• 1
  • 2
2023-10-16, 20:17
Medlem
Korvo-Grillos avatar
På 80-talet byggde vi (våra föräldrar) en villa i ett ganska fint område, vilket var ganska billigt då. Jag var bara barn då o vet inte exakt vad lånet för huset var, men det var i.a.f. under miljonen. Detsamma med mina barndomsvänner. Våra föräldrar är nu pensionärer o bor kvar i sina villor o lånen är oftast helt återbetalade. Jag vet flera som dött o barnet med make/maka tagit över boendet.

Nu har villapriserna i det området jag bodde i stigit till omkring 5-10 miljoner (beroende på storlek och läge). Som jag o mina barndomsvänner alltså ärver, när föräldrarna går bort?

Så, hursomhelst, generationen från 80- o början på 90-talet, vars föräldrar byggde/köpte fina o billiga villor då, är de, de stora vinnarna nu? Eller i.a.f. generationen efter oss. Vi som "får" en helt betald bostad så småningom, eller en större summa pengar om föräldrarna kanske nyligen sålt o flyttat till nått mindre?

Själv planerar min syrra att ta över huset, o det har jag inget emot, tvärtom, då hon har familj. Jag kommer ju bli utköpt och jag har aldrig velat ha några barn, så jag ska resa o göra andra kul saker för min andel.

Jag jämför med klasskompisarna jag hade i skolan, i låg- o mellanstadiet bodde nästan alla i egna hus i området, där fanns knappt några lägenheter där. Men i högstadiet fick vi åka in till närmaste stad o blandades med barn som bodde i hyresrätter då, men det var ingen större klasskillnad vad jag märkte, o det spelade inte så stor roll var man bodde. Vi hade typ samma sorters märkeskläder på oss o liknande.

Men de som var uppväxta i hyresrätt, dom ärver ju knappt någonting om föräldrarna inte haft några större andra förmögenheter/investeringar. Dom hade ju lika lätt som vi andra att ta ett lån o bygga/köpa en villa om de i.a.f. hade en medelinkomst? Det var inte bara läkare, civilingenjörer o advokater som jag bodde grannar med, det var även t.ex. fabriksarbetare, svetsare o undersköterskor.

Villapriserna är uppe i minst 2-3 miljoner nu, nästan varsomhelst. O för att ta lån för det nu, så måste man ju i princip ha en högre lön, för att kunna amortera av på det.

Antar att det är likadant med bostadsrätter? Jag har noll koll på den marknaden.

Kommer det bli stora klassklyftor p.g.a. detta om några decennier?
Citera
2023-10-16, 20:39
Medlem
YP4XQs avatar
En liten tanke..

Min farfar köpte sin stora villa med uthus och ett extra hus på tomten, 200 meter till havet.. för kontant 65.000 kr.

Mina föräldrar byggde på 80-talet en villa i ett fint område också nära havet, egen brygga, sjöbod. För jag tror det var 400.000? Eller var lånet på 400.00? Det minns jag faktiskt inte.

Jag själv hade inte råd att köpa mitt hus som inte ens var lika stort eller lika bra läge som de föregående generationerna och det kostade ännu mer

Ja bättre verkar det sannerligen inte ha blivit. Dock köpte syrran farfars hus och jag får ta över föräldrarnas när tiden är inne.
Citera
2023-10-16, 20:52
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvo-Grillo

Troligen inte, lätt fånget är lätt förgånget.
Dom flesta kommer inte att föra möjligheten till ett billigt boende vidare till sina barn, utan låna pengar till att idiotrenovera kök och badrum, bygga trädäck med pool mm mm.
Så efter ett par generationer har det jämnat ut sig igen, traditionen att amortera bort sina lån hörde till mina(som är lite äldre än dig) och dina föräldrars generationer.

Nu lånar låneinstituten ut pengar för konsumtion (resor mm) till pensionärer, med deras bostäder som säkerhet, så det blir inte mycket kvar när våra generationer gått bort.
Det blir så klart inte så för alla, men för tillräckligt många för att jag ska misstänka att din vision faller.
Citera
2023-10-16, 21:00
Medlem
Fast folk blir gamla ni, typ 80 eller 90 år. Kanske värdet du villan när
Du är 60 år typ.
Citera
2023-10-16, 21:17
Medlem
Papper1512s avatar
Tror inte det blir några klassklyftor pga det. Mina föräldrar köpte ett stort hus med stora renoveringsbehov för runt 400-500k i början av 80-talet. Lika många som nu gjort en fet vinst så finns det lika många vars ekonomi totalt kollapsade under 90-talskrisen. Vi härdade ut men det var några år där man fick gå och lägga sig hungrig, gå med för små ärvda kläder och inte hade råd att fylla pannan med olja. Det var kalla nätter i sovsäck framför öppna spisen.

Jag fick inte en krona när jag fyllde 18. Fanns inga pengar att spara undan. Efter det har jag inte fått något heller då mor är död och jag brutit kontakten med min far. Skulle väl gissa på att jag och mina syskon kanske får fem miljoner var dagen han dör. Det hade inte ändrat mitt liv något. Är god för betydligt mer av mitt egna arbete.

Vilken svennebanan som helst kan utan problem få en miljonlön redan idag. Handlar enbart om att spela sina kort rätt. Kompetens och hårt arbete kommer man endast någon vart med some företagare(vilket jag nu är). På storbolag snackar man sig till befordran. Går det inte så byter man bara jobb.

Om de med billiga subventionerade hyresrätter hade lagt samma pengar på börsen som villaägarna lagt på räntor och renoveringar hade de sannolikt varit rikare. Tror mer det handlar om en höger/vänster-fråga där folk till höger vill äga sitt boende och spara ihop till en buffert/pension mot vänsterfolk som spenderar allt på lyxkonsumption och räknar med att staten löser allt om det skulle krisa.
Citera
2023-10-16, 23:24
Medlem
Storfetdases avatar
Definiera vinnare, visst har priset gått upp, men dagens ekonomi och marknad är ju helt sjukt uppblåst. Men visst, är huset betalt och du inte har något lån att betala av är du definitivt i en bättre situation än 90% av befolkningen.
Citera
2023-10-16, 23:39
Medlem
Fattar hur TS tänker men skulle säga att det är individuellt. Många i den generation är noll intresserade av att lämna nåt efter sig och fokuserar mest på sig själva. Vilka är det tex som bränner runt på vägarna i husbilar i miljon+ klassen/göttar sej i Thailand /köper lägenhet på spanska solkusten? Skulle våga påstå att 40-50-60-talisterna ser sig som self-made och tror att även kommande generationer har samma goa möjligheter till ett bra liv som dem själva så sorry, men nej räkna inte med att ärva nåt, de pengarna är slut innan du hunnit betala av eventuella CSN-lån
Citera
2023-10-16, 23:50
Medlem
Citat:
På 80-talet byggde vi (våra föräldrar) en villa i ett ganska fint område, vilket var ganska billigt då. Jag var bara barn då o vet inte exakt vad lånet för huset var, men det var i.a.f. under miljonen. Detsamma med mina barndomsvänner. Våra föräldrar är nu pensionärer o bor kvar i sina villor o lånen är oftast helt återbetalade. Jag vet flera som dött o barnet med make/maka tagit över boendet.

Nu har villapriserna i det området jag bodde i stigit till omkring 5-10 miljoner (beroende på storlek och läge). Som jag o mina barndomsvänner alltså ärver, när föräldrarna går bort?

Så, hursomhelst, generationen från 80- o början på 90-talet, vars föräldrar byggde/köpte fina o billiga villor då, är de, de stora vinnarna nu? Eller i.a.f. generationen efter oss. Vi som "får" en helt betald bostad så småningom, eller en större summa pengar om föräldrarna kanske nyligen sålt o flyttat till nått mindre?

Själv planerar min syrra att ta över huset, o det har jag inget emot, tvärtom, då hon har familj. Jag kommer ju bli utköpt och jag har aldrig velat ha några barn, så jag ska resa o göra andra kul saker för min andel.

Jag jämför med klasskompisarna jag hade i skolan, i låg- o mellanstadiet bodde nästan alla i egna hus i området, där fanns knappt några lägenheter där. Men i högstadiet fick vi åka in till närmaste stad o blandades med barn som bodde i hyresrätter då, men det var ingen större klasskillnad vad jag märkte, o det spelade inte så stor roll var man bodde. Vi hade typ samma sorters märkeskläder på oss o liknande.

Men de som var uppväxta i hyresrätt, dom ärver ju knappt någonting om föräldrarna inte haft några större andra förmögenheter/investeringar. Dom hade ju lika lätt som vi andra att ta ett lån o bygga/köpa en villa om de i.a.f. hade en medelinkomst? Det var inte bara läkare, civilingenjörer o advokater som jag bodde grannar med, det var även t.ex. fabriksarbetare, svetsare o undersköterskor.

Villapriserna är uppe i minst 2-3 miljoner nu, nästan varsomhelst. O för att ta lån för det nu, så måste man ju i princip ha en högre lön, för att kunna amortera av på det.

Antar att det är likadant med bostadsrätter? Jag har noll koll på den marknaden.

Jag är uppvuxen i de dyrare områdena i Sthlm, medelhus runt 15-20 Mkr. Gick i skolan med folk som bodde i hyresrätter. gått bra för de flesta med sämre förutsättningar , det som gjort att det har lyft är ofta pga ombildning från hyres till BRF. angående arv så har deras föräldrar i många fall gjort samma sak, köpt loss lägenheterna.
Det här varierar nog väldigt mycket.
Citera
2023-10-16, 23:51
Medlem
Patanjalis avatar
Ja, så bra vi hade det. Alla hade råd med en 3210 och slapp går runt med sketna förra generationens iPhones.
Citera
2023-10-17, 00:44
Medlem
Spenglermans avatar
Citat:

De som växte upp i villa i Sorsele vann nog inte. Där kunde man väl här om året köpa ett helt eget villaområde för under en "mille"... och det finns många Sorsele i Sverige. Men hade du en farfar som slog upp ett dass i Srhlms skärgård på 1970-talet kan du nog sälja det för 10 mille idag... även om du inte tömt latrinhinken...
Citera
2023-10-17, 02:22
Medlem
Citat:

Den genaration som tjänar enorma pengar p.g.a. prisökningarna är såklart 40-talisterna. Det var den första och sista generationen i Sverige som fick en gratis utbildning + väldigt enkelt att få jobb + väldigt billiga hus/lägenheter/fritidshus.

Problemet med välfärdsstaten är att det fungerar bara i en generation. Därefter tillstöter allt mer tilltagande problem. Eftersom denna första generation (i Sveriges fall 40-talisterna) hade sinnessjukt mycket pengar över (eftersom de inte behövt betala för någonting, t.ex. en utbildning, och Sverige hade en enorm tillväxt från 40-70-talen) så spenderade de slantera på bostäder/sommarställen vilket drev upp priserna/orsakade bostadsbrist.

(Välfärdsstaten är på detta sätt något av en tankevurpa eller valtrick/valfusk från vänstern, eftersom den alltid leder till högre kostnader i senare generationer)

I Sveriges fall så har vi dock haft en extremt hög invandring, och de har tagit extremt många av våra bostäder som borde ha gått till svenskar.

Så kombinationen välfärdsstat + invandring = omöjligt att leva ett gott liv som ung äkta svensk i Sverige.
Senast redigerad av BleakHouse 2023-10-17 kl. 02:25.
Citera
2023-10-17, 07:24
https://youtu.be/eF92-uSiVZQ?si=TGFOnKxs3MgM7lKD "Dégénération" - Quebecois Traditionalist Song

Du har alla svar på alla dina frågor rörande detta i den låten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in