• 1
  • 2
2023-10-16, 16:18
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Köp en lab om du vill ha en svensson hund som du beskriver
Vad är en Svenssonhund?

Citat:
Ursprungligen postat av Chronophob
De kan de flesta raser om man uppfostrar dom vettigt Även s.k "kamphundar" som tyvärr har ett rykte pga korkade ägare.
Det stämmer dock inte, genetik spelar en stor roll. Har vänner med bully, jättehärlig väluppfostrad hund mot människor men kommer den nära en annan hund klipper den den andra hunden direkt.
2023-10-16, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
Hej. Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa hund då det är perfekt läge för det nu då jag jobbar hemifrån, och om jag skulle byta jobb har han möjlighet att ha hunden på kontoret. Vi bor i en stor lägenhet nära skog och stora ängar så promenadmöjligheterna är oändliga.

Vi båda har haft hundar under uppväxten, jag har tränat och tävlat med min mammas hundar och har stort intresse av nosework, lydnad och apportering. Min sambo har inte så mycket intresse av att träna utan vill mest ha hund för sällskapet och promenaderna. Hunden kommer även få följa med på springturer. Det vi söker är en hund som gillar att träna och vara aktiv men som även är nöjd med att mysa i soffan om man inte gör något den dagen. Vi vill ha en mellan/stor hund så 15-30 kg. Ingen hund som kräver mycket pälsvård, borsta går bra men inte päls som kräver att man trimmar eller klipper. Ej skällig ras eftersom vi bor i lägenhet. Det är även viktigt för oss att det ska gå att träna hunden till att kunna gå lös i skogen, så ingen hund med stark jaktinstinkt. Bullhundar går bort.

Vilken ras skulle passa oss?
Låter som att en jaktlabbe skulle vara perfekt. Går alldeles utmärkt att träna nosework, lydnad, apportering mm med.

De är rätt så softa att leva med men hänger med på allt kul utomhus såsom springa lös i skogen, långpromenader osv.

Räknas som en mellanstor ras och är dessutom extremt tyst.

Tycker man att det är för mycket energi så skaffa sällskapsvarianten, den är dock inte lika rolig att träna med och kroknar snabbare rent mentalt.

Retrievers är apportöter så de kommer inte att jaga hejdlöst i skogen heller.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2023-10-16 kl. 16:32.
2023-10-16, 16:32
Medlem
Citat:
För att vi vill ha en hund som kan umgås med andra hundar utan att behöva oroa oss eftersom flera i släkten har hund.

De staffar jag träffat funkar med andra hundar. Olika raser leker på olika sätt. Staffar tycker det är kul att "skojbråka, brottas" .
De kan låta väldigt mycket, men inget hotfult.

Innan jag kände till rasen, så visste jag inte hur mycket rasen låter, när den kommunicerar.
De kan bl a låta som en kanariefågel.

Om man låtsats att man inte ser dem, försöker de puffa och ett litet skall som låter som en näbbig knähund.

Låter man staffen träffa andra hundar från det att den är valp, så funkar de lika bra ihop som andra hundraser gör.

Som med alla andra hundraser så är det hundägaren som avgör hur en hund blir.

Ska jag säga en negativ sak om de flesta staffar, de är fruntansvärt jobbiga som valpar, skulle man ge staffar en bokstavskombination, så hade man fått använda hela alfabetet 😁
2023-10-16, 17:07
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4doorsmorewhores
Om TS vill ha allt det där så instämmer jag med det tidigare förslaget på att välja en labrador.

Men haLlÅåå de är ju inte Instagramvänliga. Vitt och flUffigt tack
2023-10-16, 17:15
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Hej. Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa hund då det är perfekt läge för det nu då jag jobbar hemifrån, och om jag skulle byta jobb har han möjlighet att ha hunden på kontoret. Vi bor i en stor lägenhet nära skog och stora ängar så promenadmöjligheterna är oändliga.

Vi båda har haft hundar under uppväxten, jag har tränat och tävlat med min mammas hundar och har stort intresse av nosework, lydnad och apportering. Min sambo har inte så mycket intresse av att träna utan vill mest ha hund för sällskapet och promenaderna. Hunden kommer även få följa med på springturer. Det vi söker är en hund som gillar att träna och vara aktiv men som även är nöjd med att mysa i soffan om man inte gör något den dagen. Vi vill ha en mellan/stor hund så 15-30 kg. Ingen hund som kräver mycket pälsvård, borsta går bra men inte päls som kräver att man trimmar eller klipper. Ej skällig ras eftersom vi bor i lägenhet. Det är även viktigt för oss att det ska gå att träna hunden till att kunna gå lös i skogen, så ingen hund med stark jaktinstinkt. Bullhundar går bort.

Vilken ras skulle passa oss?

Det finns två raser. Schäfer och skithundar. Det finns även varianter på schäfer, t ex östeuropeisk ovtjarka och king shepard. Raka ryggar och inte sönderavlade.
2023-10-16, 19:32
Moderator
Allaballawallas avatar
Då TS inte följt riktlinjerna för den här typen av trådar låser jag denna och hänvisar TS att följa instruktionerna i den klistrade tråden:
(FB) VIKTIGT! Vill du ha hjälp att välja hundras LÄS DETTA!

Gör om, gör rätt!

/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in