Citat:
Ursprungligen postat av
Flexikoppel
Hej. Jag och min sambo har bestmt oss fr att skaffa hund d det r perfekt lge fr det nu d jag jobbar hemifrn, och om jag skulle byta jobb har han mjlighet att ha hunden p kontoret. Vi bor i en stor lgenhet nra skog och stora ngar s promenadmjligheterna r ondliga.
Vi bda har haft hundar under uppvxten, jag har trnat och tvlat med min mammas hundar och har stort intresse av nosework, lydnad och apportering. Min sambo har inte s mycket intresse av att trna utan vill mest ha hund fr sllskapet och promenaderna. Hunden kommer ven f flja med p springturer. Det vi sker r en hund som gillar att trna och vara aktiv men som ven r njd med att mysa i soffan om man inte gr ngot den dagen. Vi vill ha en mellan/stor hund s 15-30 kg. Ingen hund som krver mycket plsvrd, borsta gr bra men inte pls som krver att man trimmar eller klipper. Ej skllig ras eftersom vi bor i lgenhet. Det r ven viktigt fr oss att det ska g att trna hunden till att kunna g ls i skogen, s ingen hund med stark jaktinstinkt. Bullhundar gr bort.
Vilken ras skulle passa oss?
Golden retriever och
Labrador retriever r ju vldigt trevliga hundar som funkar i alla lgen. Dom r inte klena, gillar skogen, promenader och r vnliga och enkla att hantera och trna.
Golden har dock mer plsvrd men dom bda r ju klassiker av en anledning.
Ja de anvnds ofta i jakt men gr ju att trna upp att g lsa utan att dra ivg om den ser djur eller fr upp spr. De kan hnda med dom flesta hundar.
Har sjlv haft bda och dom var vldigt bra hundar. Lnga promenader, springturer, cykelturer osv var aldrig ngra problem. Familjevnliga och enkla med vnner och familj ocks, samtidigt som dom var helt ok p att vakta sitt hem.
Min Golden blev nstan 13 r.
Kp av meriterade uppfdare s minskar risken fr sjukdomar osv.