2023-10-20, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
"Säpos utredare har gjort en stor mängd beslag både i parets våning i Stockholm och på ytterligare minst en adress, erfar Expressen. Utredarna gjorde även beslag i parets källarförråd."

Varför en så stor mängd beslag? Vad har man i källaren av intresse? Pärmar? Nått han fått tag på från när försvarsanläghning avvecklats men nu tagits i drift igen och det har blivit känsligt ha?
Han kanske är en samlare "för eget bruk". Men är båda inblandade låter det mer som en spionring. Men varför skulle en spion spara handlingar? Borde vara logiskt att bara fotografera... Så det tyder mer på samlare.

Vore intressant att veta vad han och hon haft tillgång till för dokument under sin karriär. Han har ju inte så hög rang, men han spionen med mustaschen hade lägre rang och tillgång till en massa skit.
Citera
2023-10-20, 09:42
Medlem
Häktningsframställan

https://gofile.io/d/3bEea8

.
Citera
2023-10-20, 09:44
Medlem
lumss avatar
Säkerhetstjänsten i Sverige silar mygg och sväljer elefanter när säkerhetsrisker bedöms.
Johan Huovinen och hans fru Lena Huovinen häktas medan ÖB Micael Bydén och kaninkokerskan Linda H Staaf löper fritt, hur länge det nu varar.
Citera
2023-10-20, 09:47
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Detta handlar om frun. Hon kommer häktas.
Källa på det?

Varför bara frun?
Citera
2023-10-20, 09:47
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Häktningsframställan

https://gofile.io/d/3bEea8

.
Intressant det där med bevakningen av de häktade. SÄPO:s egen personal sköter den, likt leveranser av mat.
I häktningsframställan beskrivs också fler åtgärder som skall säkra all form av kontakt med utomstående.

Sedan är det ju väldigt intressant om Försvarsmakten eller SÄPO känt till hans förehavanden tidigare, eller om det nystats upp relativt nyligen.
Citera
2023-10-20, 09:51
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crustis
Om vi varit i krig, så tror jag avrättning kan ske enligt lag.
En kollega prata lite om krigslagarna i Sverige.

Då måste man hålla isär krigets lagar och svenska lagar i krig. Generellt kan man säga att alla straff fördubblas. Finns en tjock bok som uppdateras årligen med lagar och regler myndigheter ska följa i kris och krig. Det är väldigt omfattande.
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Dödsstraff i kringstid är avskaffat i Sverige sedan femtio år.
Sant, inga dödsstraff längre. Däremot dubbelt så hårda straff och möjligheten att myndighetspersoner frångår lagar i vissa fall beroende på situation.
Citera
2023-10-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yakuza.sthlm
Jag skulle säga så här: under gröntjänsten var väl mer eller mindre alla befäl jävliga. Det köper jag, det ska ju "brytas ner & byggas upp. Men när grundutbildningen var klar så ändrade sig våra befäl, fokus flyttades till att svetsa ihop gruppen och faktiskt fokusera på det vi skulle bli bra på. Dvs alla befäl förutom JH. Han fortsatte med härskartekniker och att förminska de som upplevdes som svaga.

Han hade också någon sorts kärleksaffär med Brittiska armén minns jag.
"Den enda armén som aldrig förlorat ett krig" (Hans exakta ord, jag minns än idag tillfället han sa detta)

Jag minns de flesta av de andra befälen med (viss) värme men inte JH.

Norrtälje, LV3, 1996

Han stack ut så mycket alltså, intressant. Det där med brittiska armén var lite kul. OM han nu gjort ngt allvarligt så känns det ju rimligt att han är just en typ som fungerar lite annorlunda i huvudet än övriga i omgivningen. Detta ska hur som bli intressant att följa.
Citera
2023-10-20, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
JH har varit mycket närvarande i media det senaste. Hittade artiklar med uttalanden från honom som publicerades så sent som i tisdags.

Det har varit en överstelöjtnant på antigen Nyhetsmorgon TV4/Morgonstudion SVT1(eller ev båda) stup i kvarten som pratar ang kriget i Ukraina. Har bestämt för mig att han har ett finskt efternamn, kommer dock inte ihåg vilket.

Någon som vet om det är denne "TV-kändis" som är aktuell i detta fall?
Citera
2023-10-20, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Sedan är det ju väldigt intressant om Försvarsmakten eller SÄPO känt till hans förehavanden tidigare, eller om det nystats upp relativt nyligen.
Om inte annat borde man efter spionryssarna med firma kollat efter officerare med företag med konstiga affärer. Men om 50k i omsättning som någon skrev stämmer är det inte mycket till misstänkt "spionlön".
Citera
2023-10-20, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Det har varit en överstelöjtnant på antigen Nyhetsmorgon TV4/Morgonstudion SVT1(eller ev båda) stup i kvarten som pratar ang kriget i Ukraina. Har bestämt för mig att han har ett finskt efternamn, kommer dock inte ihåg vilket.

Någon som vet om det är denne "TV-kändis" som är aktuell i detta fall?

Joakim Paasikivi har till hälften påbrå från Estland, den andra hälften är till lika delar finsk och svensk.
Citera
2023-10-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lums
Säkerhetstjänsten i Sverige silar mygg och sväljer elefanter när säkerhetsrisker bedöms.
Johan Huovinen och hans fru Lena Huovinen häktas medan ÖB Micael Bydén och kaninkokerskan Linda H Staaf löper fritt, hur länge det nu varar.
Fattar inte. Har ÖB och Staaf handhavit statshemligheter felaktigt?
Citera
2023-10-20, 10:04
Medlem
ThinkRightlys avatar
Jag har inte läst tråden så kanske andra redan har sagt detta..
Hur fan kan någon i den positionen ha en trädörr med obefintlig säkerhet?
Det visas ju en bild i media på hans lägenhetsdörr som är uppbruten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in