lite äldre kåkarna i innerstan är det vanligt att man sätter in stålgrindar bakom dörren och behåller dörrar i tidstypisk stil av estetiska skäl. Grinden fyller då delvis samma funktion som en riktig säkerhetsdörr.
Citera
2023-10-20, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostItToBostic
Ingen är häktad än, de är anhållna och har begärts häktade, dvs det kommer genomföras en häktningsförhandling under dagen.

De är häktade. Se bakåt i tråden eller valfri nyhetssajt..
Citera
2023-10-20, 10:18
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Jag har inte läst tråden så kanske andra redan har sagt detta..
Hur fan kan någon i den positionen ha en trädörr med obefintlig säkerhet?
Det visas ju en bild i media på hans lägenhetsdörr som är uppbruten.

Säkerhetsgrind bakom ytterdörren förmodligen.
Citera
2023-10-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gant6666
De är häktade. Se bakåt i tråden eller valfri nyhetssajt..

Nej han har rätt, de är begärda häktade, dvs tingsrätten ska ta ställning till om man ska häkta de misstänkta på åklagarens begäran. Förhandlingarna ska hållas 13.00 respektive 15.00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in