• 1
  • 2
2023-10-17, 08:07
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Ericsson rapporterar en förlust på 28,9 miljarder.

Ericsson har varit på fallrepet några gånger innan, men lyckats klamra sig kvar.
Dock har de aldrig riktig varit någon vinstmaskin trots att de verkar i teknikens framkan med produkter som behövs i den moderna världen. Men kan det vara så att utvecklingen planat ut och Ericsson misslyckas med att hitta nya inkomstkällor?

Hur tror ni det går för Ericsson i framtiden, kommer de att finnas kvar om 10 år?

https://www.dn.se/ekonomi/ericsson-g...8-9-miljarder/
Citera
2023-10-17, 08:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ericsson gör brakförlust: 28,9 miljarder

Telekomtillverkaren Ericsson redovisar en rörelseförlust på 28,9 miljarder kronor för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med rörelsevinsten på 7,1 miljarder under motsvarande kvartal i fjol.

[…]

Ericssons vd Börje Ekholm framhåller att den makroekonomiska osäkerheten påverkar företagets kunders investeringsförmåga.

Mod.
Citera
2023-10-17, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Ericsson rapporterar en förlust på 28,9 miljarder.

Ericsson har varit på fallrepet några gånger innan, men lyckats klamra sig kvar.
Dock har de aldrig riktig varit någon vinstmaskin trots att de verkar i teknikens framkan med produkter som behövs i den moderna världen. Men kan det vara så att utvecklingen planat ut och Ericsson misslyckas med att hitta nya inkomstkällor?

Hur tror ni det går för Ericsson i framtiden, kommer de att finnas kvar om 10 år?

https://www.dn.se/ekonomi/ericsson-g...8-9-miljarder/

Detta är inte ovanligt i karusellen som Ericsson är, häromåret varslades väl 700 konsulter på en dag, så detta sker titt som tätt, men så landar dom något suspekt långt-bort-i-stan kontrakt på att bygga 4G över en halv kontinent för typ 100 miljarder, dom klarar sig säkert igen!
Citera
2023-10-17, 09:13
Medlem
pn222jws avatar
Ericsson borde kanske försöka hitta en kinesisk samarbetspartner som Huawei.
Citera
2023-10-17, 10:50
Medlem
Glostrups avatar
Förlusten handlar väl i huvudsak om nedskrivningar på ett förvärv, så det är väl mest ännu ett kraftigt underbetyg för Ericssons M&A-team och acquisitionstrategi. Inte första gången de tvingas skriva ned värdet på ett förvärv ordentligt, så helt uppenbart betalar de rejäla överpriser och/eller så är de urusla på att integrera förvärven och få dem att växa.

Så Ericssons kärnaffär är nog inte huvudproblemet, men visst är telekom en helt annan värld än när Ericsson kunde räfsa hem miljardaffärer inom GSM utan större ansträngning. Jag tror att Ericsson kommer att finns kvar om 10 år, men jag tror att de kommer vara 30%-50% färre anställda och ha en mycket mer fokuserad portfölj.

Ericssons största problem har länge varit deras ledning, först Svanberg som spenderade vilt på företagsköp som visade sig vara riktigt dåliga, sedan Vestberg som var (är) en kommersiell klåpare som blåste pengar på dåliga företagsköp, drev fram en affärsenhet med outsourcing av nät med usla marginaler, och som dessutom ledde bolaget vid tiden för de affärer som Ericsson senare bötfälldes av SEC för mutor. Sen kom Ekholm, som visserligen har renodlat affären (dvs kapat lågmarginalstjänsterna) men som också verkar ha noll koll på hur man köper bolag samt att ett företag som Ericsson måste innovera för att inte stagnera helt. En grå tjänsteman med finansiellt fokus, som ser ut att krympa och svälta Ericsson in i glömskan.

Synd på ett gammalt fint företag, men jag skulle aldrig anförtro charlataner som Vestberg och de andra VDarna en enda krona, så jag har svårt att förstå folk som investerar i de företag de leder.
Citera
2023-10-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Synd på ett gammalt fint företag, men jag skulle aldrig anförtro charlataner som Vestberg och de andra VDarna en enda krona, så jag har svårt att förstå folk som investerar i de företag de leder.
Som det nu är, så är väl i stort sett hela klotet färdigbyggt med axe-stationer, både på fasta och mobilsidan.
Detta innebär ju mindre personalbehov..
Skulle inte förvåna om det från nu, att det bara kommer att gå utför..med personalneddragningar osv..
Det blir till att hitta på något alldeles nytt för att komma vidare i texten helt enkelt, annars är det nog kört..
Slutligen.. Att lämna över tillverkning till Kina var rena dumheten, för dom som gör det..eftersom de kopierar allt dom överhuvudtaget kan för att tillverka själva..
Citera
2023-10-17, 11:31
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw

Du kanske skojar, men dels har Ericsson tecknat avtal med Huawei om omfattande ömsesidig patentlicensiering, och dels är ju Huawei enorma inom industrispionage så det finns nog inget kineserna inte redan känner till.
Citera
2023-10-17, 11:33
Medlem
OtherBarrys avatar
Är ju en "pappersförlust" som var ganska väntad av marknaden efter det hutlöst dyra förvärvet av Voynage (eller hur man nu stavar det).

Anledningen till kursslakten var att Ericsson strök målsättningen om vinstmarginal om 15-18% för nästa år.
Citera
2023-10-17, 12:00
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw

Tror det skulle vara botten ur, tappa alla amerikanska kontrakt. Skulle kinesiska delen täcka upp det?
Citera
2023-10-17, 12:16
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Förlusten handlar väl i huvudsak om nedskrivningar på ett förvärv, så det är väl mest ännu ett kraftigt underbetyg för Ericssons M&A-team och acquisitionstrategi. Inte första gången de tvingas skriva ned värdet på ett förvärv ordentligt, så helt uppenbart betalar de rejäla överpriser och/eller så är de urusla på att integrera förvärven och få dem att växa.

Så Ericssons kärnaffär är nog inte huvudproblemet, men visst är telekom en helt annan värld än när Ericsson kunde räfsa hem miljardaffärer inom GSM utan större ansträngning. Jag tror att Ericsson kommer att finns kvar om 10 år, men jag tror att de kommer vara 30%-50% färre anställda och ha en mycket mer fokuserad portfölj.

Ericssons största problem har länge varit deras ledning, först Svanberg som spenderade vilt på företagsköp som visade sig vara riktigt dåliga, sedan Vestberg som var (är) en kommersiell klåpare som blåste pengar på dåliga företagsköp, drev fram en affärsenhet med outsourcing av nät med usla marginaler, och som dessutom ledde bolaget vid tiden för de affärer som Ericsson senare bötfälldes av SEC för mutor. Sen kom Ekholm, som visserligen har renodlat affären (dvs kapat lågmarginalstjänsterna) men som också verkar ha noll koll på hur man köper bolag samt att ett företag som Ericsson måste innovera för att inte stagnera helt. En grå tjänsteman med finansiellt fokus, som ser ut att krympa och svälta Ericsson in i glömskan.

Varför tillsätter inte Wallenberg och andra ägare bättre ledare då?
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2023-10-17 kl. 12:19.
Citera
Pontiac-Garages avatar

Moderatormeddelande

Postat av Pontiac-Garage 2023-10-17, 12:37
Moderator
Diskussioner om aktieinvesteringar i Ericsson hänvisas till (FB) Ericsson - ERIC A - ERIC B.

Mod.
2023-10-17, 16:27
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Varför tillsätter inte Wallenberg och andra ägare bättre ledare då?

Ekholm är ju en riktig trotjänare inom Wallenberggruppen och han tillsattes väl mest för att reda ut Vestbergs röra, men han är knappast en utvecklande ledare och han har nog i ärlighetens namn blivit kvar alldeles för länge. Sen är ju Ericsson ett extremt tungfotat bolag, och de flesta kreativa och kommersiella hjärnorna har nog lämnat företaget för länge sedan.

Frågan är väl hur man vänder ett företag som har stagnerat under årtionden till att återigen bli ett hungrigt och nyskapande bolag. Tyvärr tror jag att (framförallt) arvet efter Vestbergs ”ledning” kommer att leda till att Ericsson långsamt kommer att tyna bort. Det är svårt att se att ens den bästa industriledaren kan vända den skutan.

Min tanke är att Wallenberg kanske kramar ur det sista ur bolaget över de närmaste 10 åren, och sedan styckar upp det och säljer delarna. Det finns många patent och en hel del värde i bolaget, men jag har svårt att se att någon skulle ha modet att skära ner och stöpa om så mycket som skulle behövas för att bolaget skulle vara långsiktigt hållbart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in