2023-10-26, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ah! Så du tror på mordteorin? Eller någon variant av andeutdrivning med "djävulsfotrot" (Se Conan Doyle!)?

Med tanke på att polisen ändrat brottsrubriceringen till mord. Hur tänker du själv?
Citera
2023-10-26, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Med tanke på att polisen ändrat brottsrubriceringen till mord. Hur tänker du själv?

Åklagaren verkade ju inte så supersäker, sist han uttalade sig..! Menvisst, den nakna logiska möjligheten kvarstår ju!

Tror dock snarare på oavsiktlig förgiftning, sannolikt (vad sjukhuslabbet än må påstå vara uteslutet!) genom livsmedel.
Citera
2023-10-26, 13:08
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:

Brottsrubriceringen ändras väl så att Polisen ska få mer befogenheter att utreda? Eller har jag fattat fel?
Citera
2023-10-26, 13:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Har de höjt upp den till mord igen?
Citera
2023-10-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast nej, en burk med något okänt som är kvarlämnat i en lägenhet man flyttar in i skulle man väl inte använda?

Men var det inte förgiftning ställ i USA för en herrans massa år sedan där man misstänkte att någon manipulerat förpackningar, sabotage?
Om någon handlar florsocker, går hem, öppnar paketet lägger till något giftigt som ser ut som florsocker, limmar igen förpackningen, går till butiken igen och smyger tillbaka paketet i hyllan?

Förmodligen smakar myrr iofs illa... annars kunde man ju tänka sig att den i familjen som inte har hvansvar i köket kunde gjort den tabben, speciellt om de var nyinflyttade och inte hade koll hur sakerna brukade stå.
Och den som har hvansvar inte riktigt hunnit styra upp. Då kanske en kvarglömd burk missas.
Citera
2023-10-26, 13:19
Avslutad
Citat:
Har inte sett någon uppdatering om hennes tillstånd men troligen har de gjort ett försök att kommunicera med henne och fått någon indikation. De måste i vart fall ha något med substans iom de ändrat brottsrubriceringen. Det är väldigt tyst från polisen.

I genomsnitt ligger en patient i ECMO i 15 dagar så hoppas hon är mer talför snart.
Hoppas hon kan höras snart.
Undrar över ECMOn, har hela kroppen lagt av?
Vad ges för behandling?
Vart är pappan? Utskriven eller häktad? Sitter det bevakning hos modern?
Mycket märkligt.
Citera
2023-10-26, 13:31
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av openstack
Finns det något som talar emot ricin ?

https://narkosguiden.se/kapitel/giftiga-vaxter-i-sverige/#ricin
Nej, ricin är en bra gissning! Det går ofta ej att upptäcka.
Citera
2023-10-26, 13:45
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
https://www.expressen.se/nyheter/granne-efter-flickans-mystiska-dod-i-soderhamn/

Precis som jag tidigare skrev så i sjuknade mamman och dottern först i familjen!
Dom hade dessutom ätit kebabpizza från KPC dvs av den man som påstås ha misshandlat henne.

Citat:
...pappan i familjen inhandlade pizzor samma dag som de blev sjuka. Ryktet spred sig snabbt att maten kom härifrån. Polisen gick snart ut och sa att magsjukan inte hade att göra med de beställda pizzorna eller med matförgiftning.

– Pappan i familjen kom in här och sa att han blivit rekommenderad att handla här, att kebabpizzan är bäst och han ville prova till sig och sin familj, berättar Ha**mza Hus**sein som äger pizzerian.
Om det stämmer att denna pizzeriaägare misshandlat frun så kan det bara inte vara ett sammanträffande.
Är det bekräftat att han har en historia med mamman?
Citera
2023-10-26, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farliga-Faran
Brottsrubriceringen ändras väl så att Polisen ska få mer befogenheter att utreda? Eller har jag fattat fel?

Ja generellt är det nog så om de inte kan utesluta något. I just detta fallet har jag bara sett ett uttalande från polisen, att det rör sig om ”yttre påverkan” och att det med stor sannolikhet inte har med maten att göra.
Citera
2023-10-26, 13:56
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drullured
Om det stämmer att denna pizzeriaägare misshandlat frun så kan det bara inte vara ett sammanträffande.
Är det bekräftat att han har en historia med mamman?

Om han är dömd så borde det väl finnas domar att läsa?
Citera
2023-10-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
mma

Samma gäller iofs för mig, ehuru infödd svensk som jag är. Kanske rentav dig, ariske broder? När handspritade du senast dina tvålfagra fingrar innan du tillagade en ägg- och ansjovismacka, och lämnade halva mackan på köksbänken för att äta upp den några timmar senare?

Ej svensk men arisk är man
Ja alltså hur konstigt det än låter så är jag stenhård på hygien och vad jag får i mig. Du är vad du äter plus dina levnadsvanor.
Alltså de klart att man kan missa att tvätta händerna ibland men som restaurang personal kan man väl ha handskar på sig ?
Så slipper man tvätta varje gång.

Bladingar har oftast en ” jag skiter i” mentalitet
Citera
2023-10-26, 14:08
Medlem
Om det nu inte är mord med någon svårdiagnosticerad substans så tycker jag faktiskt inte att botulism är en dålig teori!

Antingen kan de själva ha gjort någon inläggning eller konservering, eller så har de köpt, tex på en marknad eller liknande.

Symtom som illamående, kräkningar, diarré (ibland förstoppning), allmän sjukdomskänsla, yrsel, dubbelseende, halsont, talsvårigheter till slut andningsförlamning.

Hur allvarligt sjuk man blir beror bla på hur mycket toxin man får i sig! Att familjemedlemmar blev olika sjuka kan ju då bero på hur mycket de har ätit av just den varan.
Dessutom är blodprover och liknande ofta normala. Bakterien påvisas lättast genom prov på den aktuella maten, eller ibland kan toxiner hittas i tex avföring. Men det är främst en klinisk diagnos, alltså man får gå på symtom!
Säg att de ätit inlagda grönsaker av något slag. De blev ju inte sjuka direkt, så har de ätit upp maten, diskat burkar och porslin så är det inte säkert att det är så lätt att fastställa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in